|
Marco V - Bescheiden Brabander verovert de wereld!

Door: Marcel Wijnstekers
Wat ik alle beginnende DJ’s in hun drang naar succes wil aanraden is het volgende: ‘maak ook eens een goede plaat!’
In Engeland wordt hij gezien als de nieuwe, grote belofte na Tiësto, Mauro Picotto en Timo Maas. Sterker nog, na luttele keren bij onze overzeese buren te hebben gedraaid, bestormt zijn naam de DJ top 100, samengesteld door het gerenommeerde DJ-Magazine. Toch verbaast dat niets, gezien de enorme, internationale impact die zijn hits ‘Simulated’ en ‘GODD’ hebben. Nu is het tijd voor zijn debuutalbum Con:Fusion, “typisch een Marco V album”, vindt hijzelf. En dan weet je het wel, dat kan alleen maar veel goeds betekenen! Voor de nuchtere DJ/producer geldt immers dat alleen kwaliteit telt!
Op het Innercity-weekend na, draaide Marco V in december elk weekend in Engeland. Hij wordt er op handen gedragen na zijn hoge notering in een DJ-poll waar internationaal veel waarde aan wordt gehecht. Tevens vliegen zijn energieke producties als warme broodjes over de mondiale toonbanken. 2001 was zonder twijfel het jaar van Marco V. Met belangrijke boekingen op Sensation, Innercity en Mystery Land vestigde hij zijn naam bij het grote publiek. Een naam die synoniem staat aan kwaliteit, een naam die verbonden wordt aan energieke DJ-sets en sterke producties. Zeer nieuwsgierig zijn we dan ook over het te verschijnen debuutalbum Con:Fusion, waarover we Marco V wat vragen stelden.

Je debuutalbum Con:Fusion ligt volgende maand in de winkel. Vanwaar die titel en wat kunnen we ervan verwachten?
“Het is best wel een divers album geworden, vandaar de verwachting dat de koper ietwat ‘verward’ zal zijn. Er komen naar progressive neigende tracks voor, maar ook techno en trance zijn dik vertegenwoordigd. Het wordt een dubbelalbum. De ene CD is een verzameling van losse studiotracks, terwijl de andere een DJ-set is met daarop louter eigen vinylreleases. Kenmerkend aan het album is dat mensen na een luisterbeurt zullen zeggen dat het typisch een Marco V album is, ongeacht de verschillende tracks. Wat dat betreft is er niets verassend aan Con:Fusion, maar het feit dat ik aan een divers album mijn eigen draai kan geven, maakt de missie geslaagd!”

In hoeverre verschilt jouw sound als producer met die van de DJ achter Marco?
“In principe niet zoveel. Zeker mijn vinylreleases zijn identiek aan het geluid dat ik als DJ vertegenwoordig, ik draai per slot van rekening ook mijn eigen materiaal. Maar de losse nummers op het eerste schijfje zijn wel wat korter en bondiger dan de tracks die ik op de mix-CD heb gebruikt. Wellicht geeft dat het verschil tussen de DJ en de producer in mij aan. Toch probeer ik mijn fans niet te verloochenen door abrupt met een album vol ballads aan te komen. Ik ken genoeg goede DJ’s die als producer een totaal ander geluid vertegenwoordigen, maar dat zal bij mij niet werken!”
2001 was zonder twijfel het jaar van Marco V. Wat waren voor jou de hoogtepunten?
“Mijn plaats in de lijst van honderd beste DJ’s ter wereld in DJ Magazine en mijn sets op Sensation en Innercity 2001 zijn me het meest bijgebleven. Als je ziet welke respons deze sets me in Nederland hebben opgeleverd, mag ik mezelf heel gelukkig prijzen! Dat geldt in het buitenland voor mijn producties. Ik heb nu DJ-gigs in alle roemrijke clubs van Amerika, Australië en Engeland! Britse toonaangevende clubs als Passion, Godskitchen en Turnmills heb ik reeds bezocht en Gatecrasher en Golden zullen spoedig volgen. Daar werk ik al twintig jaar voor, het moest er toch een keer van komen? Wat ik alle beginnende DJ’s in hun drang naar succes wil aanraden is het volgende: ‘maak ook eens een goede plaat!’ Je kunt nog zo’n goede DJ zijn, zonder het produceren kom je er tegenwoordig gewoon niet meer.”

Onmisbaar in je carrière is je producerende wederhelft Benjamin Bates. Waarom passen jullie zo goed bij elkaar?
“Alles wat ik uitbreng heb ik samen met Benjamin Bates gemaakt. Hij is absoluut mijn muzikale steun en toevertrouwen. Het klinkt misschien als een cliché, het klikt gewoon erg goed tussen ons. In principe is er geen rolverdeling, we doen beiden dezelfde dingen en wisselen elkaar af. Sterker nog, uit enthousiasme moeten we elkaar vaak achter de machines vandaan trekken om ook nog wat te mogen doen, dat zegt genoeg. Na het Marco V album staat het Benjamin Bates album op het programma, hetgeen we na de zomer uit willen brengen.”
Wat zijn je toekomstverwachtingen?
“Benjamin heeft me geleerd dat ik me daar niet teveel mee bezig moet houden. Na morgen komt er toch weer een dag? Ik hoop in ieder geval dat ik het succes van 2001 zo lang mogelijk kan rekken. Ik heb het namelijk prima naar mijn zin op dit moment.”
Bron: ID&T.com