|
Het probleem ligt hem ni alleen in het volume, maar ook aan de klankkwaliteit, die in België 9 keer op de 10 ronduit slecht is.
Tegenwoordig komt het erop neer, duw er zoveel mogelijk bass door, en zoveel mogelijk hoge tonen en dat geheel zo luid mogelijk en voila ge hebt het.
En dat is niet alleen op evenementen zo, maar in de meeste clubs dat ik geweest ben is het soms nog erger. Gewoonlijk staan de limiters constant te werken (daar ze normaal enkel de allerluidste pieken moeten opvangen), wat de klank nog vermoeiender maakt om naar te luisteren. Ok, veel dj's hebben hier ook hun (slecht) steentje bijgedragen door constant in het rood (op hun mixer) te zitten.
Ik studeer nu voor geluidsingenieur, dus het is ook een beetje beroepsmisvorming (als ik daar al mag van spreken , ik moet toegeven dat als ik nu nog naar een concert/evenement/club ga, ik niet voor de ambiance ga, maar voor de klank te beluisteren). Maar ik vind het niet normaal dat er zoveel mensen nog akkoord blijven gaan met zo'n erbarmelijk geluid.
De Belgische wetgeving met betrekking tot geluidsnormen is niet zo simpel, maar meestal geldt een maximaal niveau van rond de 90 à 96 dB (hangt af van de plaatsing van het evenement enz). Aangezien ik al enkele fuiven/concerten op dat niveau heb moeten doen, kan ik zeggen dat dat veel aangenamer is. Als mensen redelijk luid spreken, kunde ze nog horen... So what? Ge moet tenminste geen gebarentaal meer kennen om iets te zeggen (of gewoon ja knikken als ge het ni verstaan hebt en ge der ni dom wil uitzien ). Tja en als ge geen mensen wil horen, kunde best thuis blijven en een cdke opleggen he. De muziek hoort ge perfect op dat niveau, en ge hoort veel veel meer detail (aangezien uw oor anders reageert bij luide volumes, het klapt als het ware toe). En het belangrijkste is dan nog dat uw oren niet zo snel beschadigd worden (stel dat ge elke maand naar een fuif gaat waarvan uw oren twee dagen later nog van fluiten, begin dan al maar te sparen voor een hoorapparaat voor als ge 35-40 zijt).
Ik ga naar geen enkel evenement meer zonder mijn oordopjes (yup zelfs als ik dj). Als het echt te luid is gaan die er onvermijdelijk in, en dat maakt een wereld van verschil. Ik stel voor dat je dat eens probeert... Als ge goei oordopjes hebt (ik stel persoonlijk Etymotic voor) is er wel een nadeel aan verbonden... Ge zult meer detail horen, en meestal betekent dat dat ge dan maar pas zult beseffen hoe slecht het systeem is afgeregeld.
PS : een kleine (alhoewel, is wel wat moeite voor nodig) test die wij eens moeten doen hebben, om aan te tonen hoe bont ze het wel kunnen maken (verder in de avond wordt het volume meestal nog verhoogd). Ga eens naar een club vanaf het begin. Luister naar het geluidsniveau. Zet dan oordopjes in (of steek uw vingers in uw oren ) en neem die er uit als de avond al redelijk ver gevorderd is. Ik garandeer u dat ge schreeuwend zult buitenlopen.
|