Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > tröttnat på trance och edm? diskutera annan musik här!
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
benni
merci charles

Registered: Mar 2002
tröttnat på trance och edm? diskutera annan musik här!

Hey!

Ibland är det skönt mer lite variation av musik! Och imo, ganska nyttigt att utveckla en bredare musiksmak.

Hiphop är nog mitt andra val...
samtidigt som trance var stort, nådde faktiskt hiphop sina höjdpunkter, 90 talets hiphop är enligt mig, 100gånger bättre än det som släpps idag.. men eftersom jag var såpass koncentrerad på trance och edm när jag var så liten så hade jag liksom inte öron för något annat... men nu när jag blivit lite äldre och edm har blivit alltmer tråkigare imo, så har jag börjat lyssna på lite andra grejer, först var det drum & bass (vilket iofs också e edm), men sen upptäckte jag att många dnb låtar jag tyckte om var egentligen remixar av gamla hiphop låtar..

Om man verkligen bortser från alla wannabes som finns inom hiphop världen så kan man faktiskt höra låtar som är skitbra, som en just nu nyupptäckt för mig: Fugees - Ready or Not.

Sen lyssnar jag på Grekisk och serbisk musik i bilen, främst för att många av mina polare är därifrån och vill så gärna... rätt härligt med sånt ibland faktiskt

iallafall... alla måste ha något att lyssna på vid sidan av dunkadunka, lets discuss

Old Post Oct-02-2008 17:13 
Click Here to See the Profile for benni Click here to Send benni a Private Message Add benni to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

Kul tråd! För inte så många år sedan alls när jag var mindre mogen människa så tyckte jag att allt som jag inte ansåg vara bra per definition sög - speciellt kommersiell musik och framförallt rock. Allt som hade med elgitarrer att göra var bara skit. Nu är det inte alls så. Jag har insett att avsky till musik inte leder någonstans - tvärtom. Kan man inte öppna sig för att ta in annat som går lite utanför gränserna till det man själv håller kärast så kommer man aldrig hitta något nytt. Man behöver inte tycka om allt, det gör inte jag heller, men även i musik som jag inte riktigt kan relatera till så försöker jag ändå hitta något i det som kan få mig att förstå vad det är som gör att andra dras till det. Det kan man lära sig väldigt mycket av.

Vissa perioder lyssnar jag knappt på elektronisk dansmusik alls, det blir liksom för mycket av det goda ibland, och då är det skönt att distansera sig med annat.

Nuförtiden lyssnar jag väldigt mycket på radio under arbetstid, främst Din Gata, där det spelas mest R&B och Hip-hop. www.sr.se/dingata/ Emellanåt blir det också ganska mycket ungersk musik av alla dess slag. Allt från näst intill pinsamt dålig kalleankatechno till smörballader.

Everything goes typ.

www.laszlo.se

Last edited by Laszlo on Oct-03-2008 at 10:58

Old Post Oct-03-2008 08:23 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
benni
merci charles

quote:
Originally posted by Laszlo
Kul tråd! För inte så många år sedan alls när jag var mindre mogen människa så tyckte jag att allt som jag inte ansåg vara bra per definition sög - speciellt kommersiell musik och framförallt rock. Allt som hade med elgitarrer att göra var bara skit. Nu är det inte alls så. Jag har insett att avsky till musik inte leder någonstans - tvärtom. Kan man inte öppna sig för att ta in annat som går lite utanför gränserna till det man själv håller kärast så kommer man aldrig hitta något nytt. Man behöver inte tycka om allt, det gör inte jag heller, men även i musik som jag inte riktigt kan relatera till så försöker jag ändå hitta något i det som kan få mig att förstå vad det är som gör att andra dras till det. Det kan man lära sig väldigt mycket av.

Vissa perioder lyssnar jag knappt på elektronisk dansmusik alls, det blir liksom för mycket av det goda ibland, och då är det skönt att distansera sig med annat.

Nuförtiden lyssnar jag väldigt mycket på radio under arbetstid, främst Din Gata, där det spelas mest R&B och Hip-hop. www.sr.se/dingata/ Emellanåt blir det också ganska mycket ungersk musik av alla dess slag. Allt från näst intill pinsamt dålig kalleankatechno till smörballader.

Everything goes typ.

jag känner faktiskt igen mig där... först undrade jag hur fan man kunde lyssna på allt sånt skit som spelades i radion, sen börjar man ju tänka till slut, är verkligen majoriteten av människor som lyssnar på mainstream idioter eller är det något som är fel på mina öron? haha...

iallafall har ni Din Gata i växjö??? det är en malmö kanal ju! jag lyssnar också dagligen på jobbet... mona och ehzan for the win, dom e balla

Old Post Oct-03-2008 16:07 
Click Here to See the Profile for benni Click here to Send benni a Private Message Add benni to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Olov
tranceaddict

Registered: Nov 2006

Tycker jag lyssnar på mycket blandat nuförtiden fast det går att bredda mera. Vill gräva mig djupare in i Hip-Hop världen, fast främst den hip-hop som gjordes på 80- och 90-talet eller underground. Gillar lite mer av de gamla trummaskinerna (italo-sound är inte så pjåkigt det heller). Så om nån kan tipsa om lite sjyssta artister och låtar så vore det jätte sjysst! De låtar som intresserat mig hitills är Naughty By Nature - O.P.P , Tone Loc - Funky Cold Medina, Newcleus - Jam On It (Mix 2), Madlib, Guilty Simpson - Go! och MED - Can't Hold On, alla hittade på Beat Source. Finns det nån bättre musik sida?
Dock lyssnar jag inte så jätte mycket på mainstream men det händer väl nån natt, när MTV faktiskt sänder lite musik, att man ser vad som spelas nu förtiden, vilket får en att känna sig som en gaggig gubbe som gnäller på ungdomarnas musik ibland.

Old Post Oct-03-2008 16:34  Sweden
Click Here to See the Profile for Olov Click here to Send Olov a Private Message Add Olov to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by benni
iallafall har ni Din Gata i växjö??? det är en malmö kanal ju! jag lyssnar också dagligen på jobbet... mona och ehzan for the win, dom e balla

Nej, jag lyssnar via webbradion, finns som sagt bara i Malmö/Lundområdet. Ehsan är kungen ja Lätt den skönaste radioprofilen around idag!

www.laszlo.se

Old Post Oct-03-2008 16:43 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac

Jag börjar faktiskt lyssna lite mer på trance då det finns många hardstyle artister i Holland som är väldigt mongo (och det är snällt sagt). jag lirar förtfarande på fester i utlandet, och älskar vad jag gör, men jag har definivt inte lika mycket kraft i hjärtat för musiken som jag hade förut.
Utanför de elektroniska genren finns det också en massa som jag lyssnar på .. (mest rock.. hiphop är lite för seg.. hehe)

Old Post Oct-03-2008 22:57  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by ScuL
Jag börjar faktiskt lyssna lite mer på trance

feeeett, 2 år till och du är såld på house

www.laszlo.se

Old Post Oct-04-2008 01:22 
SMC
custom title addict

Registered: Sep 2003

Av allt jag lyssnar på är nog 5-10% edm, max.

Old Post Oct-05-2008 14:09 
Click Here to See the Profile for SMC Click here to Send SMC a Private Message Add SMC to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac

quote:
Originally posted by Laszlo
feeeett, 2 år till och du är såld på house

aldrig i livet ! lol

Old Post Oct-05-2008 16:41  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

Efter att ha producerat själv i många år nu så har jag blivit ganska arbetsskadad får man väl säga. Lyssnar rent tekniskt på den mesta musiken idag men har svårare att få den där wow-känslan som man fick förr av riktigt bra låtar (oavsett EDM eller inte).

Fick dock en liten flashback när A&B körde på kryssen senast, kändes grymt bra

Brukar i övrigt lyssna ganska mycket på rock & metal i stil med Flyleaf, Paramore etc.
Sen blir det en del lite mer kommers också, typ N.E.R.D osv

Har märkt att jag ofta faller för musik som generellt är jävligt bra producerad

batteries not included.

- dave

Old Post Oct-05-2008 17:28  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by ScuL
aldrig i livet ! lol

Det sa jag också. Om Trance. Om Techno. Om House. Om Minimal. Och allt annat däremellan. Man kan inte förneka det hur länge som helst

www.laszlo.se

Old Post Oct-06-2008 14:30 
Johan (DJ Irish)
dj bum

Registered: Aug 2000

Eftersom mitt jobb på DI kräver att jag lyssnar på en salig massa musik aå blir det ju mest en blandning av de kanaler som jag sköter (dvs Progressive, Minimal, Techno, Hard Dance, Oldschool) men i min ipod snurrar en hel del annat.

Lyssnat mycket på den där Rolling Stone Magazine Top 500 och diverse pop/rock låtar som jag råkat snubbla över. Allt från Madonna till Tom Petty (via gammal Dr Dre från 90-talet och diverse från 80-talet etc)

Det var en herrans massa år sedan jag enbart lyssnade på trance, och det var mest för att det kändes så jädrans nytt och fräscht när jag var ung (17-19 år kanske).

Techno och house lärde jag mig uppskatta (mot min vilja ska tilläggas) via de danska bussresorna vi tog ner till LoveParade och MayDay festerna under 90-talet. Tokstollarna riggade upp komplett DJ system på bussen

Vidhåller att så gott som alla genrer har några schyssta låtar så att diskriminera en hel genre är bara ens egen förlust.

http://www.di.fm

Old Post Oct-06-2008 15:54 
Click Here to See the Profile for Johan (DJ Irish) Click here to Send Johan (DJ Irish) a Private Message Visit Johan (DJ Irish)'s homepage! Add Johan (DJ Irish) to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > tröttnat på trance och edm? diskutera annan musik här!
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackUnknown Track from MTV Cribs [2005] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackDenzil & Dewayne - "Force of Habit" (Vincent De Moor Mix) [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 15:38.

Forum Rules: