Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hard Trance och allt som där hör till.
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Endre
lol space music



Registered: Apr 2002
Location: Space
Hard Trance och allt som där hör till.


ibland känner jag mig ensam med alla tranceare runt om kring mig som säger sig lyssna på trance. Jag förstår inte vad det är det här med ungdomar och Hard-Trance/Psytrance, har dem ingen "sense of touch" eller? Det är ingen skönhet i dem stilarna, ingen djupare mening eller budskap, bara bang bang bang, simpelt, trist. samma med psy trance, allt handlar inte bara om att det ska vara drag och sköna beats, trance är en saga, en saga som ska berättas varsamt och harmoniskt i en stämma man får den här känslan som vi kallar just trance. Folk säger också att det är trist med det "gammla", men om man tröttnar så är man väl ingen "äkta" trancare, vad det nu än är. men förstå min mening, visst har många olika stilar, och det finns inte mycket att välja på i ett land som sverige där det är antingen eller som går att välja på. t.ex, Jag har massor idér som bubblar inne i mig om djupa stilar av trance blandat med atmosfärisk ambient, vad man tänker då är att det inte går att dansa till, helt fel, klart att det går att pumpa upp det, samma med vanlig trance, varför tror ni mästarna i världen kör det? men nej, inte sverige för vi är så keffa i huvet som bara runkar med vår progressive och psy trance. usch usch usch. Vad jag vet så har väl vi svennar aldrig försökt ens.

vart lite upprörd för line-upen till den där voyage så jag var tvungen att skriva detta. yupp.

om jag så måste göra det själv, så ska jag ta mig fan vända upp och ner på sthlm, tro mig!

Old Post Feb-08-2003 09:22 
Click Here to See the Profile for Endre Click here to Send Endre a Private Message Add Endre to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris

Håller med till viss del, men mest inte...det där om voyage har jag redan förklarat...jag vet vad dessa DJs spelar för jag har snackat med arrangören och så har jag hört 2 av dom för bara några dar sen....Vizay och Dioxys kan intyga att dom spelade riktigt sjyst trance som du oxå skulle gillat.

"Det är ingen skönhet i dem stilarna, ingen djupare mening eller budskap, bara bang bang bang, simpelt, trist"

Precis så säger majoriteten av sveriges befolkning om trance, och hur pålästa brukar dom vara? Tycker att du drar lite förhastade slutsatser. Psy är en stil för sig, och det kan oftast vara rätt tråkig (tycker jag) när den bara består lite bas och några knorr ljud. Men det är inte förrän man har gått på en fest och hört DJn mixa in en riiiiiktigt fet psy låt på ett sjysst sätt och byggt upp energin på hela golvet som man verkligen har upplevt en bra psylåt. Fresa som lirar på Voyage är en av dom jag sett som klarar detta... Psy är inget jag lysstnar på när jag sitter och kopplar av framfördatorn dock....den är inte gjord för det.

Trance ÄR inte en saga....Trance är en saga för_dig_...det är din syn på det...det kanske inte är det för alla.....för mig är det oxå det... Men för mig är Progressive trance mer saga än något annat....tar mig på långa resor där jag kan drömma mig iväg. Samtidigt har jag oerhörd respekt för folk som kanske gillar lite hårdare, eller lite lättare, eller psy t.ex.....för dom älskar musiken och lever för den....varför ska jag komma där och säga:
"Fan va din stil suger, är juh bara knirr knorr, usch, du är ingen äkta trancare om du tröttnade på min melodic trance"
Tycker detta låter oerhört trångsynt...?

Lets all unite


___________________

Old Post Feb-08-2003 09:46 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™



Registered: Apr 2001
Location: La La Land

Jag håller med till stor del.... ofta är dom som lyssnar på psytrance/psytechno inte särskilt öppna för andra "mjukare" stilar... Jag e öppen för allt men kan tröttna rätt fort på psy eftersom jag tycker variationen är ofta liten... sen kanske det har att göra med att jag har lyssnat på ungefär samma stil (goa/BörjanAv 90talsTrance) för länge sen och vädligt mycke så det har jag liksom kommit förbi även om jag inte lämnat det...

Ibland är jag säker på att en del väljer sin musik för dom inte vet bättre eller för att deras polare typ lyssnar på den musiken... E man en äkta tranceaddict tycker jag man har ett öppet sinne och kan ge allt en god chans och hitta skönheten i allt...
Jag gillar allt med kvallitet oavsett det är Limp Bizkit eller en film tex LOTR.... men trance ÄLSKAR jag...

SÅ var det med det / Steve


___________________
www.Steveheden.se

Old Post Feb-08-2003 09:49  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
fede
(((d[-_-]b)))



Registered: Sep 2002
Location: Stockholm, Sweden

det är en fråga om smak...
jag själv gillar alla typer av trance nästan.. jag älskar hardtrance o psytrance... för mig är det inte bara bang bang musik, utan något djupare.. precis som för dig me ambient lr vad d e du lyssnar på...


