|
| quote: | Originally posted by Vizay
först och främst, att gå ut och terroriststämpla muslimerna för det här tycker jag är otroligt opåläst och bara larvigt/dumt. Det visar dock vad yttrandefrihet faktiskt kan ställa till med. Det är media som har utnyttjat sin yttrandefrihet och framställt majoriteten av alla muslimer och/eller araber som potentiella självmordsbombare. Tänker man efter lite inser man att så inte är fallet.
Ang. just själva fallet så tycker jag nog trots allt att dom överreagerar. Danmark och Norge är inga länder där islam är den ledande religionen utan det är kristendomen. Religion kan uppenbarligen vara viktigt för folk och det ska väl respekteras men så länge den respekten inte är ömsesidig så är det egentligen skit samma.
Vad är det som säger att ett land som Danmark måste följa Islams lagar och budord när dom trots allt är Kristna? |
Asså håller fullständigt med dig om att bilderna var väldigt provocerande och så, men dom uppfyller ändå någon sorts funktion (dom gjordes ju i samband med att folk i dagens politiskt korrekta klimat var så väldigt rädda att kritisera Islam, och dom publicerades tillsammans med en artikel om yttrandefrihet). Hursomhelst, för att citera Voltaire, "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it."
I min mening har dom all rätt att protestera, men det är hur dom gör det som är problemet. Dels alla våldshot, dels att dom vill att Danmarks regering ska göra något (vilket är totalt vansinne enligt mig).
|