|
Ang raiden har jag följande funderingar/åsikter/föraningar.
1. Silja kommer nog till 99% avbryta samarbetet med monday bar, det e så det funkar, silja cheferna vill tjäna pengar, om inte en åtgärd görs från hög höjd då så verkar företaget oseriöst och kan tappa respekt osv pga det.
2. Intresset för edm kommer inte att minska på kort sikt och därför kommer efterfrågan efter liknande fester inte att minska, och det kommer fortfarande finnas en marknad även om t.ex. det inte blir kryssningar av detta slag på ett tag.
3. Trist att polis tull osv jagar småfisk och låter det gå ut över den större massan. Utav dom 33 intagningar de gjorde så behöll dom endast en person misstänkt för något mer än ringa narkotikabrott (han som självmant uppsökte läkare för att han trodde att kondomerna han svalt hade spruckit.) - Alltså, den enda de fick fast för något mer seriöst än ringa brott var någon som lämnade in sig självmant.
4. Skumt hur de kan uppskatta att typ 60% (1000 av 1700) av personerna ombord var narkotikapåverkade, och att media sen manglar ut det som ren fakta, trots att dom endast tagit in 33 personer, varav jag inte läst hur många av dem som verkligen var skyldiga till något brott. Alltså 33 / 1700 = som högst 1,9 %, en överdrift med typ 3000% i förhållande till faktan.
5. Kryssningen har en åldersgräns på 20 år. Personerna ombord är inte minderåriga. Hade det vart minderåriga ombord hade jag kunnat förstå anledningen till en liknande razzia, att förhindra att unga hamnar snett osv. Men när medelåldern på kryssen förmodligen är kring 25? borde man inte kunna lita på att de flesta kan ta sitt eget ansvar över sina liv då, och om polisen nu är ute efter den där i mängden som gör sig skyldig till ett större brott så kan dom kanske undvika att låta det gå ut över alla andra. Personligen såg jag inte ett spår av bråk eller dylikt, och inte någon som föll död ner heller, därför ser jag inte riktigt syftet i att jaga småfiskar i ett hav av grov kriminalitet, man måste kunna lita på att folk som har åldern inne för att rycka in i krig och gifta sig kan klara av att på ett ansvarsfullt sätt göra som de vill med sina egna kroppar.
|