|
|
|
|
 |
|
 |
 |
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™

Registered: Apr 2001
|
|
|
Jag är väl ingen expert precis men jag lär mig mer och mer hela tiden...
Min dator
AMD Athlon XP 1800+ (1.53GHz)
768Mb DDRsdram 333MHz minne
Program
ADOBE Premiere 6.5
AVID Express DV
En bra start är ju iaf. att ha en så snabb dator som möjligt, sen ju mer minne din dator har desto bättre eftersom videoredigerings program ofta kräver mycke minne. Det funkar ju med mindre minne men det blir ju långsammare och svårare att jobba då för datorn måste "tänka" mer för den måste använda sig av det virituella minnet (hårddisken)
När jag kör med Premiere 6.5 så använder den sig av över 310Mb minne och ännu mer så fort jag börjar arbeta med det.
Firewire behövs för att få in film från en DV kamera som jag själv använder mig av, till min förra burk köpte jag till ett kort bara just för att få firewire men nu i nya så finns det inbyggt.
Vill man ta in film från exempelvis TV eller VHS så behöver man ett grafik kort med s-vhs ingång, dom grafikkorten brukar oftast ha tillläget på slutet DeLux på sitt namn (detta har inte jag, kostar nån tusing mer)
Att använda Adobe Premiere är inte så himla lätt men jag har lärt mig ett och annat ändå. Tror inte så många av er har vart in på min hemsida och laddat hem min senaste film från Kos, det har jag bla. gjort i Premiere, där har jag mixat ihop rörlig text, musik som var i bakgrunden med över gång till samma fast som jag lagt på i efterhand, övergångar osv.
Nåt som jag har testat tidigare är Pinnacle DV plus som är ett väldigt enkelt program.
AVID Express DV är nåt jag inte helt lärt mig än, det är ett program för enkla till mycket avancerade redigeringar. Kostar bara 20´000 också men har en polare som har en polare som jobbar på AVID asså finns det ju förtsås på DC.
För att encoda filmen sen till ett mindre format använder jag mig av LSX plug-in till Adobe Premiere för att få det till
VCD format
(1150kb/s video, 224kb/s audio 352x288pixlar från PAL= från DV kamera)
(1150kb/s video, 224kb/s audio 352x240pixlar från NTSC = VHS & TV)
och SVCD format
(2524kb/s video, upp till 384kb/s audio 480 x 576 pixlar PAL)
(2524kb/s video, upp till 384kb/s audio 480 x 480 pixlar NTSC)
Nu har jag pladrat på tillräkligt av vad jag har lärt mig... kommer med mer om jag kan hjälpa till...
.../ Steve
Last edited by SteveTranz4ever on Nov-03-2002 at 22:17
|
|
Nov-03-2002 22:08
|
|
|
 |
All times are GMT. The time now is 17:24.
Forum Rules: