Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Skriv under mot mjukvarupatenter!
  Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003
Skriv under mot mjukvarupatenter!

EU har tills nu haft en lag som förbjuder EU länder att införa införa mjukvaru patenter. Men nu kan det bli ändring på det. Detta skulle vara speciellt hemskt för den sk "open source" marknaden (linux/gnu) men oxå många stora företag (tex IBM) är emot detta. Konkuransen är redan skev på datormarknaden, gör den inte mer skev! skriv under här:

http://petition.eurolinux.org/index_html?LANG=en

Eller ännu bättre, åk ner o demonstrera

http://demo.ffii.org/

Last edited by St_Andrew on Apr-12-2004 at 12:45

Old Post Apr-12-2004 12:20  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
P4z!
see you in another life

Registered: Jun 2001

har skrivit på.. 312088 signaturer finns det hittills

Old Post Apr-12-2004 12:26  Sweden
Click Here to See the Profile for P4z! Click here to Send P4z! a Private Message Visit P4z!'s homepage! Add P4z! to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_hysterix
TFHS

Registered: Jul 2002

vänta, vad betyder det egentligen?

skulle linux helt dö ut eller?

Old Post Apr-12-2004 15:27  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

om jag inte har helt fel så skulle det t.ex. innebära att någon snabb jäkel skulle kunna ta patent på operativsystemet linux vilket skulle innebära att detta opensource-operativ inte skulle få användas hur som helst och av vem som helst...

tror det är så det skulle kunna bli men rätta mig järna om jag har fel, jag tänker iaf skriva under

batteries not included.

- dave

Old Post Apr-12-2004 17:48  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by Vizay
om jag inte har helt fel så skulle det t.ex. innebära att någon snabb jäkel skulle kunna ta patent på operativsystemet linux vilket skulle innebära att detta opensource-operativ inte skulle få användas hur som helst och av vem som helst...

tror det är så det skulle kunna bli men rätta mig järna om jag har fel, jag tänker iaf skriva under

nah du har fel

man måste göra skillnad på upphovsrättsmatrial och patent matrial, patent är en idé medans copyright skyddat matrial är något nån har gjort och ingen får kopiera utan upphovsmannens tillstånd. Copyright är idag tillåtet (och ska så vara) vad detta förslag skulle innebära är dock att nån snabb jäkel skulle kunna ta patent på enkla programeringsidéer som nästan alla program använder (detta har skett i usa) och alla program som då använder detta måste betala pengar till personen som tog copyright på det. detta skulle innebära att (nästan) alla open source alternativ inte skulle ha råd att fortsätta eller helt enkelt få jobba med lösningar som inte fungerar ihop med andra.

om man ska dra paraleller så kan man tex gämföra det med literaturen, tänk om man hade kunna tagit patent på att nån mördar nån med kniv tex, hur många bra böcker hade inte vi kunnat missa? hur många amatör författare hade inte vart tvungna att hitta på andra tråkiga mordsett... etc...

Old Post Apr-12-2004 18:34  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by dj_hysterix
vänta, vad betyder det egentligen?

skulle linux helt dö ut eller?

neh men det skulle bli svårare att utveckla, det skulle oxå göra det svårare att tex öppna microsoft word dokument i linux.. eller spela avi/mp3 filer...

Old Post Apr-12-2004 18:35  Europe
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

ahh I see, då ber jag folk ignorera det jag sa innan

tack för upplysningen

batteries not included.

- dave

Old Post Apr-12-2004 18:58  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

Nu hänger jag med. Tack för upplysningarna boys Hade heller inte fattat vad vitsen med det hela var tidigare.

MEN - en fråga - eftersom EU vill stifta denna lagen måste det också finnas något som gynnar några i och med en eventuell ny lag. Vilka skulle det gynna och varför - vilka fördelar finns det?

www.laszlo.se

Old Post Apr-12-2004 19:54 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by Laszlo
Nu hänger jag med. Tack för upplysningarna boys Hade heller inte fattat vad vitsen med det hela var tidigare.

MEN - en fråga - eftersom EU vill stifta denna lagen måste det också finnas något som gynnar några i och med en eventuell ny lag. Vilka skulle det gynna och varför - vilka fördelar finns det?

pengar, pengar, pengar

hehe dom stora företagen som har kontroll på marknaden tjänar ju på att kunna ta patent...

Old Post Apr-12-2004 20:02  Europe
dj_hysterix
TFHS

Registered: Jul 2002

men nä vilken dålig lag då Alla ska ju konkurrera med alla och inte bara de stora företagen med varandra.

Old Post Apr-12-2004 20:34  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jeremy H
Ja hallå?

Registered: Jan 2003

Får väl ta o tacka jag oxå, för att ni redde ut det hela
Har såklart även jag skrivit under nu...

Old Post Apr-13-2004 20:12  Sweden
Click Here to See the Profile for Jeremy H Click here to Send Jeremy H a Private Message Add Jeremy H to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Skriv under mot mjukvarupatenter!
Post New Thread    Post A Reply

Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackSong ID - Anyone familiar with this one? [2008] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackCosmos - "Take Me With You" [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 20:39.

Forum Rules: