uplifting/progressive/hard trance, wat zijn de verschillen?
Hi,
Misschien een "domme" vraag, voor de ultieme trance fanaten, maar zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je de verschillende soorten trance herkent? Wat zijn de specifieke kenmerken van uplfiting, progressive, hard trance en evt andere stromingen?
Alvast bedankt!
Have fun tomorrow!!!!
Nov-30-2001 10:25
Dj Lex
Respect the Lex
Registered: Apr 2001
OK ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit kan leggen. Uplifting is een stroming die vooral een half jaar geleden ofzo heel erg hot was. Uplifting is een stijl, waarbij er een het midden een spetterend stuk zit, waarna hetw eer langzaam aan afvloeit. Het bouwt als het ware op naar een hoogtepunt.
Hardtrance is een stroming waarbij een hardere beat of bass wordt gebruikt, waarbij nog wel een duidelijke melodie te horen is.
Hardhouse is meestal alleen bass en hardere tonen.
Ja en hoe leg je progressive uit. Dat is lastig. Progressive komt eigenlijk nooit echt los. Is heel erg rustige stijl. Uitzonderingen daargelaten uiteraard, maar over het algemeen is het dus een stijl, die niet echt een vlammend middenstuk heeft, maar meer op een rustig tempo voortborduurt.
Als ik het fout heb verbeter me maar en toevoegen natuurlijk uiteraard.
Nov-30-2001 12:24
Opti
tranceaddict in jail
Registered: Mar 2001
Originally posted by Dj Lex
Hardhouse is meestal alleen bass en hardere tonen.
Neej, hardhouse is eigenlijk alleen snel en weinig bass erin.
Nov-30-2001 13:52
magrec
Kleinenberg addict
Tjsa progressive is an attitude.....
Progressive staat voor progressief maar komt de laatste tijd ook vaak over met depressive. Platen die enorm donker zijn weinig melodie en zeer monotoom. Je hebt veel soorten progressive je hebt de clubby style de techno style de trance style maar ook breaks kunnen progressive zijn. Enigste wat je echt van progressive muziek kunt zeggen is dat het goed in elkaar zit en je er wel een beetje open voor moet staan........be progressive think progressive it is just an attitude. Kwalitatief goede producties t.o.v uplifting trance...
Progressive hoeft ook helemaal niet rustig te zijn. Lucien foort en per zullen dat wel laten zien op innercity. (alsmede james holden en papa)
Nov-30-2001 14:41
magrec
Kleinenberg addict
quote:
Originally posted by magrec Tjsa progressive is an attitude.....
Progressive staat voor progressief maar komt de laatste tijd ook vaak over met depressive. Platen die enorm donker zijn weinig melodie en zeer monotoom. Je hebt veel soorten progressive je hebt de clubby style de techno style de trance style maar ook breaks kunnen progressive zijn. Enigste wat je echt van progressive muziek kunt zeggen is dat het goed in elkaar zit en je er wel een beetje open voor moet staan........be progressive think progressive it is just an attitude. Kwalitatief goede producties t.o.v uplifting trance...
Progressive hoeft ook helemaal niet rustig te zijn. Lucien foort en per zullen dat wel laten zien op innercity. (alsmede james holden en papa)
de term progressive is an attitude komt af van sander kleinenberg die zelf zegt dat hij geen progressive draait maar gewoon house
music with a repetitive beats where people dance to
Nov-30-2001 14:42
John
In Praise Of The Sun
Registered: Sep 2001
he, ik had eerst zon zelfde soort post op et music discussion forum =)
Registered: Jan 2001
Idd
Als het maar goed is.
Toch heb ik ook veel van die discusies gehad van wat nou wat is.
Maar iedereen heeft wel ongeveer een idee van wat wat is.
Ik hou van meerdere soorten. Als het in mijn oren maar lekker klinkt.
Maar als je naar een feest gaat met meerdere genres, is het toch wel fijn om et weten in welke zaal/tent je moet zijn.
Hardhouse kun je overigens vooral herkennen aan het hoge ritme dat het heeft, zeg maar de rock 'n roll, van tegenwoordig.
Registered: May 2001
Wat mij opvalt is dat Hardhouse en HardTrance vaak in 1 mond worden genomen. Ik vind het zelf ook vaak lastig om het nou precies te ondescheiden. Bij pure hardhouse moet je denken aan dj's als Tom Harding en The Dendist.
En hardtrance... tsja, hardtrance wordt soms ook wel eens in een normale trance set verstopt. Zo ergens in het midden of tegen het einde. Scot Bond en Marco V hebben daar een handje van.
Ik vraag me nog altijd af wat Dana nu precies draait. Volgens mij is dat een kruising van Hardhouse an hardtrance.
Nov-30-2001 17:30
Opti
tranceaddict in jail
Originally posted by The Groove Wat mij opvalt is dat Hardhouse en HardTrance vaak in 1 mond worden genomen. Ik vind het zelf ook vaak lastig om het nou precies te ondescheiden. Bij pure hardhouse moet je denken aan dj's als Tom Harding en The Dendist.
En hardtrance... tsja, hardtrance wordt soms ook wel eens in een normale trance set verstopt. Zo ergens in het midden of tegen het einde. Scot Bond en Marco V hebben daar een handje van.
Ik vraag me nog altijd af wat Dana nu precies draait. Volgens mij is dat een kruising van Hardhouse an hardtrance.
Idd, daar heb je gelijk, alles wat hard en beukt wordt altijd maar hardhouse genoemd, terwijl dat 9 van de 10 keer geen sprake van is, en het gewoon hardtrance is.
Is progressive niet een beetje zoals de CD van Tiesto - In My Memory,
Ik noem progressive meer "luister"trance. Op dit soort muziek zou ik op een party niet uit m'n dak gaan, maar om gewoon naar te luisteren si het echt mega relaxed.
Correct me if I'm wrong
Nov-30-2001 22:37
Little Theseus
Addicted Myth
Registered: Jun 2001
quote:
Originally posted by Dr. Kuipers Is progressive niet een beetje zoals de CD van Tiesto - In My Memory,
Ik noem progressive meer "luister"trance. Op dit soort muziek zou ik op een party niet uit m'n dak gaan, maar om gewoon naar te luisteren si het echt mega relaxed.
Correct me if I'm wrong
Ja wel een beetje, maar je hebt op in my memory hardere nummers staan, progressive nummers en uplifting. Tis dus niet die hele cd zo, maar voor een deel wel. Je moet er inderdaad gewoon voor open staan.
Progressive DJ's zoals Tiesto en Ferry Corsten (ook wel mister progressive genoemd, wat ik zwaar overdreven en niet kloppend vind) draaien echt niet alleen maar progressive. Vaak gebruiken ze ook de ECHTE trance in hun sets, en wat hardere nummertjes. Ik hoop dat je dan zelf wel een beetje snapt wat dan de (de overige) progressive nummers zijn.