|
|
|
|
 |
Passiva
Ava Mea / Syndique
Registered: Jan 2002
|
|
|
Aug-26-2002 09:26
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
DJ Bladerunner
Senior tranceaddict
Registered: Nov 2001
|
|
|
| quote: | Originally posted by basvh
die nieuwe numark TTs (TTX1 heten ze) schijnen heel erg goed te zijn. sommige mensen zeggen zelf dat ze beter zijn dan de technics. ze zien er in ieder geval een stuk mooier uit dan de technics. |
Hoe ben je te weten gekomen dat ze goed zijn? Ik heb namelijk andere informatie. Ze zien er inderdaad goed uit. Ik wilde ze ook hebben, maar nadat ik het volgende stuk had gelezen, heb ik het toch maar niet gedaan. Ik wacht denk ik maar tot volgend jaar (als ik wat meer geld heb en ze hopelijk verbeterd zijn).Dit volgende stuk heb ik met toestemming van de schrijver/tester. Check de forums op www.new-line.nl
:
Doordat ik vandaag de reactie terug heb van Numark voel ik me niet meer gebonden m'n mond te houden (overigens was de reactie van Numark op m'n bevindingen ZEER positief).
Daarom nu eindelijk het laatste deel in serie:
Draaitafels die de SL-1200 qua features moeten overtreffen
Numark TTX1
De meest bekende in deze lijst is wel de Numark TTX1. Maandenlang hebben we ons kunnen vergapen aan een mooie foto... Onlangs heb ik hem aan de tand mogen voelen.
De Torque van deze draaitafel is inderdaad exceptioneel hoog. Weliswaar wordt de beloofde torque van 3.7kgf(cm) lang niet gehaald MAAR de hoogste torque van alle draaitafels die ik ooit gemeten heb heeft hij wel (ergens net onder de 2.5kgf(cm)). De TTX1 heeft een ingebouwde DSP (voor o.a. Master Tempo MAAR ook voor het berekenen van de BPM's), een display die twee standen heeft (voor battle position en normale position) en een pitch fader die van plaats kan verwisselen met de speed buttons (ook weer voor de battle position).
Verder heeft hij een start torque adjust, een stop torque adjust (wordt keurig op een display aangegeven) en een behuizing die behoorlijk hufter proof is. Ook een voordeel is de verwisselbare arm. Je kunt nu zelf kiezen of je de verkortte arm (rechte arm) gebruikt (ideaal bij scratchen) of de S-arm (ideaal voor het normale mixwerk).
Om het af te maken zit er nog een digitale uitgang op (lekker onbelangrijk) en een line-out (een uitkomst omdat je nu eindelijk verlost bent van die "derde" draad EN je niet meer afhankelijk bent van phono ingangen).
Nu de praktijk van de TTX1 (want bovenstaande is slechts een opsomming van de features en dat kan iedereen, zelfs als hij alleen maar marketing gestudeerd heeft ;-). Da's toch even wat anders dan gehoopt...
Toen ik de TTX1 binnen kreeg kon ik eerst de arm opnieuw af gaan stellen. ZELDEN heb ik ooit een draaitafel in m'n handen gehad met zo veel speling op de arm. Ik denk dat het ook wel ten dele komt doordat de draaitafel al heel wat meegemaakt heeft (sommige mensen slopen alles...) MAAR TOCH... Deze draaitafel heeft het uiterlijk hufter proof te zijn. Dus OF de arm was vanaf fabriek niet goed afgesteld OF hij is in het echt niet zo hufter proof als z'n uiterlijk doet vermoeden).
De TTX1 maakt NIET gebruik van de vrij vaak gebruikte (en zeer goede) dubbele gimbal lagering (lager onder, boven, links en rechts) MAAR maakt gebruik van gimbals voor de op/neer beweging en een vrijlopend lager voor de horizontale beweging. De gimbals zijn, net als op vrijwel elke andere draaitafel, prima af te stellen. De lagering voor de horizontale beweging echter NIET. En, helaas heeft dit lager nogal wat speling (die dus NIET te verwijderen is).
Ook is de S-arm iets te lang. Weliswaar niet zo erg als bij de eerste reeks TT-200's (daar was de arm 15mm te LANG (overhang dus 30mm)) MAAR hij was evengoed zo'n 3-5mm te lang (tssk tssk want een duimstok is toch niet zo'n duur stukkie gereedschap???).
De lengte van de verkortte (rechte) arm heb ik niet kunnen toetsen aangezien ik m'n Baerwald-Lofgren calculator nog aan moet passen om deze toetsing mogelijk te maken.
Goed... Tijd om de draaitafel in elkaar te zetten en af te stellen. Numark heeft gekozen voor een plateau dat netjes gedempt is met een rubber plaat (net als de PT-2400) EN (en da's wel een nieuwtje) ze hebben de magneet in het plateau verwerkt (net als de Technics SL-1200 dat heeft). Overigens is deze magneet ECHT groot.
Toen ik het plateau geplaatst had werd het tijd om een elementje te pakken en de draaitafel eens te testen. Ik maakte in eerste instantie gebruik van de S-arm EN gebruikte de bekende Ortofon Concorde Pro. Daar kwam toen gelijk het volgende probleem naar boven. Nadat ik de hoogte van de arm correct had afgesteld kon ik met geen mogelijkheid de naald meer in de groef krijgen. Ik heb de armlift helemaal naar beneden gedraaid maar zelfs dat mocht niet baten. De armlift hield, zelfs in de laagste stand, de naald zo'n 3mm boven de plaat.
Na een kort telefoontje met Henk (Interstate) had ik toestemming gekregen de armlift te verwijderen zodat ik de TTX1 eindelijk eens kon testen. Uiteraard moest nog even de naalddruk ingesteld worden (goed te doen) en de anti-skating. WAT IS DIT!!! De schaal op de TTX1 (en de TT-200 en de TT-1650) is zo klein dat hij absoluut NIET serieus genomen kan worden. NO WAY dat iemand hiermee een correcte anti-skating waarde in kan stellen. Maar goed... Een beetje op de "gok" de anti-skating maar ingesteld en verder gegaan.
De starttijd en torque zijn inderdaad ongehoord hoog! Ook reverse gaat zeer snel (niet zo snel als op een PDX-2000 MAAR die heeft dan ook een plateau dat 4 x zo licht is!).
Het geluid: Een van de eerste dingen die me opviel in de aanloopgroef was de toch wel redelijke hoeveelheid brom in de achtergrond. Deze brom was geen kabelprobleem (want als ik de naald optilde was de brom verdwenen). Omdat ik dacht dat het misschien door de voedingstrafo kwam heb ik m'n oor op het plateau gelegd en... JAWEL, ik kon de trafo vrolijk horen zoemen.
Nu zou ik dit in een draaitafel van zo'n 200 euro niet zo'n probleem vinden (alle waar naar z'n geld) MAAR in een draaitafel die bijna 700 euro kost WEL. Numark MOET meer tijd besteden aan het isoleren van de trafo trillingen.
De master tempo was behoorlijk goed van kwaliteit maar hield wederom (net als bij de Denon DP-DJ151) geen rekening met het met de hand corrigeren van het plateau. De geluidskwaliteit was echter prima (waarschijnlijk wordt het zelfde algorithme gebruikt als in de Numark CD-spelers (waarom het wiel opnieuw uitvinden???)).
Eindconclusie: Dit apparaat heeft een potentie ALS ze teruggaan naar de dubbele gimbal lagering OF een methode vinden voor de huidige lagering waarbij hij WEL vrij van speling is (en, vooral in de horizontale bewegingen) met wat minder wrijving beweegt. Ook de toegepaste anti-skating kan ik NIET serieus nemen. Gooi daarop nog eens die armlift die in de weg zit en die brommende trafo en ik kan maar tot 1 conclusie komen: Back to the drawing board!
|
|
Aug-26-2002 21:13
|
|
|
 |
 |
eieregooie
Perceptions

Registered: Jan 2002
|
|
| quote: | Originally posted by Ding Chavez
Maar ik ga binnenkort dus ook een paar kopen, mijn vraag is heeft iemand al ervaring met de SL 1210/M3D?? Issie de meerprijs waard, |
Ik heb M3D's, het prijsverschil was minimaal, bovendien kreeg ik er 2 gratis technics elementen bij t.w.v. zo'n €100,= per stuk, (alleen ik gebruik ze niet... iemand interesse?) dus dat compenseerd de meerprijs aardig. En ja, je bent van dat klikje af... of je dat vervelend vind moet je zelf maar ondervinden... in de meeste discotheken etc. zit dat klikje er toch wel in... Bovendien zijn de M3D's zwaarder (stabieler) en zit er een krachtigere motor in... Dat wassut wel zo'n beetje...
Wat betreft andere "moderne" draaitafels... Wat mij betreft is het "Hoe meer features, hoe meer er kapot kan gaan..." Voor "gewoon" mixen is naar mijn mening de Technics (of het nou MKII of M3D is) de beste. Ik kan me wel voorstellen dat voor bijvoorbeeld Hip Hop DJ's, die veel scratchen enzow, er betere tafels op de markt zijn. Bijvoorbeeld die Vestax (weet ut type niet meer...)
MAAR... er is geen ene tafel mooier dan de Technics...
Grtz!
|
|
Aug-26-2002 23:18
|
|
|
 |
All times are GMT. The time now is 23:46.
Forum Rules: