Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Musikjätte dumpar priset på cd-skivor
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden
Musikjätte dumpar priset på cd-skivor

quote:
Sänker priset med en tredjedel
Musikjätten Universals nya drag i kriget mot piratkopierarna:
Cd-priset dumpas i USA – och skivorna kan bli nästan en tredjedel billigare.
Nu säger nye Sverigechefen Mårten Aglander till aftonbladet.se:
– Blir det succé låter det rimligt att vi gör det samma.
Olaglig internetkopiering håller på att knäcka de stora musikbolagen. Det erkänner nu ledande företrädare för Universal.
– Vi är mitt i en hemsk situation där vår musik stjäls, säger styrelseordförande Doug Morris till New York Times.
Åren efter lanseringen av Napster – det första programmet för så kallad filbytning – har varit tuffa för skivindustrin. I dag är programmet stoppat, men samtidigt ersatt av en mängd andra program.
Musikindustrin har svarat med att dra piratkopierare inför rätta, kopieringsskyddade skivor – och fortsatt höga priser.
Framgången har uteblivit. Och nu väljer amerikanska Universal en ny väg:
För första gången sedan cd:n lanserades i början av 80-talet sänks priserna. Eller dumpas.
– Vi måste få liv i marknaden och som branschledare kände vi att vi måste vara modiga och göra något, säger Doug Morris.
Beslutet kom oväntat. Inte ens svenska Universal var förberedda på en så drastisk åtgärd.
– Man gör det här på försök i USA. Ett väldigt radikalt och djärvt försök, säger Mårten Aglander, general manager på Universal.
– Alla arbetar med priserna. Men att det skulle bli så här drastiskt kom oväntat. Jättekul om det funkar – och det hoppas jag.
Mårten Aglander säger att det inte finns någon omedelbar plan att göra det samma internationellt.
Vad gör ni om det visar sig att man börjar tjäna mer pengar än tidigare? Plockas det över?
– Det låter rimligt. Om man för igång trafiken i butikerna och marknaden.
I USA kostar en skiva i dag mellan 17 och 19 dollar. Bolagets förhoppning är att den nya prissättningen ska få ned priset till under 13 dollar. Och att skivköparna på så vis ska lockas från nätet tillbaka till affärerna.
Farhågan är att handlarna inte kommer att följa efter och hjälpa till att få ned priserna. Men trycket är stort och de amerikanska konsumenterna har – liksom de svenska – länga klagat över att priserna är för höga.
Universals drag kommer sannolikt att påverka hela branschen. Var fjärde såld skiva i USA ges ut av Universal och bolaget är en av industrins jättar, med underetiketter som A&M och Island Def Jam-gruppen, och artister som Eminem, Elton John och U2.
– Det är nog inte bara vi, utan snarare alla bolag som följer detta väldigt noga, säger Mårten Aglander.
De billigare priserna i USA skulle också kunna en effekt på den svenska handeln om kunderna börjar beställa skivor från amerikanska nätbutiker. Mårten Aglander menar dock att det är för tidigt för att man ska våga ha en uppfattning om detta.


http://www.aftonbladet.se/vss/noje/...,355992,00.html


___________________
man with no sig

Old Post Sep-04-2003 14:38 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris

skulle jag gärna sponsra får se om man kanske köper ett par skivor bara för att visa att dom är rätt ute


___________________

Old Post Sep-04-2003 14:53 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by mindshooter
skulle jag gärna sponsra får se om man kanske köper ett par skivor bara för att visa att dom är rätt ute


precis min tanke, synd att mna inte bor i usa bara... måste säga att dom e bra tröga som inte kommit på detta förens nu!

Old Post Sep-04-2003 15:45  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac



Registered: Mar 2002
Location: Hampshire, UK

quote:
Originally posted by St_Andrew
precis min tanke, synd att mna inte bor i usa bara... måste säga att dom e bra tröga som inte kommit på detta förens nu!


samma här.... men i USA kan man inte få trance skivor så enkelt


___________________
GHF Community - for all your EDM needs!

Old Post Sep-04-2003 15:57  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
P4z!
see you in another life



Registered: Jun 2001
Location: Station 3

schysst! Beställde 3 skitbra album igår från ginza för bara 195 kr

Old Post Sep-04-2003 16:05  Sweden
Click Here to See the Profile for P4z! Click here to Send P4z! a Private Message Visit P4z!'s homepage! Add P4z! to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NooN
[Kevin Rust]



Registered: Jul 2003
Location: Dit ingen vill, Sweden

Kommer det där till Sverige kommer jag att köpa mängder med skivor.

Old Post Sep-04-2003 16:06  Sweden
Click Here to See the Profile for NooN Click here to Send NooN a Private Message Visit NooN's homepage! Add NooN to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Amnezia
this...is...not...örebro



Registered: Apr 2002
Location: standing by the stereo!!!

låter ju riktigt bra..vet iofs inte när jag senast inhandla en cd lr album..(mest vinyl nu för tiden))) men ändå...synd bara att det ska behöva ta så många år innan dom förstår att folk inte vill betala 3-400 kr för ett dubbelalbum..
naajz iaf


___________________

Old Post Sep-04-2003 16:21  Sweden
Click Here to See the Profile for Amnezia Click here to Send Amnezia a Private Message Add Amnezia to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
hustler
11433. STHLM Addict



Registered: Jul 2003
Location: Stockholm-Upon-Avon

Som föregående talare säger, kommer det till sverige finns det en risk att till och med jag börjar köpa skivor..


___________________
A Festivus For the Rest of Us

Old Post Sep-04-2003 16:51  Sweden
Click Here to See the Profile for hustler Click here to Send hustler a Private Message Add hustler to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Nyx
TB-303 Maniac



Registered: Oct 2002
Location: Halmstad, Sweden

Det är på tiden att de har fattat att deras priser på skivor är för höga!

quote:
Originally posted by P4z!
schysst! Beställde 3 skitbra album igår från ginza för bara 195 kr


beställde ca 20 albums/singlar häromdan..

bl.a. & <-- 35:-/st

Old Post Sep-04-2003 18:00  Sweden
Click Here to See the Profile for Nyx Click here to Send Nyx a Private Message Add Nyx to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
P4z!
see you in another life



Registered: Jun 2001
Location: Station 3

quote:
Originally posted by Nyx
Det är på tiden att de har fattat att deras priser på skivor är för höga!



beställde ca 20 albums/singlar häromdan..

bl.a. & <-- 35:-/st


nice själv köpte jag

<-- 29 kr



Old Post Sep-04-2003 18:58  Sweden
Click Here to See the Profile for P4z! Click here to Send P4z! a Private Message Visit P4z!'s homepage! Add P4z! to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by ScuL
samma här.... men i USA kan man inte få trance skivor så enkelt


kan man inte i sverige heller

Old Post Sep-05-2003 19:57  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Gate 42
Discover Dark



Registered: May 2001
Location: Sthlm, Sweden

Äntligen är det någon som förstår hur det ligger till egentligen. Klart att man tycker att det trist att köpa skivor för runt 200 spänn st. Skulle priserna gå ner skulle jag köpa mycket mer skivor än va jag gör i dagsläget.
Eller rättare sagt. Jag skulle få mer skivor för de tusenlappar jag slänger ut varje månad


___________________
www . gate42 . net / www . patrikbjorkman . com

Old Post Sep-06-2003 10:05  Sweden
Click Here to See the Profile for Gate 42 Click here to Send Gate 42 a Private Message Visit Gate 42's homepage! Add Gate 42 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Musikjätte dumpar priset på cd-skivor
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackPlease help me ID [2005] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackHemstock & Jennings - "East & Central" [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 14:14.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!