Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > studenter, LÄS!
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Glorie
Goodbye for now



Registered: Apr 2002
Location: Stockholm SWE -> Ear candy: Empty State
Exclamation studenter, LÄS!

ja tycker alla som inte kollade på TV4:as ekonominyheter igår kan ta och läsa artikeln som inslaget grunda sig på, för det här e nåt som studenter me lån från csn i sverige bör läsa ( i min mening )

http://di.se/Scripts/Main/ReadMe.as...3%5C03%5C100740

helt sjukt alltså... OBS att de har enbart räknat med de absolut mest nödvändiga utgifter.. som bostad, mat, studiematerial, hygien etc. 1989 gjorde man en liknande undersökning och ef. att ha gjort denna nu, 15 år senare, har man kommit fram till att vi studenter får ungefär lika mycket pengar, men att allt idag har ju blivit väldigt mycket dyrare... inte minst vad gäller boendekostnaden. De som bestämmer om sånt här, förstår tydligen inte den enkla matematiken.

åker man utomlands för att plugga, t.ex. så beräknas ju ens lån på bostadsförhållandena i det landet man åker till... man kan få mer pengar om man tex ska till ett dyrt land.. ja ni vet hur det funkar.. Man kan tycka att det är väldigt egendomligt att man inte genomför samma beräkning för att studera i sverige.. för de e fasen dyrt att leva i sverige.. (syftar på mat å bostad, böcker) men nejdå.. här e summan man får bestämd ef. 1989-års regler (eller tidigare, vad vet jag? ) och inte grundad på levnadsförhållanden i landet etc. värdelöst!

sen bara en sån sak att man bestämt att studenter inte ska få pengar över sommaren... sista lånet kommer i maj, som dessutom är reducerat med x antal hundra.. vad ska studenter leva på fram till slutet av aug. när nästa utbetalning kommer? ja fy sjutton va less ja blir på CSN.

hade jag inte haft en snäll mamma som ger mig mat under sommaren och ett extrajobb under terminerna, hade då inte jag klarat mig kan jag säga.. jag betalar 3800 för 29 kvadrat!

det är dags att protestera.. hade jag haft lite mer ork hade jag kunnat driva frågan, men nu orkar jag inte det... humm... nåja, ville bara låta er som missat det här få en chans att läsa, innan de tar bort artikeln från dagens industri.


___________________

Tom Cloud - Told You So

Old Post Mar-04-2004 22:03  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ExOn
Still around



Registered: Jan 2002
Location:

Aj fan, det var dyrt. Jag kommer punga ut 2700 för en etta på 37kvm..
Helt ok enligt mig.

Jag vet att CSN är dumma i huvudet när det gäller bidragen.
Mitt ex drog till tyskland för att studera i en termin. Hon fick ca 4000 i månaden och hon bodde i ett kollektiv.
Så det blev ju rätt lite pengar hon fick lägga eftersom det var splittat på typ 6 pers. Men va fan, skulle hon bott själv så skulle hon inte dragit sig runt på det.

CSN bör skärpa sig.


___________________

One of the few ones left

Old Post Mar-05-2004 08:36  Sweden
Click Here to See the Profile for ExOn Click here to Send ExOn a Private Message Add ExOn to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Johan (DJ Irish)
dj bum



Registered: Aug 2000
Location: Malmööööö!

Där finns fler problem med dagens studielån, men de kommer ni märka först när ni slutat studera.

Kraven för återbatlning av lånen är hårdare nu än när jag studerade och 6 månader efter ni har slutat plugga kommer återbetalningskraven. Och det har ingen som helst betydelse om ni har jobb eller inte. Pengarna ska betalas ändå.

En av min flickväns bästa vänner går på socialbidrag eftersom han inte har lyckats hitta jobb i denna bistra arbetsmarknad vi har just nu. CSN tycker ändå han ska betala tillbaka trots att hans totala inkomst från bidraget bara är mellan 3000-4000 i månaden.

Plus, allt ska betalas tillbaka. Inget avskrivs vid 65 år ålder som det gjorde förr. Får ni inte ett schysst betalt jobb efter studierna kommr det kännas i plånböckerna. Jag måste betalar tillbaka 12000kr om året nu och som tur är går det bra med den lön jag drar in. Kan tänka mig att folk som valt karriärer med lång utbildning men relativt lågt betalt (bibliotekarie) inte är lika glada.

Kommer man sedan införa terminsavgift för att studera på universitet (som vissa vill) så har vi plötsligt hamnat i ett land där högre studier har blivit ett klass-privilegium.


___________________
www.assortedtrance.com
www.facebook.com/assortedtrance
http://www.soundcloud.com/johannilsson
http://www.di.fm

Old Post Mar-05-2004 09:14 
Click Here to See the Profile for Johan (DJ Irish) Click here to Send Johan (DJ Irish) a Private Message Visit Johan (DJ Irish)'s homepage! Add Johan (DJ Irish) to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
beaversweede
Senior tranceaddict



Registered: Nov 2003
Location: schellet

själv så har jag en etta på typ 25 kvm med hyra på 1150 i månaden så den avgiften klarar jag ju bra..

men sen då jag kommer till studiebidraget som ligger på 1050 kr så är det ganska precis att man klarar sig,, jag handlar mat för ca 150-250 kr i veckan.. och vad man får man över av det,,typ 100-200 spänn som man ska betala allt annat för


___________________
"When Sasha finishes one of his special sets.People are liable to get emotional.You could call it Trance.I CALL IT MAGIC"
Dom Philips. MixMag

Old Post Mar-05-2004 13:42  Sweden
Click Here to See the Profile for beaversweede Click here to Send beaversweede a Private Message Add beaversweede to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_hysterix
TFHS



Registered: Jul 2002
Location: The Sky

usch..universitetsstuderande har det väldigt hårt, och därför tycker jag de ska få mer finansiell hjälp. Jag tycker man ska skita i studiebidrag för gymnasieelever och ge mer till universitetsstudenter.

Old Post Mar-05-2004 15:17  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

usch det där låter tajt =/ sverige borde ta vara på våra studenter mer fast det där med återbetalning kan jag ju faktsikt hålla med om, det gör nog bara att folk får lite fart när dom söker jobb

sen måste jag bara kommentera det irish skrev, biblotikarie måste vara världelns mest onödiga utbilding, skitlång för att bli i princip samma sak som nån som står i en video butik...

Old Post Mar-05-2004 15:22  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dbl
Whitesun



Registered: Dec 2001
Location: Gothenburg/sweden

quote:
Originally posted by Dj_Irish
Kommer man sedan införa terminsavgift för att studera på universitet (som vissa vill) så har vi plötsligt hamnat i ett land där högre studier har blivit ett klass-privilegium.


exakt... och då går vi tillbaka i tiden istället för framåt i tiden vilket är helt värdelöst.

vad e det som säger att dem "rika" är bättre än vad vi som inte är "rika" är????


___________________
Daniel

Old Post Mar-05-2004 16:47  Sweden
Click Here to See the Profile for dbl Click here to Send dbl a Private Message Visit dbl's homepage! Add dbl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by dbl
vad e det som säger att dem "rika" är bättre än vad vi som inte är "rika" är????


inget iaf inte dom som e födda rika, dom som blir rika är uppenbarligen bättre på att bli just rika

tror aldrig att en socialdemokratisk (inte borglig heller på många år) regering kommer att införa terminsavgifter...

Old Post Mar-05-2004 17:26  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dbl
Whitesun



Registered: Dec 2001
Location: Gothenburg/sweden

quote:
Originally posted by St_Andrew
inget iaf inte dom som e födda rika, dom som blir rika är uppenbarligen bättre på att bli just rika


hehe... beror ju på egentligen... man kan ju hitta en massa pengar.. behöver man ju inte vara duktig på.. hehe


___________________
Daniel

Old Post Mar-05-2004 17:44  Sweden
Click Here to See the Profile for dbl Click here to Send dbl a Private Message Visit dbl's homepage! Add dbl to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_hysterix
TFHS



Registered: Jul 2002
Location: The Sky

Terminsavgifter kommer aldrig införas i det här landet. Inte ens moderaterna vill ha terminsavgifter

Old Post Mar-05-2004 19:00  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

io fligger inte det här alltför långt bort =/

Old Post Mar-05-2004 23:37  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Proximus
Supreme tranceaddict



Registered: Jul 2001
Location: Stockholm

csn bör avskaffas och skolor borde få pengar, där de delar ut olika stipendium (de tuffa stipendiumen är de som betalar hela din studietid på skolan och så de mindre tuffa hjälper dig på vägen).

på det sättet så går pengarna till studenter som verkligen tänker studera och inte på idioter som tänker sitta och suga i sig statens pengar och skratta gott.

avskaffa csn nu!


___________________
The circumcision has already begun
Desensitizing the very thing or thang that brought
you into this mother****** in the first place
And when I say "mother******" I do mean "mother******"
Because Mother Earth is dying and we continue to fuck her to death - Andre 3000

Old Post Mar-06-2004 01:00  Sweden
Click Here to See the Profile for Proximus Click here to Send Proximus a Private Message Add Proximus to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > studenter, LÄS!
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackPlese help to id awesome tune! [2007] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackMystery - Fever [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 12:07.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!