Registered: Apr 2002
ot: felhandlingar
ja tyckte själv det var intressant att läsa om dessa som människan gör.. inom min psykologikurs.. så ja tänkte ja skriver ner dem här me, så får ni ta del av dom oxå
capture errors - att man tänker på nåt annat & gör fel... - ex. tar med sig soppåsen till bilen
Omissions - glömmer utföra en del i handlingen. - ex. hälla kaffe i flingorna
description errors - rätt handling på fel objekt
perseverations - upprepar en handling utan kontroll
datadriven errors - substitut - ex - ska slå ett nr på telefon, hör ett annat nummer som läses upp och slår det istället.
loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen självdör typ.. ex- går nånstans för att hämta nåt ,glömmer.. och får gå tillbaka...(hohoho... händer rätt ofta alltså) för mig alltså
Last edited by Glorie on Aug-16-2003 at 21:50
Aug-16-2003 21:23
mjz
latmask
Registered: May 2003
tur för mig att jag aldrig gör fel, annars skulle jag nog känna igen mig där...
Aug-16-2003 21:30
Glorie
Goodbye for now
quote:
Originally posted by mjz
tur för mig att jag aldrig gör fel, annars skulle jag nog känna igen mig där...
felåt... nu skrattade ja allt
ok, men va bra för dig
Aug-16-2003 21:33
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
Re: ot: felhandlingar
quote:
Originally posted by Glorie
loss of activation - "The attention" e för låg..för handligen.. och självdör.. ex- går nånstans för att hämta nåt ,glömmer.. och får gå tillbaka...(hohoho... händer rätt ofta alltså) för mig alltså
Focking aye... jag lever efter loss of activation. Jag kan laga mat, tänkt att jag ska sätta mjölken på bordet (framför TV:n), upptäcka att det typ är Dr Phil, sätta mig och slötitta på det och helt glömma bort att jag höll på att laga mat och bara skulle ställa fram mjölken. Har tusen exempel på sådana situationer.
Focking aye... jag lever efter loss of activation. Jag kan laga mat, tänkt att jag ska sätta mjölken på bordet (framför TV:n), upptäcka att det typ är Dr Phil, sätta mig och slötitta på det och helt glömma bort att jag höll på att laga mat och bara skulle ställa fram mjölken. Har tusen exempel på sådana situationer.
Yes! Det här känner man igen.. Börjar laga mat, "något kommer emellan" och man glömmer helt av maten - tills brandlarmet i köket går
quote:
description errors - rätt handling på fel objekt
Låter ungefär som min rakgel-på-tandborste-rutin på tidiga måndagar
Aug-16-2003 21:52
Glorie
Goodbye for now
Re: Re: Re: ot: felhandlingar
quote:
Originally posted by cviper
Låter ungefär som min rakgel-på-tandborste-rutin på tidiga måndagar
rakgel? Mums
Aug-16-2003 21:56
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
jag kommer inte ihåg vad detta heter, men det är ett intressant fenomen iaf:
ibland kan människa reagera helt fel, som en slags försvarsmekanism
exempel på detta kan tex vara att man skrattar när man blir jätterädd! så nästa gång en småttnig skrattar åt att nån blir ihjälskjuten på bion (filmen alltså), han kanske inte är skadeglad utan bara reagerar spontant helt fel
Aug-16-2003 22:05
mindshooter
Neverchanging avatar
Registered: Nov 2000
slängde nycklarna i sopnedskastet en gång...sopsäcken passade tyvärr inte i nyckelhålet.
Aug-16-2003 23:00
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
quote:
Originally posted by mindshooter
slängde nycklarna i sopnedskastet en gång...sopsäcken passade tyvärr inte i nyckelhålet.
hahaha hur gick du tillväga för att få tillbaka dom?
Aug-16-2003 23:04
GyLLe
56K Modem User
Registered: Mar 2002
att man ska gå in i köket å hämta nått så glömmer man bort det så måste man gå tillbax .. haha händer mej ganska ofta åxå...
skulle ställa in smöret som stog på vardagsrumsbordet i kylen skulle samtidigt sänka eller höja ljudet på förstärkaren...sagt å gjort så jag la in dosan i kylen!!!
Aug-17-2003 00:51
St_Andrew
I <3 NYC
Registered: May 2003
Re: ot: felhandlingar
quote:
capture errors - att man tänker på nåt annat & gör fel... - ex. tar med sig soppåsen till bilen
datadriven errors - substitut - ex - ska slå ett nr på telefon, hör ett annat nummer som läses upp och slår det istället.
loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen självdör typ.. ex- går nånstans för att hämta nåt ,glömmer.. och får gå tillbaka...(hohoho... händer rätt ofta alltså) för mig alltså
Dess händer ganska ofta, speciellt den sista, riktigt irriterande ibland! det stod inget om hur man ska lösa problemen?
Aug-17-2003 01:41
JayBee
Trance Fanatic
Registered: Jul 2003
Re: Re: ot: felhandlingar
quote:
Originally posted by St_Andrew
Dess händer ganska ofta, speciellt den sista, riktigt irriterande ibland! det stod inget om hur man ska lösa problemen?
ja faktist så behöver du bara vara fokuserad hela tiden, men vem fan orkar vara det :P själv tycker jag det bara är roligt.
typ som att ringa till en kompis och fråga efter mig själv