Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Monarki - bra eller dåligt?
Behålla monarkin?
You do not have permission to vote on this poll.
Jepp 11 68.75%
Nepp 5 31.25%
Total: 16 votes 100%
  [Edit Poll (moderators only)]

Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
reveal
always in the mix

Registered: May 2001
Question Monarki - bra eller dåligt?

vad tycker ni?

jag tycker (som sagt) att det är en fin tradition att hålla fast vid, men framförallt är det en ekonomisk tillgång för sverige

Old Post Apr-21-2003 19:57 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000
Re: Monarki - bra eller dåligt?

quote:
Originally posted by reveal
vad tycker ni?

jag tycker (som sagt) att det är en fin tradition att hålla fast vid, men framförallt är det en ekonomisk tillgång för sverige

make that 2

Old Post Apr-21-2003 20:09 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002
Cool

ja rösta ja

de flesta länder har ju inte kungahus...utan republik...Norge, Danmark, Belgien, Holland e ju ett par länder som har monarki
så de e lite exotiskt me d å trevligt tycker ja oxå...

FAST sen... så tycker ja inte att det e en ekonomisk tillgång direkt som reveal tycker... snarare en stor ek. utgift

det apanage kungafamiljen får e ju snorhögt...å själva har de mage att klaga över de svaga i samhället. FY!

fast ja vet att d skulle bli minst lika dyrt me presidenter som sagt.

Tom Cloud - Told You So

Old Post Apr-21-2003 20:18  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

låt mig förklara vad jag menar med ekonomisk tillgång:

anta att apanaget är 50 miljoner kr per år

kungen följer med alla företagsledare på större resor utomlands, folk i andra länder tycker att kungen är exotisk etc och gör bra reklam för sverige på dessa resor, andra länder väljer våra företagsledares produkter etc
(ovanstående har jag lärt mig av ericssons förre vd som vår famlij känner)

gissa om utlandsorderna ökar med mer än apanaget kostar? svar ja

Old Post Apr-21-2003 20:21 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

hehe..... jaa jaaaa... det stämmer det där I spose

men ja tycker fortf. de borde se alla människor som likvärdiga..
eller kungen iaf. som gör uttalanden så uppåt väggarna!!!!

fresten kan de låna mig me, så kan ja göra reklam för sverige.. ja e sjuuukt trevlig... å så pratar ja lätt bättre engelska än kung carl gustaf.

Tom Cloud - Told You So

Last edited by Glorie on Apr-21-2003 at 20:35

Old Post Apr-21-2003 20:27  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Glorie det är viktigt att du skiljer på själva kungen som person och huruvida vi ska ha en kung överhuvudtaget det är en stor skillnad...här diskuteras bara själva monarkin inte huruvida Carl är en skön snubbe

Old Post Apr-21-2003 20:32 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by Glorie
men ja tycker fortf. de borde se alla människor som likvärdiga..
eller kungen iaf. som tar besluten

kungen har inte haft nån beslutsfattande makt överhuvudtaget sedan 1973

edit: jasså du ändrar vad du skrev glorie hur som helst är det monarkin vi talar om, och inte Carl XVI, precis som mind säger

Old Post Apr-21-2003 20:35 
Glorie
Goodbye for now

oj oj, här blir man uppläxad!!! hehe

ja skrev FEL. (ahhhhrrr) han tar inga beslut ang makten.. det gör riksdagen...! men han gör dumma uttalanden!!!! som tur e får han skit för dem me av alla republikaner rätt åt honom

jaaaaa reveal ja ändrade FÖR JA SKREV JU FEL! Det var väldigt klantigt av mig, men det är åtgärdat nu..

Åh ojjj, ja rackar ner på n.v kungen... ja trodde alla fattade min ståndpunkt vad gäller monarki. klart ja inte e blind heller... ja vet att tråden handlar om monarki. men skapar man en tråd om monarki så e det ju inte helt oväntat att nån råkar nämna vad de tycker om kungen!?

Tom Cloud - Told You So

Last edited by Glorie on Apr-21-2003 at 20:43

Old Post Apr-21-2003 20:37  Sweden
eXton
Senior tranceaddict

Registered: Jun 2002

kungen är ju asskön, klart bäst i hela kungafamiljen (fast Madelene är iofs en mysig flicka)... hursomhelst, det finns ett klipp nånstans på nätet (har bara sett det på TV) där kungen står i Arboga vid en talarstol vid nåt torg eller nåt sånt och säger "Kära Örebroare", vilket följs av burop (han är ju inte i Örebro) från publiken.

Det är typ hur kul som helst, sen kommer jag ju ursprungligen från Örebro f.ö.

Kungen är kung!

Old Post Apr-21-2003 21:03  Sweden
Click Here to See the Profile for eXton Click here to Send eXton a Private Message Visit eXton's homepage! Add eXton to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
robstar
Excited

Registered: Nov 2001

Ja vill inte att Knugen <-- ska försvinna, han får gärna stanna kvar med sin familj pga att det är en tradition.
Men ja kan inte hålla med om att han gör mycket för sverige.

Om du frågar nån i tyskland vad dom vet om sverige, så säger dom att de finns älg här.
Fråga nån samma sak i Italien så kommer dom säga, blondiner.

Tror knappast nån nämner kungen.

Old Post Apr-21-2003 21:11  Sweden
Click Here to See the Profile for robstar Click here to Send robstar a Private Message Add robstar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

quote:
Originally posted by Glorie
oj oj, här blir man uppläxad!!! hehe

ja skrev FEL. (ahhhhrrr) han tar inga beslut ang makten.. det gör riksdagen...! men han gör dumma uttalanden!!!! som tur e får han skit för dem me av alla republikaner rätt åt honom

jaaaaa reveal ja ändrade FÖR JA SKREV JU FEL! Det var väldigt klantigt av mig, men det är åtgärdat nu..

Åh ojjj, ja rackar ner på n.v kungen... ja trodde alla fattade min ståndpunkt vad gäller monarki. klart ja inte e blind heller... ja vet att tråden handlar om monarki. men skapar man en tråd om monarki så e det ju inte helt oväntat att nån råkar nämna vad de tycker om kungen!?

förstod vad du menade..klart man kan snacka om kungen...bara man skiljer det åt....att kungen är lite pucko betyder juh liksom inte att monarki är en dålig pryl..

Old Post Apr-21-2003 21:57 
ScuL
Hardtechno maniac

Registered: Mar 2002

mhm; traditionen är bra. ingenting fel med det.
men jag tycker bara att hollandska kungahus (särskilt Beatrix) har så otroligt mycket pengar som kunde änvandas bättre.

alltså om jag måste göra en val skulle jag välja att ha ingen kungahus istället än en kungahus som 'sitter på påsen med pengar'

Old Post Apr-21-2003 23:25  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Monarki - bra eller dåligt?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackUnknown track from Hybrid's Mix [2006] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackAndrew Rayel - Dark Warrior&#8201;(Original Mix) [2013]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 15:35.

Forum Rules: