Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Nieuwe track! Rate please :)
  Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Harlequinz
tranceaddict in training

Registered: Nov 2010
Nieuwe track! Rate please :)

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik ben hier voornamelijk om op het gebied van producen vanalles te leren. Als ik zo rondkijk moet dat wel lukken.

Ik heb een paar weken geleden een nieuwe track opgenomen. Ik heb hier graag jullie professionele mening over

http://soundcloud.com/arcanite

Grtz

Old Post Nov-23-2010 14:18  Netherlands
Click Here to See the Profile for Harlequinz Click here to Send Harlequinz a Private Message Add Harlequinz to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Voci
Senior tranceaddict

Registered: Jul 2010

Wat voor stijl probeer je te maken? Ik ga er maar vanuit dat je trance a la 2010 wilt maken, en geen Basshunter achtige praktijken.

1. De piano klinkt oke. Misschien wat delay er overheen.
2. De bass is echt heel slecht. Het ritme (elke keer 1/8) is overused, en in combinatie met het gekozen geluid resulteerd het in een soort cheesy basshunter gevoel.
3. De synth arpeggio is behoorlijk ouderwets, en het geluid op zich is ook niet mooi.
4. Die drums is 2 minuten lang hetzelfde. Kick - kleine highhat-, clap. Probeer meer te varieren.
Hoe? Meer drum samples, nog een highat, een ride, een clap (niet alleen die saaie snare). + punt 8.
5. De drumsamples zelf zijn ook niet geweldig. Probeer betere samples te vinden. Vengeance Sample Packs of Sample Magic, en nog veel meer soorten, google maar ofzo.
6. De melodie van de synth is ook maar saai, jammer want de piano op zich is leuk.
7. In de wereld van trance is het gebruikelijk dat je track enigsinds een intro en een outro heeft, zodat DJ's hem kunnen mixen.
8. Percussie geluiden heb je totaal niet geloof ik, hierdoor klinkt je beat ook nog weer saaier.
9. FX, zit er niet in. Dat wil zeggen grote "wind" geluiden, swooooosh, of tshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... Je hebt wel een snare-roll er in, die waren standaard in 2000, nu wat minder, maar het kan op zich wel.
10. Doe je track als je klaar bent luid aan, en bedenk of je het in een stadion of club zou willen horen. Zo niet, dan is het niet goed genoeg, wees kritisch op jezelf.
11. Luister naar andere tracks en noteer alle elementen die je hoort. Je zult zien dat er meer is dan 1 synth, 1 beatritme, 1 basslaag etc.
12. Heb plezier, laat je niet ontmoedigen door gasten die 12 punten oplepelen. Je wordt beter per track, maar ga je er niet van uit dat je over een maand of 6 je eerste platendeal hebt.

Old Post Nov-24-2010 09:03  Netherlands
Click Here to See the Profile for Voci Click here to Send Voci a Private Message Visit Voci's homepage! Add Voci to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Harlequinz
tranceaddict in training

Registered: Nov 2010

Voci,

Bedankt voor je opbouwende kritiek. Dit is precies wat ik zocht Die vergelijking met Basshunter is natuurlijk geweldig haha Dat alles nogal ouderwets aanvoelt is omdat ik goede herinneringen heb aan die goede oude trance tijd en daardoor (tot nu) onbewust steeds die kant opwerkte in m'n producties.

Percussiegeluiden vind ik nog lastig toe te passen in dance/trance omdat deze, wanneer slecht toegepast, het gevoel en dynamiek in je track snel veranderen/kapotmaken. Maar ik kan er niet omheen en het is dus goed dat ik hierop gewezen word.

De bass is inderdaad heel standaard. Ik heb moeite met een bass te creeren die niet steeds op de tweede achtste ligt en toch lekker klinkt. Heb je wat dat betreft nog tips voor mij?

Ik heb gisteren toevallig wat FX als wind en woosh geluiden toegevoegd aan m'n samples dus dat gaat goedkomen.

Ik gebruik trouwens hoofdzakelijk VST's, maar ik hoor dat het steeds gebruikelijker wordt om voornamelijk samples te gebruiken. Hoe denk jij hierover?

Respect voor je uitgebreide antwoord, hulde.

Grtz

Old Post Nov-24-2010 11:00  Netherlands
Click Here to See the Profile for Harlequinz Click here to Send Harlequinz a Private Message Add Harlequinz to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Voci
Senior tranceaddict

Registered: Jul 2010

Melodieen en basslijnen altijd VST of hardware synths. Niet samples.

Kicks, drums, percussie worden heeel veel met samples gedaan. Maar als jij een gaaf vreemd geluid in een VST maakt wat je als percussie geluidje kan gebruiken is dat natuurlijk top.

Er zit wel veel verschil in VST's. De standaard geluidjes die je bij cubase, of fruityloops, (etc) krijgt zijn niet 100 punten. Als je echt goede VST's wilt zijn dit veel voorkomende bij de pro's:
Sylenth1
Omnisphere
Nexus
Gladiator
Absynth.

Voor bas-ritmes kan je heel simpel gaan luisteren naar andere tracks.
Even uitleg voor mn cijfertjes.
Ik ga van 4 16e noten uit per Kick. Dus 1/4 is de kick. En dan heb je nog 3 16e noot-stukjes over. Dus 1/8th bass zoals jij hebt is in dit geval op 3/4.

Armin vs Rank 1 - This World is Watching Me

1/4 (op de kick), 2/4+3/4, 2/4, 1/4 (weer op de kick)
http://www.youtube.com/watch?v=VFuLa0yAvoc

^ Die is wel moelijk hoor, want je zit met de bass OP de kick, dus je krijgt snel een frequency clash, dus 2 lage soorten geluiden die elkaar in de weg zitten.

Tiesto - Love Comes Again (1:13)
1/4+4/4, 3/4, 3/4, 1/4
http://www.youtube.com/watch?v=M5gzCa7XNgk

Jochen Miller - uPad
1/4 + 4/4, 3/4, 2/4, 1/4 (+3/4 in 2e bar)
http://www.youtube.com/watch?v=Y8Pp_E-zOj8

Deze is pas echt interessant
Ernesto vs Bastian - Thrill

Alle 16e noten, de hoogte varieert af en toe. Hij is gesidechained op de kick. Dat betekend dat als de kick klinkt, dat de basslijn even "weg gaat". Daardoor klinkt het heel "rolling".

Bovendien kan je horen dat er meedere lagen zijn. Het is niet één noot steeds, maar een paar op elkaar. Een hele lage, een lage, en een gemiddeldere. (Wat een uitleg..)
http://www.youtube.com/watch?v=84s_...feature=related

Let trouwens bij thrill ook op die geluidjes gelijk in het begin. Allemaal vage (wat onder de noemer percussie zou kunnen vallen) geluiden.

W&W - Dome
Dit type komt ook heel veel voor.
is 2/4+3/4+4/4, waarbij de middelste een octaaf hoger is. Je ziet als ware dit in je piano roll (K=kick): K_-_K_-_K_-_K_-_
http://www.youtube.com/watch?v=_8Bm...feature=related

Marcus Schossow - Kaboom
Hierin zie je dat layers belangrijk is. De allerlaagste subbass is gewoon op 3/4. Maar bij 2:30 komt er een soort mid-bass laag overheen. Deze heeft 2/4+4/4, wat een vreemd effect oplevert.
http://www.youtube.com/watch?v=1E0xDfOgA2E&feature=fvst

Old Post Nov-25-2010 13:33  Netherlands
Click Here to See the Profile for Voci Click here to Send Voci a Private Message Visit Voci's homepage! Add Voci to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Holland > Nieuwe track! Rate please :)
Post New Thread    Post A Reply

Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackCarolina Marquez - The Killer's Song [2005] [3]

Click here to listen to the sample!Pause playbackHardy Hard - "Silver Surfer" (Kadozer Remix) [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 19:20.

Forum Rules: