Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Utrustning
  Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001
Utrustning

Jag vet att några på forumet (bla Steve) är jäligt grymma på att redigera och mixtra med film och ljud. Vad krävs det för prylar, hård- och mjukvara för att få ett fungerande "system"?

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Nov-03-2002 20:38  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

hårdvara behöver man egentligen bara om man ska ta in video "utifrån", annars klarar man sig med mjukvara
fast klart, datorn ska helst vara rätt bra för att det inte ska ta för lång tid... stor hårddisk (gärna helt tom), och mkt RAM-minne rekommenderas

måste-program är
TMPGEnc (koda ner film till mpeg, detta programmet ger bäst kvalitet)
Virtual Dub (mecka med videor )
Adobe Premiere (för att redigera, klippa och klistra i videor)

MiB, du får ta över

Old Post Nov-03-2002 21:08 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Registered: Apr 2001

Jag är väl ingen expert precis men jag lär mig mer och mer hela tiden...
Min dator
AMD Athlon XP 1800+ (1.53GHz)
768Mb DDRsdram 333MHz minne
Program
ADOBE Premiere 6.5
AVID Express DV

En bra start är ju iaf. att ha en så snabb dator som möjligt, sen ju mer minne din dator har desto bättre eftersom videoredigerings program ofta kräver mycke minne. Det funkar ju med mindre minne men det blir ju långsammare och svårare att jobba då för datorn måste "tänka" mer för den måste använda sig av det virituella minnet (hårddisken)
När jag kör med Premiere 6.5 så använder den sig av över 310Mb minne och ännu mer så fort jag börjar arbeta med det.

Firewire behövs för att få in film från en DV kamera som jag själv använder mig av, till min förra burk köpte jag till ett kort bara just för att få firewire men nu i nya så finns det inbyggt.
Vill man ta in film från exempelvis TV eller VHS så behöver man ett grafik kort med s-vhs ingång, dom grafikkorten brukar oftast ha tillläget på slutet DeLux på sitt namn (detta har inte jag, kostar nån tusing mer)

Att använda Adobe Premiere är inte så himla lätt men jag har lärt mig ett och annat ändå. Tror inte så många av er har vart in på min hemsida och laddat hem min senaste film från Kos, det har jag bla. gjort i Premiere, där har jag mixat ihop rörlig text, musik som var i bakgrunden med över gång till samma fast som jag lagt på i efterhand, övergångar osv.
Nåt som jag har testat tidigare är Pinnacle DV plus som är ett väldigt enkelt program.
AVID Express DV är nåt jag inte helt lärt mig än, det är ett program för enkla till mycket avancerade redigeringar. Kostar bara 20´000 också men har en polare som har en polare som jobbar på AVID asså finns det ju förtsås på DC.

För att encoda filmen sen till ett mindre format använder jag mig av LSX plug-in till Adobe Premiere för att få det till
VCD format
(1150kb/s video, 224kb/s audio 352x288pixlar från PAL= från DV kamera)
(1150kb/s video, 224kb/s audio 352x240pixlar från NTSC = VHS & TV)
och SVCD format
(2524kb/s video, upp till 384kb/s audio 480 x 576 pixlar PAL)
(2524kb/s video, upp till 384kb/s audio 480 x 480 pixlar NTSC)

Nu har jag pladrat på tillräkligt av vad jag har lärt mig... kommer med mer om jag kan hjälpa till...

.../ Steve

Last edited by SteveTranz4ever on Nov-03-2002 at 22:17

Old Post Nov-03-2002 22:08  Sweden
Click Here to See the Profile for SteveTranz4ever Click here to Send SteveTranz4ever a Private Message Visit SteveTranz4ever's homepage! Add SteveTranz4ever to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by SteveTranz4ever
Vill man ta in film från exempelvis TV eller VHS så behöver man ett grafik kort med s-vhs ingång, dom grafikkorten brukar oftast ha tillläget på slutet DeLux på sitt namn (detta har inte jag, kostar nån tusing mer)

eller ett tv-kort, det är vad jag har

men om man vill få kvalitet, då måste man ha speciella kort, en på min korridor har ett capture-kort som är nåt år gammalt, men än idag kostar det mer än 10 000 kr... då får man kvalitet

med tv-kort (eller det som steve nämner) får man film enligt VCD-specifikationen, med kvalitet som är acceptabel för mindre grejor/bara för skojs skull
men vill man ha grym kvalle, då är det bara att satsa på ett *riktigt* kort

Old Post Nov-03-2002 22:15 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Vad går ett TV-kort på? Och hur stort är stor hårddisk?

Old Post Nov-08-2002 05:21  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

tv-kort ligger under tusenlappen, och hårddisk beror på hur mycket du ska spela in, men 40 gig allra minst skulle jag säga

Old Post Nov-08-2002 14:15 
Aendy
Lifeaddict

Varför funkar inte mitt Adobe Premiere 6.0? Alla filmer blir bara förvridna och hackiga när jag exporterar dem.

Old Post Feb-14-2003 19:23  Nepal
Aendy
Lifeaddict

Oki, löste ovanstående problem med hjälp av en plugin, men nu så gör pluginen istället så att när jag exporterar film så exporterar bara en tiondel av framesen. Faen... någon snälla, hjälp mig!

Old Post Feb-22-2003 11:56  Nepal

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Utrustning
Post New Thread    Post A Reply

Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackNeed Help Identifying Six Tracks - Song 5 [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackDJ Tatana - "Soul Cry" (The Mystery Remix) [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 17:24.

Forum Rules: