Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Individen existerar inte...
Pages (6): [1] 2 3 4 5 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003
Idea Individen existerar inte...

Posta den här i political discussion (därav det engelska språket) för ett tag sen, tycker dock det är en intressant filosofi (som jag kom på själv men som troligtvis många innan mig oxå kommit på) som man bör tänka på lite oftare.

Free choice - By St_Andrew

This is what most of the modern world is built upon, but what is really free choice? Does it really exists? I state it does not, not really.

Free choice exists in a way, because every man takes his/her own decisions. But the problem is that every decision already has a given outcome. No one in this world controls his/her decisions.

A decision is based either upon a person's environment or upon a person's own brain (his knowledge and genetics). I can not see how the individual can in any way change this. We are born with our brain and we are placed in an environment, so where is the choice?

Now you are thinking, “no that is not true, we do have a choice”, but then please tell me how else can we take our decisions? THERE IS NO OTHER WAY!

Examples:

A person is in a store, he is going to buy some tomatoes, the store has 2 kinds, one that is cheap (but not the best) and one that is delicious (but expensive). If this person is rich (he knows that --> knowledge) and/or love tomatoes (genetics) he will buy the expensive one. He had a free choice, but where were the free choice, really? It was already given what he would take.

There is an election, every person vote what they think is the best for them/society. First of all some only think of themselves and others think of the whole (this depend of their raising, environment and their genetics, but still they do not control if they are ego or not.). Secondly everyone does not have the same knowledge (some persons knows a lot (want to learn, gen/environmental thing), some do not, nothing you can affect). There is no other ways you take your decisions in an election. So everyone has a free will to vote on whatever they want in the election, but the decision is already given based upon the things i just mentioned

Of course this is just simplified examples, but the same goes if there is 2 million different choices or aspects of a problem.

Another example of this is that most middle classers continue to be middle class, most over class continue to be that, and working class continue to be that, etc. This is clearly NOT a coincidence.

I could take endless of more examples but i hope you got my point now.

So how do i think we should apply this in society? Make everyone irresponsible for the actions? No that would definitely not make sense. We still have to punish murders as a deterrent example (for the ones with knowledge and genes/raised that follow god and bad). BUT we should take care about this people, we should not let them rotten in some dark prison, they should also have the right to a decent life, even though they are murderers. This apply to all kind of people that are disadvantaged of todays society (poor, less smart, sick etc). Everyone should have the right to a decent life, nothing really is their fault. Though the problem is that everyone could not have a perfect life without doing anything because in that case no one would want to be a doctor, CEO or something else that would take up a lot of your time of their lives. It is all about to find the perfect balance and to make everyones raising/environment as good as possible, which is not an easy task of course.

So a person's failure is not really the person's fault, it is the society's fault alternatively the person's genes.

Fick iaf dom flesta där att hålla med om att free choice inte existerar och dom fick mig att inse att det faktiskt är individen som är free choice, så därför existerar inte individen heller och vi är alla slavar till våra hjärnor och omgivningar.

Vad som dock var den stora frågan där var om varje beslut har en given outcome eller inte? Jag hävdar att det har det. En annan fråga var om man överhuvud taget ska bry sig om detta i samhället...

Hoppas att detta snurra till det lite för er iaf

Discuss.

Old Post Jan-12-2004 22:56  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

Valde du att skriva inlägget ovan?

Old Post Jan-12-2004 23:18 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000

Ah, filosofi, mitt område

Detta ämne kallas för determinism och har funnits som tankegång i måååånga år.

Våra kroppar består av vatten och kol. Varför skulle inte vi anpassa oss till naturlagarna som allt annat alla rörelser och händerlser i vår kropp är triggade av en annan händelse, allt går enligt naturlagarna och elektriska signaler i kroppen. Allt enligt planen.

Det fanns en gång en forskare som sa att om man kunde frysa alla molekyler och atomer i världsrymden och titta vart dom var på väg, då kunde man även räkna ut vart dom varit, och därför se både fram och bak i tiden...right?
Det går att räkna ut hur dom ska studsa, skulle krävas one hell of a computer men teoretiskt.

Vad som bör tilläggas är att man hittat en del i hjärnan som är slumpmässig, kommer fan inte ihåg vad det kallas men nån annan kan säkert fyllas in. Hur som hellst så tror man att dessa molekyler eller vad det är slumpas fra och har olika utfall, vilket kan göra att vi tar andra val. MEN... vad väljer du? att vara en människa som bara slumpas omkring på jorden och faktiskt inte har nån stor koll egentligen, eller bara ett kugghjul i maskineriet?

Determinism är en av filosofins intresantaste ämnen om du frågar mig

Old Post Jan-12-2004 23:21 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

Registered: Jul 2003

nä håller inte rktigt med.

livet är fullt utav en blandning utav förutsagda och icke förutsgda evenemang skulle man kunna säga (enligt mig altså)

det finns ju massa folk som typ kanske är smala genetiskt och sen sätter de sig verkligen emot det hela och satsar på att gymma eller nått sånt och blir stora och starka trots sin genetik och uppfostran.

du har upptäckt ett mönster som ofta stämmer men jag tycker att det är ett misstag iomed att du inte tittar på hela tavlan utan bara på dem delar där ditt förstoringsglas är lver, om du hajar vad jag menar.

och det där med tomaterna stämmer ju till största del fast inte alltid. det är en generalisering. det är inget man kan förlita sig på till 100%. skulle du villja för skojs skull bara satsa dit liv på att nästa rika eller tomatälskande person ska köpa en bra tomat? det skulle jag ine villja satsa livet på, kanske en hundring

altså man skulle ju ioförsig kunna säga att inget överhuvudtaget är val för allt är förutbestämmt. om jag bara har lust att typ bajsa snett en dag så kan ju det vara förutbesttämt liksom.. men om jag i ssista minuten ångrar mig och sen dansar smågrodor så var ju det oxo förutbestämmt men även om det är förutbestämmt så är det kanske ändå vi som förutbestämmt det omedvetet? eller? men i alla fall ska man tänka i sånna banor blir man inte klokare. måsta jag välja "ja" eller "nej" om jag håller med dig säger jag nej men på sätt och vis gör jag det :P fast du missar lite att det hela är en cirkel och inte en linje

Old Post Jan-12-2004 23:28  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by mindshooter
titta vart dom var på väg, då kunde man även räkna ut vart dom varit

Nej, läs på om markovprocesser

Old Post Jan-12-2004 23:33 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

quote:

vad väljer du? att vara en människa som bara slumpas omkring på jorden och faktiskt inte har nån stor koll egentligen, eller bara ett kugghjul i maskineriet?

jag väljer och tycker att det är både och, en balans utav bägge.

låt oss låtsas att utomjordingar kommer till jorden för att utrota oss.

om alla bara gjorde samma saker och hadde samma rörelser och samma taktiker och samma utrustning skulle utomjordingarna bara komma på något som inte fanns i våran bok och knäcka oss gång efter gång. Om så mycket som en person av misstag spelar farmors gamla skivor av misstag (slumpen) så upptäcker vi som i filmen "mars attacks" att utomjordingarnas svaghet är musiken.. om ni hajar min poäng

skulle vi bara fralla omkring som inget alls och ingen ordning och ingenn förutbestämmdhet så skulle vi alldrig ens vara technologiskt vart vi är idag. man räknar ju ibland med att nisse ska ta sig till toppen på berget och sätta dit radarn så vi kan se på datorn om utomjordingarna kommer med ufon i den regionen.. hadde nisse intetagit sig till toppen utan bara slumpat runt hadde vi då inte kunnat använda radarn.

Old Post Jan-12-2004 23:34  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Om allt är förutbestämt, då kan ingen sätta dit mig för att jag gör inbrott hos St_Andrew och tar hans dator, det är ju förutbestämt och inget jag kan göra nåt åt, trevligt

Old Post Jan-12-2004 23:36 
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000

Jaybee det är du som inte tänker steget längre nu

First off, det där är inget Andrew kommit på...det är hundratals för att inte säga tusentals år av filosofi som ligger bakom dessa argument.

Om du bestämmer dig för att ta den andra tomaten för att skoja till det, då har det oxå sina orskarer. Kanske är du rebelisk som person, kanske gör du det just för att du läst andrews text och vill bevisa motsatsen. Vaför läste du andrews text? jo för att du råkade vara online...varför var du det? Jo kanske för du bestämt att du skulle göra det efter du sett teve... så där kan man fortsätta ända bak till big bang Allting so händer beror på vad som tidigare hänt.

Reveal, det kan klart diskuteras om folk ska dömas för saker som dom inte gjorde med fri vilja, men man måste fortfarande straffa dom för att fler inte ska göra samma sak. Alltså, om vi slutade straffa folk så skulle fler begå brott, som en följd av detta. Så det är samma sak där...en sak triggar en annan.

Old Post Jan-12-2004 23:40 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Allting so händer beror på vad som tidigare hänt.

Enligt vissa Tror inte du får med dig alla på det nämligen

Old Post Jan-12-2004 23:42 
JayBee
Trance Fanatic

quote:
Originally posted by reveal
Om allt är förutbestämt, då kan ingen sätta dit mig för att jag gör inbrott hos St_Andrew och tar hans dator, det är ju förutbestämt och inget jag kan göra nåt åt, trevligt

det vet du ju inte förrän du testat, det kanske är förutbestämmt att du säger detta på forumet så han blir misstänksam och så upptäcker han dig och ringer polisen så åker du dit.

jag tror att du missat poängen lite :P

altså allt är på sätt och vis förutbestämmt fast det enda sättet att ta reda på vad som är bestämmt är att gå dit men man vet ju inte i färväg..

typ som att dö, du vet ju inte vad som händer när du är död. det är ju förbestämmt något, altså antingen blir du en ängel eller så blir det svart eller så blir du en ny varelse på jorden osv.. fast du "vet"/"får reda på" inte ännu förrän du dött.

Old Post Jan-12-2004 23:42  Sweden
St_Andrew
I <3 NYC

tillsammans med det som mind sa:

quote:
Originally posted by JayBee
nä håller inte rktigt med.

livet är fullt utav en blandning utav förutsagda och icke förutsgda evenemang skulle man kunna säga (enligt mig altså)

vad som till synes verkar vara oförutsägbart, kan egentligen vara mycket förutsägbart, gäller bara att veta om tillräckligt många faktorer som påverkar problemet...

quote:
det finns ju massa folk som typ kanske är smala genetiskt och sen sätter de sig verkligen emot det hela och satsar på att gymma eller nått sånt och blir stora och starka trots sin genetik och uppfostran.

att kunna gymma mycket / vara amitiös nog att gymma är väl oxå en genetisk egenskap.

alla människor verkar tycka att muskler eller pengar det föds man med, men om man föds med kämpavilje eller så, då e det bara "en bra person", vilket egentligen är väldigt fel, för det e lika mycket genetiskt det!

Old Post Jan-12-2004 23:45  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
First off, det där är inget Andrew kommit på...det är hundratals för att inte säga tusentals år av filosofi som ligger bakom dessa argument.

ganska bra av mig o komma på det själv då

Old Post Jan-12-2004 23:46  Europe

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Individen existerar inte...
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): [1] 2 3 4 5 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackJOOP Clubbin SLAM FM 10.28.2007 Track ID? [sample is working now!] [2008] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackHardsoul - "Back Together" (Seamus Haji Remix) [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 11:13.

Forum Rules: