|
| quote: | Originally posted by Johan (DJ Irish)
Detta påminde mig lite oväntat om en grej som jag undrat över.
Jag träffade Axwell för ett par år sedan på en födelsedagsfest (vi hade gemensamma kompisar under gymnasiet så ibland hamnar man på samma ställen). Vi pratade lite allmänt om DJ-andet och han nämnde då att ibland önskade han att house publiken var lite mer så som trance publiken brukade vara (fortfarande är enligt min mening). Dvs, folket som dansar har en viss susning av vilken artist eller låt det är. Han menade att dom flesta på house-golven inte hade en aning om låt eller artist och reaktionerna när man droppar senaste hiten eller dylikt var således ganska klent. Och att dom dessutom inte ens verkade bry sig.
Är det fortfarande så, även nu när house har växt till sig ordentligt? Jag har själv inte varit på speciellt många house-kvällar i Sverige på sistone så jag har dålig koll |
hmmm....jag tror detta varierar mycket med just vilken musik som är "inne". I EDM-kretsar så var det just trance som var den stora flugan för några år sedan, och alla kände igen alla låtar. Idag är det minimal, tech, electro och en salig blandning allt däremellan som är den stora flugan. Något jag tror också dragit med sig de reaktionerna du nämnde. Detta märktes också ganska tydligt i fredags på Slagthuset. Som jag uppfattade det så var det inga reaktioner som uteblev - om det beror på att han körde mycket covers/publikfriare titt som tätt (det är just detta som kännetecknar mycket av housen idag) är svårt att säga.
Fast när jag tänker efter så kan det lika gärna vara tvärtom. I och med att housen har blivit ännu mer kommers och nått ut till ännu större publik så har det också dragit med en större skara av folk som egentligen skiter i musiken utan bara är där för att supa/ragga/slåss eller whatever där dansgolvet är en plats enbart för parningsritualer eller tillflyktsort.
hmmmmm....
www.laszlo.se
|