|
En liten vårdnadstvist
Skriver här å en polares vägnar som verkligen satt sig själv i klistret.
För att göra en lång historia kort så har han gjort en flicka på smällen - vilket inte var meningen. Han hade helst velat se henne göra abort, vilket hon inte ville. Fair enough. Nu är saken den att hon vill att de ska flytta ihop - trots att de hatar varandra mer än allt annat på denna jorden.
Saken är den att om han inte går med på att flytta ihop med henne så hotar hon med att ta hela vårdnaden om barnet. Anledningen till att hon vill flytta ihop med honom är troligen hennes brist på pengar, jobb och viljan att bli försörjd.
Nu är min fråga den: Hur stor är chansen för att hon över huvudtaget ska vinna en eventuell vårdnadstvist om barnet? Hon är så vitt jag vet 20 år, +/- något år. Hon bor just nu hemma hos föräldrarna, saknar jobb och utbildning. Hon gick inte ens ut gymnasiet. Jag vet inte om hon över huvudtaget påbörjade det eller om hon hoppade av.
Dessutom röker hon - hon röker till och med nu trots att hon är gravid. Om hon röker lika mycket som innan, eller bara då och då har jag ingen aning om, men det är jävligt illa i vilket fall som helst.
Dessutom är hon så äckligt jävla otrevlig, högfärdig OCH manipulativ man någonsin kan bli. Ringer man efter polaren och hon råkar svara svär hon lite, och ber man henne snällt att be polaren ringa upp när han kommer hem svarar hon "Men försök ringa tillbaks senare istället för fan" sen säger det klick. Jag vet inte om detta är hormonernas fel och beror på humörsvängningarna - men hon är inte normal. Han har numera så gott som aldrig sin telefon på sig - när hon är med så får han uppenbarligen inte ha den påslagen. Dessutom låter hon honom inte ens gå ut på helgerna. (Vad hon hotar med i dessa fallen har jag inte en aning om).
Så kort och gott - ska han gå med på att utpressas på detta sättet för att hon inte ska ta hela vårdnaden, eller har hon över huvudtaget någon chans att vinna den? Så vitt jag vet har mammorna automatiskt alltid en fördel i vårdnadstvister.
Polaren är heller inte speciellt högutbildad - han gick dock ut gymnasiet, inga strålande betyg, men minst ett G i varje ämne - och han har en fast anställning på en lokal livsmedelsbutik sedan ett och ett halvt år tillbaka. Ett jobb som jag vet han sköter väldigt bra, och ställer upp så gott som varje helg då extraarbete behövs.
Kompisen är 21 bast och jag är rädd att hela hans liv går åt helvete om han faller för hennes kontrollmissbruk eller vad man nu ska kalla det för.
www.laszlo.se
Last edited by Laszlo on Mar-15-2004 at 19:51
|