Har precis Tryckt i mitt Hauppage Win TV PVR kort!
Om någon får nys om någe repotage eller liknande
som ni vill ha cappat så säg till. Så ska jag förska
hjälpa till. Blir grymt bra Resultat kan jag säga
med detta kort.
De kanaler jag får in är alla de som COMHEM har att ebjuda
jag saknar dock kanaler som VIVA, TMF9
mvh / jre
Jul-11-2002 10:15
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
Location: Sweden
kör du win2k?
jag har enorma problem med att cappa i 2k, i win9x/me gick det skitbra...
har du några tips på vad det kan vara? jag har ett miro pctv pro
___________________
man with no sig
Jul-11-2002 13:13
Jre
Supreme tranceaddict
Registered: Nov 2000
Location: Jonkoping
Vilken mjukvara cappar du med ?
Vad har du satt för Image Dimensions,
image format och för frame rate?
Kör du någon Compression på bild, ljud ?
Tappar du frames ?
Om du tappar frames, pröva att kör i
640*480 256 färger på din desktop
när du cappar.
Jag använder mig utav VirtualDub!
/ jre
Jul-11-2002 19:15
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
Location: Sweden
kör i vcd-standard (mitt kort klarar inte svcd), dvs
1150 kbit/sec MPEG-1
352 x 288 pixels
25 frames/second
jag kör också i VirtualDub...
jag tappar massvis med frames, och bild och ljud är osynkat, allt ser för jävligt ut helt enkelt
spelar in till en tom hårddisk för att få maximal prestanda på överföringen, men det hjälper inte...
några idéer?
___________________
man with no sig
Jul-11-2002 19:40
Jre
Supreme tranceaddict
Registered: Nov 2000
Location: Jonkoping
När du rippar någonting
dra då igång Aktivitetshanteraren tex
och kolla CPU och minnesanvändningen.
Om CPU användningen inte ligger på max
så är det troligtvis din disk eller kortet
du cappar med som inte pallar med.
Jag kör med en.
Western Digital Caviar XL 80.0Gb 7200rpm
Special Edition 8Mb cache UDMA100 IDE
Denna kör jag i Mode 4 Ultra ATA 66.6 MB/s
pga att mitt moderkort bara klarar UDMA66
För övrigt har jag ingen värsting dator!
Moderkort: Abit Be6
CPU: Celeron 466a
RAM: 256
Grafikkort: Matrox G400MAX
Tv kort: Hauppage Wint Tv Pvr
Jag brukar cappa till avi i.
Video
FrameRate: 25.0000
Resolution: 640x480
Data format: YUY2
Compression: (No Compression YUY2)
Ljud:
PCM, 44 100 Hz; 16Bits; Stereo
Med dessa settings så blir tex en Musikvideo
på 4Min ca 4 Gig stor
Om jag drar igång denna i min dator så stendör den
och bootar om..Pallar inte med att spela upp den
helt enkelt.Jag brukar då öppna denna avi filen i
VirtualDub igen och välja compression DIVX och sedan
save AVI..Detta tar iof en djävla tid att trycka ner filen
till DIVX men kvallen blir super.4 Gig blir ca 60Mb efter denna
operation.
Sen fixar min dator att spela upp denna fil
Jag är ganska ny inom området med video capture
så det finns säkert mycke bättre sätt att göra det på
jag håller på och "labbar" med olika settings hela tiden
för att få så liten fil som möjligt med så bra kvalite som
möjligt..
Så mina tips till dig är att cappa
utan compression och encoda sedan ner denna fil mjukvaru
mässigt.Kolla upp vilken överföringshastighet din disk klarar
av och jämför det med överföringen när du cappar i virtualdub
/ Jre
Jul-12-2002 07:17
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
Location: Sweden
cappar helt okomprimerat
och dessutom i betydligt lägre upplösning än du
har fungerat jättebra innan
mina diskar är ATA100 på ATA100-kort
min dator: t-bird 1000, 768 meg ram
jag frågade på en irc-kanal med cappare om vad problemet kunde vara... det enda vettiga svaret jag fick var att det var jättemånga som hade problem att cappa i win2k, och att en hel del "seriösa" cappare hade gått tillbaka till win98 för att kunna cappa
vilket os kör du?
___________________
man with no sig
Jul-12-2002 09:23
Jre
Supreme tranceaddict
Registered: Nov 2000
Location: Jonkoping
Jag Kör Windows 2000 Pro med Service Pack 2
Skumt..Din maskin bör ju fixa det utanproblem..
Har du prövat att gå ner till 256 Färger och 800x600
under tiden du cappar ? Ibland kan jag också
helt plötsligt börja tappa Frames i virtual dub kanske nån bugg. Brukar lösa sig med att gå ner till mindre skärm upplösning eller boota om.Läste också nån stans att det kan vara ljudkortet
som är boven i dramat..Tror man kan välja i virtualdub
att bilden synkar efter ljudet så om ljudet släpar så
slänger den ramar för att kompensera att ljudet kommer i osynk.
scul du behöver verkligen inget mer än de kanaler du har, de svenska ger inget alls inom trance... kan man få viva i sverige?
___________________
man with no sig
Jul-13-2002 02:58
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK
quote:
Originally posted by reveal
scul du behöver verkligen inget mer än de kanaler du har, de svenska ger inget alls inom trance... kan man få viva i sverige?
I meant trade captured clips...
Sometimes there are shows on SVT or TV4 I wish to see but can't watch.. Viva är en Tysk satelit-musikkanal.. Jag tror att man kann bara titta på Viva med en Astra-satelit-decoder. (Glöm inte Viva2 by the way..)