|
| quote: | Originally posted by Nyx
hehe..Scul är värsta experten på det här området! 
|
Man måste ju göra liten undersökning innan man skaffar sånt dyr mottagare. Och det var helt nödvändigt för att få in Svenska kanaler här hehe
| quote: |
jag vill också ha lite nya coola kanaler..hur fungerar det där magic kortet egentligen? vad behöver jag till det och vad kostar det?
Antennen jag kör med nu suger..MTV och några andra mindre viktiga kanaler hackar till lite då och då..mycket irriterande
vad ska jag skaffa för antenn/parabol för att fixa problemen och vad behöver jag för att kunna få lite trancekanaler? |
Jag antar att din parabol är för liten, då kan det hacka liten ibland, särskilt med regn eller snö. För att få in de flesta Europeiska kanaler är 88cm bra (det har jag). Större funkar även bättre, men det e inte nödvändigt. Asså kör/åk förbi en parabolaffär och skaffa en större parabol först 
De flesta paraboler i Sverige är riktade till Thor (1,0 väst) för CanalDigtal eller Sirius (5,0 öst) för Viasat, ibland de båda samtidigt. Dock om att få in Europeiska kanaler som ligger på Astra (19,2 öst) måste man ju rikta parabolen till en annan satellit som står längt ifrån de Skandinaviska.
Man kan lösa det här problem på olika sätt:
* Skaffa en parabol till och koppla de via Diseqc switches
* Skaffa en rotor så parabolen kan rör sig (nu kan man få in allt!)
Min rotor var ungefär 600:- SEK.
Magic korten går in i CAM-slottet av en digitalmottagare, man måste ju väl ha en mottagere som har CAM-slots. Sen går det en tomt chipcard in i Magic korten. Chipcard måste man ibland ta ut (typ varje månad) och stoppa in i den chipskrivare som är kopplade till datoren. Man kan ladda ner nycklarna från internet och skriva de in i chipen, så går chipen tillbax i Magickorten och kan du kolla TV igen