Registered: Dec 2001
vet man hur en vinylskiva är uppbyggd så låter det högst otroligt att det går att göra bra.
Skulle tippa på att ljudet blir riktigt dåligt faktiskt...
batteries not included.
- dave
May-28-2006 18:41
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
quote:
Originally posted by Vizay
vet man hur en vinylskiva är uppbyggd så låter det högst otroligt att det går att göra bra.
Skulle du kunna utveckla? Jag har ingen större koll...
May-28-2006 19:52
zoric
Rojiblanco and Bianconeri
Registered: Mar 2005
Hehe Coolt
May-28-2006 20:35
jofawe
Official Manb00bs of TA
Registered: Jan 2002
ljudet uppkommer väl av gropar i själva ytan i spåren på vinylen, om jag inte minns fel..
det funkar att göra så, men det kommer inte låta bra.
May-28-2006 21:14
Vizay
immiNspired
Registered: Dec 2001
quote:
Originally posted by jofawe
ljudet uppkommer väl av gropar i själva ytan i spåren på vinylen, om jag inte minns fel..
det funkar att göra så, men det kommer inte låta bra.
enkelt förklarat fungerar det precis som jofawe säger
det är dels spår som har ett visst djup, spåren är basicly formade som ett V enkelt förklarat.
På båda väggarna så finns sen gropar eller hur man ska uttrycka det som är själva ljudet.
Dessa är väldigt små, det är därför jag är tveksam till att man kan gjuta av en skiva och få bra kvalitet.
batteries not included.
- dave
May-29-2006 01:41
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
quote:
enkelt förklarat fungerar det precis som jofawe säger
det är dels spår som har ett visst djup, spåren är basicly formade som ett V enkelt förklarat.
På båda väggarna så finns sen gropar eller hur man ska uttrycka det som är själva ljudet.
Dessa är väldigt små, det är därför jag är tveksam till att man kan gjuta av en skiva och få bra kvalitet.
Jo, att det är så det fungerar kände jag till, men varför skulle det inte gå att kopiera? Man kan ju tom se spåren (och förändringarna) med blotta ögat, och då borde det väl inte vara en omöjlighet att detta skulle fungera? Men det kan ju såklart vara så att det blir för dåliga "avtryck" i kopian att det låter bra
(För övrigt är det så att tidigare så kom vinylsinglar i en 7-tums- och en 12-tums-variant. Vitsen med 12-tummaren var just att den var fysiskt större, vilket gjorde spåren större och "bättre", vilket medförde bättre ljud. Tror inte att 7-tummare finns längre dock.)
May-29-2006 16:16
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
quote:
Originally posted by reveal
Jo, att det är så det fungerar kände jag till, men varför skulle det inte gå att kopiera? Man kan ju tom se spåren (och förändringarna) med blotta ögat, och då borde det väl inte vara en omöjlighet att detta skulle fungera? Men det kan ju såklart vara så att det blir för dåliga "avtryck" i kopian att det låter bra
(För övrigt är det så att tidigare så kom vinylsinglar i en 7-tums- och en 12-tums-variant. Vitsen med 12-tummaren var just att den var fysiskt större, vilket gjorde spåren större och "bättre", vilket medförde bättre ljud. Tror inte att 7-tummare finns längre dock.)
jag tror faktiskt inte att "substansen" kommer att fylla alla håll/spåren därför är kopien inte lika bra som orginalet