___________________

Old Post Feb-08-2003 09:56 
Click Here to See the Profile for fede Click here to Send fede a Private Message Visit fede's homepage! Add fede to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_hysterix
TFHS



Registered: Jul 2002
Location: The Sky

ehm..jag själv gillar inte när psymusiken BARA består av småljud med en bas som håller på i sammma stil under hela låten. Jag gillar psy med melodi

Old Post Feb-08-2003 10:05  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Endre
lol space music



Registered: Apr 2002
Location: Space


klart jag ger saker en chans, det är det jag gjort många gånger, det där med dansgolvet som du säger mind, kan vara en stor del av sin uppfattning, men ändå så står jag fast vid min åsikt, min farsa säger att jag inte har nån musikkänsla när jag säger att rock är skit, men det är för att jag gett det en chans, och det var inte bra. men det är en samksak, helt rätt, men det är ltie synd att man utesluter en viss stil mer eller mindre bara för det.

Old Post Feb-08-2003 10:12 
Click Here to See the Profile for Endre Click here to Send Endre a Private Message Add Endre to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris

quote:
Originally posted by Endre

klart jag ger saker en chans, det är det jag gjort många gånger, det där med dansgolvet som du säger mind, kan vara en stor del av sin uppfattning, men ändå så står jag fast vid min åsikt, min farsa säger att jag inte har nån musikkänsla när jag säger att rock är skit, men det är för att jag gett det en chans, och det var inte bra. men det är en samksak, helt rätt, men det är ltie synd att man utesluter en viss stil mer eller mindre bara för det.


Jag tycker inte att det räcker med att ge det en chans.....att ge det en chans för dig är att lyssna, och om du tycker det är bra så är det det eller? Bara för att du inte tycker det är bra så är det inte dåligt...alla har olika smak...man ska respektera att andra tycker om sin musik lika mycket som du tycker om din...annars kan du inte förvänta dig att dom respekterar din....


___________________

Old Post Feb-08-2003 10:27 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
fede
(((d[-_-]b)))



Registered: Sep 2002
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by mindshooter
Jag tycker inte att det räcker med att ge det en chans.....att ge det en chans för dig är att lyssna, och om du tycker det är bra så är det det eller? Bara för att du inte tycker det är bra så är det inte dåligt...alla har olika smak...man ska respektera att andra tycker om sin musik lika mycket som du tycker om din...annars kan du inte förvänta dig att dom respekterar din....


word

bra sagt mind


___________________

Old Post Feb-08-2003 10:33 
Click Here to See the Profile for fede Click here to Send fede a Private Message Visit fede's homepage! Add fede to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Rikard
Supreme tranceaddict



Registered: Oct 2001
Location: Sweden

quote:
Originally posted by dj_hysterix
ehm..jag själv gillar inte när psymusiken BARA består av småljud med en bas som håller på i sammma stil under hela låten. Jag gillar psy med melodi


är det inte det som kallas goa?

Old Post Feb-08-2003 11:15 
Click Here to See the Profile for Rikard Click here to Send Rikard a Private Message Add Rikard to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™



Registered: Apr 2001
Location: La La Land

quote:
Originally posted by Dioxys
är det inte det som kallas goa?
Om du tänker dig indisk musik... sen gör du om det till "techno" det är väl så man mest kan säga att goa låter.... svårtatt förklara så det får räcka nu

Jag lyssna as mycke på goa i mitten av 90talet... ett par av dom absolut favoriterna var Moonweed - Prophecy och Psychaos - Keyboard widow

Har lagt upp båda på min FTP för den som vill känna på dom..

Tror många blandar ihop GOA, Engelskmittenav90talstrance, psycadelic techno och psy trance... det gör även jag



[edit]undrar om inte Psychaos - Keyboard widow är psy techno.... så svårt att bedömma


___________________
www.Steveheden.se

Old Post Feb-08-2003 11:37  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Rikard
Supreme tranceaddict



Registered: Oct 2001
Location: Sweden

hehe, ok då var det bara jag som förstått fel..

Old Post Feb-08-2003 11:45 
Click Here to See the Profile for Rikard Click here to Send Rikard a Private Message Add Rikard to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Endre
lol space music



Registered: Apr 2002
Location: Space

quote:
Originally posted by mindshooter
Jag tycker inte att det räcker med att ge det en chans.....att ge det en chans för dig är att lyssna, och om du tycker det är bra så är det det eller? Bara för att du inte tycker det är bra så är det inte dåligt...alla har olika smak...man ska respektera att andra tycker om sin musik lika mycket som du tycker om din...annars kan du inte förvänta dig att dom respekterar din....


det jag menar på är inte respekt för musiken, jag kanske är lite självisk, visst, men jag visar respekt till andra och vad dem lyssnar på, men det är fortfarande så att varför spelas inte "vanlig" trance i sverige som i resten av europa (mellan främst då)? det måste ju ha nåt med det du säger att göra, kan det vara att dem visar mindre respekt för den stilen? det handlar ju inte om vad jag tycker utan att det är synd att det bara kretsar runt dem här stilarna jag nämde.

Old Post Feb-08-2003 11:49 
Click Here to See the Profile for Endre Click here to Send Endre a Private Message Add Endre to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hard Trance och allt som där hör till.
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackTrack played by Above and Beyond [2005] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackFlutlicht - The Fall (Dumonde Remix) [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 17:12.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!