|
Hur hittar ni er musik?
Dagens I-landsproblem, for sure.
Jag undrar hur ni alla bär er åt för att plöja igenom all den oändliga massan med musik som släpps och hur hittar era guldkorn? Jag gör också det som alla ni andra gör, men som ingen pratar om - drar hem musik från nätet. Gillar jag det så köper jag det oftast, antingen digitalt på Beatport eller på vax via Decks, Juno, Chemical eller what not.
Mitt problem är således inte att hitta det jag vill ha på vinyl eller digitalt, utan snarare att hitta något som inte redan är sönderspelat av allt och alla.
Jag lider av, vad jag tror är ett ganska vanligt syndrom - och det är det faktum att jag har väldigt svårt för att fatta tycke för så gott som alla låtar första eller andra gången jag hör dem. Många gånger tar det månader innan en viss låt hinner växa och jag verkligen inser hur bra det är - men då är det oftast för sent. Och just detta syndrom är ju ett enormt problem när man plöjer igenom samples på Beatport och Juno - för det första får man inte höra låten i sin helhet, och för det andra så händer det väldigt sällan att man lyssnar igenom en och samma chart två gånger. Råkar man snubbla över en release två gånger så är det oftast av en slump - i alla fall för egen del.
Min största källa till ny musik är livesets och radioshows. Digweeds Kiss100 är stor inspirationskälla. Essential Mixarna är såklart också en favorit. Problemet med livesets är att man inte hinner lyssna igenom en bråkdel av det som finns, eller överhuvudtaget det jag laddar ner, speciellt med tanke på att jag måste höra det 3-4 gånger innan jag verkligen ska fatta tycke för en eller ett par låtar i setet.
Vad har ni för knep, dela med er...
www.laszlo.se
|