Rookverbod Horeca
| quote: |
Horeca vreest gevolgen rookverbod
DEN HAAG Een algeheel rookverbod in de horeca gaat de branche minimaal 50.000 banen kosten. Vooral discotheken en cafés zullen worden getroffen. Dat zegt Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
De drankverstrekkende bedrijven worden het hardst getroffen omdat de bezoekers van dit soort etablissementen veelal roken. Voor restaurants, discotheken en cafés voorziet de KHN op jaarbasis een omzetverlies van €1.3 miljard. Van de 90.000 banen worden er 40.000 bedreigd.
KHN baseert zich op gegevens uit het buitenland. In Californië (VS) en Ottawa (Canada) daalde de omzet fors en steeg het aantal faillissementen evenredig. |
Wat vinden wij hiervan?
Het aantal niet-rokers is altijd nog in de meerderheid dus zou een rookverbod in de praktijk niet altijd hoefen leiden tot leegloop van discotheken en cafés. Ik denk dat het wel wennen zal zijn voor iedereen. Ik ben zelf 4 maanden geleden gestopt met roken, maar mij maakt het niet zoveel uit. Ik kan me voorstellen voor de niet-rokers die in de horeca werken dat het wel fijn is als er een rookverbod wordt ingesteld.
Last edited by Djeebie on May-27-2003 at 13:02
|