|
| quote: | Originally posted by Teknikol
Je komt uit Nederland dus je praat ABN,
mensen uit dezelfde streek onderling kan wel uiteraard, maar zon film word in het hele land uitgezonden (d0h) en praat daarom gewoon ABN |
[offtopic maar ik kan het niet laten]
bullshit! 
heb je enig idee hoeveel dialecten nederland kent?
om er maar eens een handje te noemen
NH: * westfries * zaans * volendams/monnikendams * amsterdams (plat) * haarlems (abn) * goois (kak) * ouderwets goois (boers)
UT: * utrechts (plat)
ZH: * haags (plat) * rotterdams (plat) * diverse andere randstad dialecten
GL: * apeldoorns (veluwe-streek) * achterhoeks * gelders
OV: * zwols (overijssel e.o.) * twents
DR: * drents (in verscheiden vormen)
GR: * grunns (gronings ook heel divers)
ZL: * zeeuws * zeeuws-vlaams
BR: * west-brabants * noord-brabants (bosch, rosmalen, oss e.o.) * zuid-brabants (eindhoven)
LB: * noord-limburgs (weert, venlo) * midden-limburgs (roermond e.o. in tig varianten) * zuid-limburgs (mestreechs, heerlens, absoluut twee verschillende dialecten als je ze door elkaar haalt krijg je ruzie )
en ik sluit het Fries hier nog eens uit omdat het geen dialect is maar een taal. (waaronder overigens ook verschillende dialecten zijn te verdelen).
Persoonlijk vind ik het juist leuk om TV-programma's of films eens in een ander dialect te horen. Waarom zou de rest van het land altijd naar 'onze' pijpen moeten dansen met ons ABN-Nederlands.
Ikzelf pas mijn taalgebruik overigens vaak aan aan de persoon waarmee ik praat; Als ik hier in 't Gooi met een kakker praat gooi ik m'n rollende R d'r uit maar als ik in Utrecht iemand tegen kom praat ik gewoon normaal. Is ook een kunst, taalbeheersing.
[ontopic]
afgezien van deze hele riedel vind ik het een boutfilm 
basta