jag tycker (som sagt) att det är en fin tradition att hålla fast vid, men framförallt är det en ekonomisk tillgång för sverige
Apr-21-2003 19:57
mindshooter
Neverchanging avatar
Registered: Nov 2000
Re: Monarki - bra eller dåligt?
quote:
Originally posted by reveal
vad tycker ni?
jag tycker (som sagt) att det är en fin tradition att hålla fast vid, men framförallt är det en ekonomisk tillgång för sverige
make that 2
Apr-21-2003 20:09
Glorie
Goodbye for now
Registered: Apr 2002
ja rösta ja
de flesta länder har ju inte kungahus...utan republik...Norge, Danmark, Belgien, Holland e ju ett par länder som har monarki
så de e lite exotiskt me d å trevligt tycker ja oxå...
FAST sen... så tycker ja inte att det e en ekonomisk tillgång direkt som reveal tycker... snarare en stor ek. utgift
det apanage kungafamiljen får e ju snorhögt...å själva har de mage att klaga över de svaga i samhället. FY!
fast ja vet att d skulle bli minst lika dyrt me presidenter som sagt.
Apr-21-2003 20:18
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
låt mig förklara vad jag menar med ekonomisk tillgång:
anta att apanaget är 50 miljoner kr per år
kungen följer med alla företagsledare på större resor utomlands, folk i andra länder tycker att kungen är exotisk etc och gör bra reklam för sverige på dessa resor, andra länder väljer våra företagsledares produkter etc
(ovanstående har jag lärt mig av ericssons förre vd som vår famlij känner)
gissa om utlandsorderna ökar med mer än apanaget kostar? svar ja
Apr-21-2003 20:21
Glorie
Goodbye for now
hehe..... jaa jaaaa... det stämmer det där I spose
men ja tycker fortf. de borde se alla människor som likvärdiga..
eller kungen iaf. som gör uttalanden så uppåt väggarna!!!!
fresten kan de låna mig me, så kan ja göra reklam för sverige.. ja e sjuuukt trevlig... å så pratar ja lätt bättre engelska än kung carl gustaf.
Last edited by Glorie on Apr-21-2003 at 20:35
Apr-21-2003 20:27
mindshooter
Neverchanging avatar
Glorie det är viktigt att du skiljer på själva kungen som person och huruvida vi ska ha en kung överhuvudtaget det är en stor skillnad...här diskuteras bara själva monarkin inte huruvida Carl är en skön snubbe
Apr-21-2003 20:32
reveal
always in the mix
Registered: May 2001
quote:
Originally posted by Glorie
men ja tycker fortf. de borde se alla människor som likvärdiga..
eller kungen iaf. som tar besluten
kungen har inte haft nån beslutsfattande makt överhuvudtaget sedan 1973
edit: jasså du ändrar vad du skrev glorie hur som helst är det monarkin vi talar om, och inte Carl XVI, precis som mind säger
Apr-21-2003 20:35
Glorie
Goodbye for now
oj oj, här blir man uppläxad!!! hehe
ja skrev FEL. (ahhhhrrr) han tar inga beslut ang makten.. det gör riksdagen...! men han gör dumma uttalanden!!!! som tur e får han skit för dem me av alla republikaner rätt åt honom
jaaaaa reveal ja ändrade FÖR JA SKREV JU FEL! Det var väldigt klantigt av mig, men det är åtgärdat nu..
Åh ojjj, ja rackar ner på n.v kungen... ja trodde alla fattade min ståndpunkt vad gäller monarki. klart ja inte e blind heller... ja vet att tråden handlar om monarki. men skapar man en tråd om monarki så e det ju inte helt oväntat att nån råkar nämna vad de tycker om kungen!?
Last edited by Glorie on Apr-21-2003 at 20:43
Apr-21-2003 20:37
eXton
Senior tranceaddict
Registered: Jun 2002
kungen är ju asskön, klart bäst i hela kungafamiljen (fast Madelene är iofs en mysig flicka)... hursomhelst, det finns ett klipp nånstans på nätet (har bara sett det på TV) där kungen står i Arboga vid en talarstol vid nåt torg eller nåt sånt och säger "Kära Örebroare", vilket följs av burop (han är ju inte i Örebro) från publiken.
Det är typ hur kul som helst, sen kommer jag ju ursprungligen från Örebro f.ö.
Kungen är kung!
Apr-21-2003 21:03
robstar
Excited
Registered: Nov 2001
Ja vill inte att Knugen <-- ska försvinna, han får gärna stanna kvar med sin familj pga att det är en tradition.
Men ja kan inte hålla med om att han gör mycket för sverige.
Om du frågar nån i tyskland vad dom vet om sverige, så säger dom att de finns älg här.
Fråga nån samma sak i Italien så kommer dom säga, blondiner.
Tror knappast nån nämner kungen.
Apr-21-2003 21:11
mindshooter
Neverchanging avatar
quote:
Originally posted by Glorie
oj oj, här blir man uppläxad!!! hehe
ja skrev FEL. (ahhhhrrr) han tar inga beslut ang makten.. det gör riksdagen...! men han gör dumma uttalanden!!!! som tur e får han skit för dem me av alla republikaner rätt åt honom
jaaaaa reveal ja ändrade FÖR JA SKREV JU FEL! Det var väldigt klantigt av mig, men det är åtgärdat nu..
Åh ojjj, ja rackar ner på n.v kungen... ja trodde alla fattade min ståndpunkt vad gäller monarki. klart ja inte e blind heller... ja vet att tråden handlar om monarki. men skapar man en tråd om monarki så e det ju inte helt oväntat att nån råkar nämna vad de tycker om kungen!?
förstod vad du menade..klart man kan snacka om kungen...bara man skiljer det åt....att kungen är lite pucko betyder juh liksom inte att monarki är en dålig pryl..
Apr-21-2003 21:57
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
mhm; traditionen är bra. ingenting fel med det.
men jag tycker bara att hollandska kungahus (särskilt Beatrix) har så otroligt mycket pengar som kunde änvandas bättre.
alltså om jag måste göra en val skulle jag välja att ha ingen kungahus istället än en kungahus som 'sitter på påsen med pengar'