|
De Asta in Den Haag wordt misschien weer een danstoco
Helaas ben ik nooit in de legendarische Asta geweest toen het no open was. Laten we hopen dat het onderstaande bericht van de Haagse Courant door gaat. Als het net zoals de oude Asta gaat worden, van wat ik ervan gehoord hebt krijgen wij Hagenezen er weer top club bij.
DEN HAAG | In Asta aan het Spui komt weer een discotheek. In het gebouw waar tot 1998 een zeer succesvolle disco gevestigd was, willen de exploitanten van de 'O' en De Tempel tijdelijk een dansgelegenheid beginnen. Dat hebben een woordvoerder van wethouder B. Bruins (VVD, binnenstad) en ondernemer C. Bom bevestigd.
"Den Haag moet gaan bruisen", zegt G. van den Berg, woordvoerder van Bruins over het project. "De stad moet levendig worden."
Essentieel voor het doorgaan van het project zijn de benodigde geluidwerende maatregelen aan de voormalige bioscoop. De ondernemers moeten aantonen dat het geluid binnen de gestelde normen blijft. Van den Berg: "De omwonenden mogen geen overlast ondervinden."
Het gaat om een project van twee jaar, daarna gaat de gemeente het gebied opnieuw ontwikkelen: de sloop van de Markthof begint in maart. Het is de bedoeling dat de horeca-ondernemers in de Grote Marktstraat een permanente discotheek vestigen.
Zeer populair
Asta was 2,5 jaar lang zeer populair onder Bom en diens compagnon R. Velders. De dansgelegenheid trok elk weekeinde duizenden bezoekers uit heel Nederland naar de drie verdiepingen tellende danstempel, waar rock, house en R 'n B te horen waren. Destijds wilde de eigenaar van het gebouw – Pathé – het huurcontract niet verlengen. Nu is het pand in handen van ING Multi Vastgoed.
De zaak is nog niet helemaal rond, zo laat 'O'-exploitant Bom weten. "Ik schat de kans fifty-fifty dat het doorgaat. Het kost meer dan anderhalf miljoen euro om geluidwerende maatregelen te treffen."
De rapporten die aangeven hoe de danstent goed geïsoleerd moet worden, liggen al klaar. Maar als het lukt en de bouwvergunning op zak is, dan gaat het volgens de Haagse ondernemer heel snel. "Dan gaan we voor de zomer beginnen."

Down-Under was da bomb
|