Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hur hittar ni er musik?
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA
Hur hittar ni er musik?

Dagens I-landsproblem, for sure.

Jag undrar hur ni alla bär er åt för att plöja igenom all den oändliga massan med musik som släpps och hur hittar era guldkorn? Jag gör också det som alla ni andra gör, men som ingen pratar om - drar hem musik från nätet. Gillar jag det så köper jag det oftast, antingen digitalt på Beatport eller på vax via Decks, Juno, Chemical eller what not.

Mitt problem är således inte att hitta det jag vill ha på vinyl eller digitalt, utan snarare att hitta något som inte redan är sönderspelat av allt och alla.

Jag lider av, vad jag tror är ett ganska vanligt syndrom - och det är det faktum att jag har väldigt svårt för att fatta tycke för så gott som alla låtar första eller andra gången jag hör dem. Många gånger tar det månader innan en viss låt hinner växa och jag verkligen inser hur bra det är - men då är det oftast för sent. Och just detta syndrom är ju ett enormt problem när man plöjer igenom samples på Beatport och Juno - för det första får man inte höra låten i sin helhet, och för det andra så händer det väldigt sällan att man lyssnar igenom en och samma chart två gånger. Råkar man snubbla över en release två gånger så är det oftast av en slump - i alla fall för egen del.

Min största källa till ny musik är livesets och radioshows. Digweeds Kiss100 är stor inspirationskälla. Essential Mixarna är såklart också en favorit. Problemet med livesets är att man inte hinner lyssna igenom en bråkdel av det som finns, eller överhuvudtaget det jag laddar ner, speciellt med tanke på att jag måste höra det 3-4 gånger innan jag verkligen ska fatta tycke för en eller ett par låtar i setet.

Vad har ni för knep, dela med er...

www.laszlo.se

Old Post Feb-25-2006 16:21 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

Beatport är en bra källa har jag upptäckt. Där kan man kolla back catalouge hos flera skivbolag och hitta massa guldklimpar som de flesta inte känner igen. Ta bara en titt på Silverplanets katalog. Massa nice grejjer som till och med gått mig förbi.

Sen lyssnar jag på DJs som kör lite olika stil och inte spelar det vanliga stuket. De riktigt stora DJna har en tendens att de kör några låtar som alla sedan spelar sönder. Digweed började ju Aftermath-grejen som alla körde på.

Old Post Feb-25-2006 17:41  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Braxen
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2004

*************.com & DC är de ställen jag laddar ner ifrån, för ja, det gör jag .. men försöker självklart köpa de mesta som jag gillar.

Det svåra e ju självklart å veta vad som e bra, vad man tror att man kommer gilla lixom, jag kollar runt mkt på mina favorit dj's tracklists, och försöker få tag i dom prylarna, men självklart drar man ner lite på chans också, sånt som polare/andra människor rekomenderar, e d inge å ha ere ju ba slänga

edit. haha skönt att man inte kan skriva adressen ^^

Old Post Feb-25-2006 18:40  Sweden
Click Here to See the Profile for Braxen Click here to Send Braxen a Private Message Visit Braxen's homepage! Add Braxen to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Gate 42
Discover Dark

Registered: May 2001

Varje dag går jag igenom dessa sidor och lyssnar efter nya bra släpp ::

www.decks.de, www.juno.co.uk, www.beatport.com & www.djdownload.com

Räcker inte det så kan man även ta ett varv på någon mer suspekt sida för att leta superfärska promo's

Old Post Feb-25-2006 19:44  Sweden
Click Here to See the Profile for Gate 42 Click here to Send Gate 42 a Private Message Visit Gate 42's homepage! Add Gate 42 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by Braxen
*************.com & DC är de ställen jag laddar ner ifrån, för ja, det gör jag .. men försöker självklart köpa de mesta som jag gillar.

Det svåra e ju självklart å veta vad som e bra, vad man tror att man kommer gilla lixom, jag kollar runt mkt på mina favorit dj's tracklists, och försöker få tag i dom prylarna, men självklart drar man ner lite på chans också, sånt som polare/andra människor rekomenderar, e d inge å ha ere ju ba slänga

edit. haha skönt att man inte kan skriva adressen ^^

hmm...är det t-h-e-mixin-bo.wl du pratar om? enda sajten jag kan klämma in som passar in på antalet bokstäver

www.laszlo.se

Old Post Feb-26-2006 00:29 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jeremy H
Ja hallå?

Registered: Jan 2003

eller t-traffic?

Old Post Feb-26-2006 00:38  Sweden
Click Here to See the Profile for Jeremy H Click here to Send Jeremy H a Private Message Add Jeremy H to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
benni
merci charles

Registered: Mar 2002

quote:
Originally posted by Laszlo
hmm...är det t-h-e-mixin-bo.wl du pratar om? enda sajten jag kan klämma in som passar in på antalet bokstäver

har du prövat tribalmixes . com ? dom har mycket bättre grejer tycker jag (om man gillar prog/house vilket jag antar du gör)

Old Post Feb-26-2006 00:57 
Click Here to See the Profile for benni Click here to Send benni a Private Message Add benni to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by benni
har du prövat tribalmixes . com ? dom har mycket bättre grejer tycker jag (om man gillar prog/house vilket jag antar du gör)

aldrig hört talas om...tack för tipset

www.laszlo.se

Old Post Feb-26-2006 01:05 
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by Gate 42
Varje dag går jag igenom dessa sidor och lyssnar efter nya bra släpp ::

www.decks.de, www.juno.co.uk, www.beatport.com & www.djdownload.com

Räcker inte det så kan man även ta ett varv på någon mer suspekt sida för att leta superfärska promo's

Någon liknande rutin verkar vara en klok idé. Jag satt konstant i 3 timmar tidigare och plöjde igenom allt jag kom över på Beatport och jag hittade en hel del schyssta grejer - om man kan se till att kolla igenom allt nytt som kommer in 2-3 gånger i veckan blir det säkerligen inte lika jobbigt.

www.laszlo.se

Old Post Feb-26-2006 01:26 
thernan
Supreme tranceaddict

Registered: Feb 2005

Intressant tråd! Jag försöker precis som många andra att kolla igenom diverse mp3 shopar (Beatport, Astralmusic.com etc). Ibland kan man finna bra skit... Annars blir det Asot och Gdjb för att hålla sig updaterad, dock saknar jag någon house radio show etc. Tycker det är enklare att hitta/hänga med innom trance/prog än house för exempel.
//

Thernan

Old Post Feb-27-2006 08:16  Sweden
Click Here to See the Profile for thernan Click here to Send thernan a Private Message Add thernan to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dbl
Whitesun

Registered: Dec 2001

på senaste tid har jag inte köpt en enda trance låt faktiskt.. bara köpt massa gamla låtar som jag vill ha.. typ lite eurythmics, depeche mode, mio min mio låten.. hehe.. och så...
även nån låt med Laleh och eskobar

och detta från iTunes musik shop... funkar ju massa smidigt.. men tyvärr har dem ju inte allt som jag vill ha som dem egentligen borde ha... typ prince - purple rain med tanke på att dem har albumet, men har inte med själva purple rain låten... något kass, men aja

men som sagt.. ingen aning vart man kan hitta bra elektronisk musik

Old Post Feb-27-2006 13:44  Sweden
Click Here to See the Profile for dbl Click here to Send dbl a Private Message Visit dbl's homepage! Add dbl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by dbl
men som sagt.. ingen aning vart man kan hitta bra elektronisk musik

Beatport.com ftw

www.laszlo.se

Old Post Feb-27-2006 15:29 

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hur hittar ni er musik?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackTrack #1 Perry O'Neil - Electronic Elements 052 08-16-06 [2008] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackDJ Fuchur - "Last Flight" (Yorm Club Mix) [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 22:23.

Forum Rules: