Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Var ska jag börja?
Pages (2): [1] 2 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001
Var ska jag börja?

jag vill gärna börja DJa men jag vet lixom inte var jag ska börja, nån som har lite tips?

batteries not included.

- dave

Old Post Mar-23-2002 18:14  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
P4z!
see you in another life

Registered: Jun 2001

det första du ska göra är att riktigt tänka ut om du vill och tycker det är kul att vända plattor, sen om du verkligen vill det så tycker jag att man ska spara ihop till bra utrustning i början, å träna med det, så slipper du köpa bättre utrustning senare för det är inte billigt!

Old Post Mar-23-2002 18:24  Sweden
Click Here to See the Profile for P4z! Click here to Send P4z! a Private Message Visit P4z!'s homepage! Add P4z! to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

kom på nu att jag har en polare som köper utrustning snart...kan ju testa å lira lite hos honom =)

batteries not included.

- dave

Old Post Mar-24-2002 01:07  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
P4z!
see you in another life

sen ska du ju kolla om du gillar cd eller 12" bäst, så vet du va du ska köpa för utrustning sen!

lycka till!

Old Post Mar-24-2002 01:09  Sweden
Click Here to See the Profile for P4z! Click here to Send P4z! a Private Message Visit P4z!'s homepage! Add P4z! to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000

Börja använda mixingprogram till datorn....tror faktiskt att det hjälper mycket....du får en känsla av vad som behöver göras för att 2 låtar ska passa ihop och beatmatching osv osv osv.... känner att jag fattar mer hur det funkar iaf....

Old Post Mar-24-2002 09:52 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

nu råkar jag juh ha sån tur att jag har PCDJ red hemma, räcker deta för å testa eller finns det bättre porogs ute?

sen vore det najs om nån kunde beskriva lite skillnader mellan tolvor å CD (vad man kan göra å inte göra etc.)

å lämna sånna där självklara svar ute som t.ex. cd e mindre etc.

batteries not included.

- dave

Old Post Mar-25-2002 16:34  Sweden
P4z!
see you in another life

quote:
Originally posted by Vizay
nu råkar jag juh ha sån tur att jag har PCDJ red hemma, räcker deta för å testa eller finns det bättre porogs ute?

sen vore det najs om nån kunde beskriva lite skillnader mellan tolvor å CD (vad man kan göra å inte göra etc.)

å lämna sånna där självklara svar ute som t.ex. cd e mindre etc.

Traktor rekommenderar jag! Lugnt bästa mixnings programmet! Men om du vill spela in mixar å finjustera så har du ju Mixmeister.

Finns ju båda för och nackdelar med både cd och vinyl:

12"or tycker jag är skönast att mixa med eftersom då har man full kontroll över hela skivan, du kan t.ex. scratcha med dem, backspins, hålla fast skivan m.m sen har jag hört att ljuden är bättre i dem eftersom cd skivorna plockar bort en del ljud som har en viss frekvens (Hz) fast man hör inte det så mkt. Den första och fräschaste underground musiken kommer ju först ut på 12"or (Whitelabels, promos t.ex.) sen på cd. Det är dock lite svårt att få tag i just dem skivorna man vill ha

Cd's är ju bra får dem får man ju plats med fler låtar och så kan man ju ladda ner nästan vilka låtar som helst och bränna på en skiva! Fast jag tycker att cd decks känns lite...hmm 'instängt', lixom man stoppar in en skiva och sedan får man manövrera cd skivan i en maskin med hjälp av knappar å grejer fast jog wheelen va ju en bra funktion!

hoppas det här hjälpte!

//Pazi

Old Post Mar-25-2002 18:37  Sweden
Vizay
immiNspired

med andra ord kanske jag gör bäst i att börja med CD eftersom det kan bli aningen billigare (har läst lite i andra inlägg å kommit fram till att skivspelare e dyrare, rätta mig om jag har fel)

sen om jag märker att detta e något jag absolut vill göra lite mer seriöst så kan jag gå över på 12"or

ska testa de andra programmen lite osså, tack för hjälpen iaf

batteries not included.

- dave

Old Post Mar-25-2002 20:29  Sweden
P4z!
see you in another life

quote:
Originally posted by Vizay
med andra ord kanske jag gör bäst i att börja med CD eftersom det kan bli aningen billigare (har läst lite i andra inlägg å kommit fram till att skivspelare e dyrare, rätta mig om jag har fel)

sen om jag märker att detta e något jag absolut vill göra lite mer seriöst så kan jag gå över på 12"or

ska testa de andra programmen lite osså, tack för hjälpen iaf

jo, fast vinylspelare och singel cd decks brukar ligga i ungefär samma prisklass (4000-6000+) Dubbla cd decks kostar oftast uppemot 10,000+ kr, lite svårt att fixa just den utrustning man ska ha själv håller jag på å sparar till en Technics 1210 och en Pioneer CDJ100, då har jag både vinyl och cd å spela på

lycka till med dj:andet!

Old Post Mar-26-2002 12:54  Sweden
Vizay
immiNspired

man tackar, börjar få klämm på att mixa låtar nu, låter bättre än i början iaf (kör med PCDJ red)

ni ska ha ett sotrt tack för hjälpen alla som svarat på mina frågor

batteries not included.

- dave

Old Post Mar-27-2002 00:14  Sweden
P4z!
see you in another life

inge orsak skriv ett mess här eller till mej om du undrar över något mer!

Old Post Mar-27-2002 00:17  Sweden
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000

Har tänkt på det där med mixande av CD...borde inte det vara skitsvårt eller är det lätt att "dra" tillbaka skivan? Som det är på en 12a.....Liksom så den hamnar i takt....själv håller jag mig nog till vinyl när jag får det!

Old Post Mar-27-2002 15:29 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Var ska jag börja?
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): [1] 2 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackID Needed: ARMIN famous DJ set @ Club EAU [2002] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackShmuel Flash - "The Other Side of Me" [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 20:49.

Forum Rules: