|
Da's geen synthesizer, maar een midi-keyboard/controller. Een synthesizer is in staat om zelf geluiden te genereren, met een midi-controller kunt ge enkel midi-aansturingen doen, naar bvb Cubase of Ableton Live.
Om te beginnen zou ik dus zeker geen synthesizer kopen. Begin met software, en koop u zo'n midi-controller. Ik heb de E-mu Xboard 61. 49 toetsen vind ik persoonlijk te weinig. Je kan altijd octaven lager gaan, maar 't is toch fijner met meer toetsen. En die Xboard heeft verder nog een hoop knobs om andere controls aan te sturen, wat die M-Audio blijkbaar niet heeft.
Als het je ligt, zou ik dan in de toekomst toch zeker ook een deftige audio-interface kopen. Met een Soundblasterke ofzo kunt ge wel basic werken zonder problemen, maar als je meer complexe dingen gaat maken, is een deftige kaart of interface toch beter. Ik heb me onlangs de M-Audio Firewire Audiophile aangeschaft, en ben er wel tevreden van. Quasi geen latency tussen het spelen op je controller en het outputten van geluid in m'n sequencer.
Maar koop u in 't begin niet teveel. 't Is niet omdat je dure hardware hebt, dat je daardoor beter klinkende tracks gaat maken. Maar als je toch een keyboard gaat kopen, zou ik toch ineens gaan voor iets met wat meer controls dan enkel de toetsen.
Over winkels: Hier in België is het overal duur. Als je het geduld hebt, bestel uit Duitsland, bvb van www.thomann.de. Als je, zoals ik, geen geduld hebt en direct wil beginnen, is er de Muziek & Visie in Antwerpen, of de Keymusic in Sint-Niklaas.