Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > lära sig DJ'a?
  Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
staz
Supreme tranceaddict

Registered: Apr 2003
lära sig DJ'a?

har blivit lite sugen på sistone, kan nån ge ngra tips på hur man kan/bör gå tillväga? finns det nå snabbkurser man kan ta för att lära sig grunderna? samt vad behöver man och vilken utrustning är passande om man vill ha nåt att experimentera med, leka med och lära sig hemma?

Old Post Nov-15-2003 18:34  Sweden
Click Here to See the Profile for staz Click here to Send staz a Private Message Add staz to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zamson
i´ll house you

Registered: Dec 2002

Lär dig Native Instruments Traktor DJ STudio... jäkligt bra program. Det är ungeäfr som att mixa med cd-spelare. Köp en extern mixer och koppla till datorn så blir det ännu roligare.

Old Post Nov-15-2003 18:37  Sweden
Click Here to See the Profile for zamson Click here to Send zamson a Private Message Add zamson to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

Jag skulle inte rekommendera att du mixar mha några datorprogram - låna istället ett par CD/vinyl-spelare och mixer av någon polare...

Tycker du det verkar skoj så är det bara att börja spara och köpa egna grejer. Varför jag inte tycker du ska köra med datorn är för att det är inte över huvudtaget ens jämförbart med att lira på riktigt.

Lycka till

www.laszlo.se

Old Post Nov-15-2003 18:44 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zamson
i´ll house you

Traktor är perfekt för den som inte har tillgång till utrustning. Det är precis som att lira på en denon dubbelcd.

men "tjacka vinyl" det är ju ett ganska enkelt svar...

Old Post Nov-15-2003 19:03  Sweden
Click Here to See the Profile for zamson Click here to Send zamson a Private Message Add zamson to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
staz
Supreme tranceaddict

men om man köper nåt begagnat billigt, är det nåt speciellt märke osv man bör sikta på? såg en del grejer som utannonserades på blocket.se

vad är det man bör ha då, en mixer.. hur många spelare? vinyl resp. cd?
nåt annat? ett par hörlurar har jag iaf

Old Post Nov-15-2003 19:31  Sweden
Click Here to See the Profile for staz Click here to Send staz a Private Message Add staz to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Ska du köra CD så är det bara Pionner som gäller. Denon funkar fint det också, men de har bara två modeller som inte är dubbel-spelare. Själv hatar jag dubbel-cd, utan föredrar helst standalones. Det är väldigt lätt hänt att slubbla på alla små trånga onödiga knappar som finns på alla dagens dubbel-cd-spelare.

Ska du satsa på begagnade CD-spelre skulle mitt tips vara Pioneer CDJ-500s eller CDJ-100s. Mina CD-spelare (CDJ-500s) köpte jag också begagnade, de är fyra år gamla och de fungerar fortfarande problemfritt.

Och visst...har du gott om pengar borde du defenitivt satsa på vinyl direkt.

www.laszlo.se

Old Post Nov-15-2003 19:41 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
staz
Supreme tranceaddict

har ont om $

Old Post Nov-15-2003 19:46  Sweden
Laszlo
The weekend has landed

Då föreslår jag att du lånar utrustning av en polare, om du har möjlighet till det. Annars tycker jag du ska köpa ett par begagnade CD-spelare, någon av de jag nämnde tidigare. Du kan få ett par begagnade Denon DN-1800 för säkert 1500 spänn, men när det gäller CD-spelarna är det lika bra du köpte bra grejer direkt, för du kommer förr eller senare ändå vilja ha bättre grejer.

Å andra sidan kan du köpa en DN-1800, och spara till ett par 1210r istället. Möjligheterna är många, men det är i slutändan du och dina behov som avgör vad det är du borde investera pengarna i

www.laszlo.se

Old Post Nov-15-2003 19:52 
staz
Supreme tranceaddict

mjo.
hur var det med dj kurser osv då? någon som kan rekommendera nåt?

har iofs nåra kompisar som djar ,, ska snacka lite med dem också

Old Post Nov-15-2003 19:55  Sweden
Laszlo
The weekend has landed

Kurser är inget jag skuller rekommendera...dels är det slöseri med pengar och tid, dessutom hindrar det dig från att utveckla din egen stil. Be istället dina polare istället hjälpa dig med att komma igång med det mest grundläggande, och sedan är det bara att låsa in sig i sovrummet från omvärlden och börja mixa

EDIT: Du behöver inte följa mina råd slaviskt - det finns säkert andra som har andra (och bättre) åsikter - men det är inte så många som har delat med sig av sina erfarenheter ännu, så jag säger bara vad jag tror är bäst för dig

www.laszlo.se

Last edited by Laszlo on Nov-15-2003 at 20:07

Old Post Nov-15-2003 20:02 

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > lära sig DJ'a?
Post New Thread    Post A Reply

Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackID - track #8 from Abacus DJ Set [2009] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackSander Kleinberg - Venus & Mars [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 19:29.

Forum Rules: