Registered: Nov 2000
Metros Clubbguide - Hur dansar man Trance?
Fick mig ett gott skratt på tunnelbanan i morse då jag läste metro.
Lite in i tidningen hade dom ett stort uppslag med guide till Stockholms klubbar och olika musikstilar och hur man dansar dom.
Det var givetvis genren Trance som lockade mig mest till läsning och det fanns en hel spallt tillägnat denna del. And i quote
quote:
Trance
Trance, goa, hardhouse, progressive house och annan hård dansmusik kan för den utomstående verka väldigt snarlikt. För konnässören är det dock en synd av bibliska proportioner att förväxla stilarna, som dock ofta ryms under samma diskotektak. Dansen kännetäcknas av grundrörelser där man låtsas plocka äpplen, sätta saker i fack och så vidare. Mest spektakulärt är det så kallade breaket, då trummorna tystnar och ett atmosfärigt mellanparti ger dansaren möjligheten att immitera den indiska guden Shiva, som med sina fyra svävande armar var den första trance-dansaren. För att se riktigt hängivna dansare går man förslagsvis på Fokused, mondaybar eller specialarrangeman på ställen som Dailys.
"Dansen kännetäcknas av grundrörelser där man låtsas plocka äpplen, sätta saker i fack och så vidare"
Haha vilken generalisering
"ger dansaren möjligheten att immitera den indiska guden Shiva, som med sina fyra svävande armar var den första trance-dansaren."
Denna tog priset...aldrig hört talas om detta...haha..
Aug-29-2003 09:25
Kongo_kim
Supreme tranceaddict
Registered: Feb 2003
WTF!!!!!!!!!!!!!!!
plocka äpplen e inte det typ 70-tals disco
Aug-29-2003 09:30
WoberT
Senior tranceaddict
Registered: Nov 2002
hahaha det va rätt roligt faktiskt.. men jag kan erkänna en sak.. första movesen jag lärde mig på en TC fest va att just plocka äpplen, plocka päron o plocka blåbär.. haha sen tyckte jag det va rätt så skoj o så nu har jag blivit ELAJT REJVUR o kan dansa mycket bättre.. *ler*
Aug-29-2003 09:40
JayBee
Trance Fanatic
Registered: Jul 2003
*ASG* Fy fan jag ångrar att jag inte läste mtero idag då haha det där var roligt
Aug-29-2003 09:47
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™
Registered: Apr 2001
Ha ha va lustigt...
Mest spektakulärt är det så kallade breaket, då trummorna tystnar och ett atmosfärigt mellanparti ger dansaren möjligheten att immitera den indiska guden Shiva, som med sina fyra svävande armar var den första trance-dansaren.
Men det där e jäkligt sant... många som står å gör just så... Därför det känns fånigt när de e för mycke melodisk 125bpm trance med långa lugna partier då folk "svävar"
Steve: håller med dig där.. får inte va för många breaks.. men det är rätt skönt ibland.. =D ska du på identity förresten?.. kennymannen ska ju ner,.. =)
Aug-29-2003 09:57
JayBee
Trance Fanatic
Registered: Jul 2003
Balans är viktigt i allt men jag tycker definitift att man bör ha så kallade "breaks" med skön melodi.. lite då och då kanske ett par gånger per timme eller så. därför när man dansar i typ 3-5 timmar i sträck och är piss full så är det så jävla skönt att kunna slappna av lite på dansgolvet bara för några sekunder
Aug-29-2003 10:02
teski
tranceaddict
Registered: Aug 2003
Trance
Trance, goa, hardhouse, progressive house och annan hård dansmusik kan för den utomstående verka väldigt snarlikt.
ehmm... för den som inte lyssnat på musiken kanske *lol*
Förstår inte hur man kan blanda ihop goa o trance *lol*
För konnässören är det dock en synd av bibliska proportioner att förväxla stilarna, som dock ofta ryms under samma diskotektak.
Gör dem? Verkligen...?
Kewl.. har aldrig varit med om att de mixat ihop goa med house t.ex. *skrattar så jag rullar runt på golvet*
Dansen kännetäcknas av grundrörelser där man låtsas plocka äpplen, sätta saker i fack och så vidare.
HA HA HA HA HA HA HA HA HA.... oh herregud... dansar NI så??
Plockar äpplen?? =/ *lol*
Vad sött skrivet...
Mest spektakulärt är det så kallade breaket, då trummorna tystnar och ett atmosfärigt mellanparti ger dansaren möjligheten att immitera den indiska guden Shiva, som med sina fyra svävande armar var den första trance-dansaren.
Jäklar vilket "håll-i-gång" det måste vart där shiva vistades (;
Jag tycker det är så gulligt när folk försöker skriva om sådant de själv inte upplevt...
*klappar händerna*
Thanks.. u made my day
Aug-29-2003 10:05
SteveTranz4ever
trancEaddict 4ever™
Registered: Apr 2001
quote:
Originally posted by teski
Dansen kännetäcknas av grundrörelser där man låtsas plocka äpplen, sätta saker i fack och så vidare.
HA HA HA HA HA HA HA HA HA.... oh herregud... dansar NI så??
Plockar äpplen?? =/ *lol*
Vad sött skrivet...
Jag tycker det är så gulligt när folk försöker skriva om sådant de själv inte upplevt...
*klappar händerna*
Thanks.. u made my day
He he... plockar jag nåt eller sträcker på armarna så kan det närmast beskrivas som att jag nyper damer i brösten
Håller med dig.... lustigt vad det än gäller när folk som inte är insatta ska beskriva nåt som om dom var det