|
| quote: | Originally posted by robin
nee. ik leest de thread niet. heb ik geen zin in.
generaliserend? vind k wel mee vallen, en wat dan nog, doet iedereen (goh al weer een generalisatie)
oke misschien had k niet de standaard allochtoon moeten zeggen maar getint teringlijertje . en ga nou niet weer lopen zeuren. we kennen ze allemaal en we hebben allemaal nog geen 2 seconden nodig om onze mening over ze te vormen als we ze zien lopen.
morgen houden ze trouwens op alle scholen een minuut stilte |
Kijk, hier kan ik me dus zo kwaad over maken! LEES DAN DE HELE THREAD, maar lul niet als een kip zonder kop mee en gooi wat olie op het vuur. Met Donna/RV kan je tenminste discussieren en praten, die weten waarover ze praten en lezen de thread mee. Jij komt hier als debiel binnenvallen, lees 2 zinnen en roept iets stoms.... Ga toch weg, kleuter!
Je kan niet eens typen/spellen. Bah.
Stuk wat ik op internet zag:
| quote: | Opinie: Het geweld van ontspoorde ego's
Twee vragen rijzen op na de gewelddadige dood van docent Van Wieren in Den Haag. Hoe kan zoiets gebeuren? Wat kun je ertegen doen? Het uit de hand gelopen geweld heeft alles te maken met ontspoorde ego's. En die worden vaak gevoed door respectloze tv-programma's.
De simpelste verklaring voor het geweld op de Haagse school is als volgt: het incident zou het zoveelste 'bewijs' zijn dat de integratie totaal is mislukt. Voor mij is het tevens de meest onjuiste verklaring. Ik kan namelijk zonder enige moeite voor iedere gewelddadige Turk twee gewelddadige Nederlanders neerzetten. Laten we ook niet vergeten dat ons aller Volkert een ras-Nederlander is.
Geweld neemt inderdaad hand over hand toe. De totale maatschappij is zeer zeker aan het verruwen. Ook dat heeft zo zijn oorzaken: denk aan het toegenomen drugsgebruik in Nederland, denk ook aan de massaliteit van de scholen waar labiele individuen onopgemerkt kunnen 'flippen'. De economische recessie met de bijbehorende werkloosheid is eveneens van invloed: jongeren zonder uitzicht op een fatsoenlijke baan zullen sneller geneigd zijn er een zeer negatief toekomstbeeld op na te houden, in een wereld waar alleen het recht van de sterkste geldt. Dit zijn waarschijnlijk nog maar enkele van de sociologische verklaringen voor het toegenomen geweld in Nederland.
In psychologisch opzicht lijkt er ook wat aan de hand te zijn: We zijn de menselijke maat kwijtgeraakt. In onze egocentrische cultuur zijn onze typisch westerse ego's veel te groot geworden en we hebben daarmee misschien zelfs mensen uit andere culturen het verkeerde voorbeeld gegeven. In onze overdreven behoefte om voor onze eigenbelangen op te komen hebben we een niets-ontziende assertiviteit gepredikt als hoogste goed.
Dus wee degene die op onze tenen durft te gaan staan of ons anderszins iets in de weg legt. Die zal het bezuren. Hoe? Op elke manier die voorhanden is. Vroeger hield dat meestal een enorme scheldpartij in, of het stiekem leksteken van een band. Tegenwoordig ramt men iemand 'gewoon' in elkaar, of grijpt men 'gewoon' naar een pistool. Want wie niet horen wil, moet voelen.
Het gaat er mij natuurlijk niet om die Turkse jongen op de een of andere manier vrij te pleiten, of hem anderszins de dans te laten ontspringen. Hij mag hier op geen enkele manier (ook niet met een psychiatrisch rapport!) mee wegkomen. Waar het mij veeleer om gaat is dat er meer aandacht komt voor het gegeven dat dit soort van gewelddadige excessen alleen kunnen voorkomen binnen een bepaalde gewelddadige context. En die context hebben wij 'met z'n allen' gecreëerd.
We leven in een tijd waarin het mes al gauw op tafel komt. Praten is in veel gevallen vervangen door dreigen. Dat is sneller en effectiever tenslotte. Geweld is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Hoe? Ja hoor, inderdaad: primair door de media - met name de televisie - die al tijden het doorgeefluik zijn van wansmaak en mateloosheid. Jerry Springer heeft een nieuw tijdperk ingeluid.
Het is misschien flauw om het aan te halen, maar toch: het programma Idols geeft haarfijn aan hoe het er in Nederland voorstaat. Het is bijna niet te geloven, als je ziet hoe de vier puberale egotrippers van de jury (met geld) andere pubertjes (zonder geld) zitten te vernederen. Dat loopt nog eens fout af, en dan gaat natuurlijk ook iedereen roepen hoe het in godsnaam mogelijk is.
Hoe kunnen kinderen met een 'normaal' normbesef opgroeien in een maatschappij waarin het beledigen en afmaken van domme en anderszins weerloze mensen tot volksvermaak is verheven? En dan te bedenken dat zo'n programma ook nog eens door heel Nederland bekeken wordt. Niet om de muziek, welnee, alleen maar om het gezeik. Leuk toch, die diep gekwetste jankende jongens en meisjes. Geen beter vermaak dan leedvermaak. Eigen schuld toch? Kiezen ze toch zelf voor? Want als iemand zegt: geef me een doodschop, dan schop je hem toch ook verrot? Bah.
Waarmee we bij vraag twee zijn aangekomen: hoe voorkom je verschrikkelijke gebeurtenissen als in Den Haag? Natuurlijk: door een herstel van normen en waarden. Maar hoe ziet dat er dan uit? Want je kunt in Nederland niet zomaar iets opleggen of verbieden, in verband met onze persoonlijke vrijheden. Ons ego, weet u wel?
Als het aan mij ligt, komt er een maatregel die alle mensonterende tv-programma's uit de lucht haalt. Gewoon wegcensureren wegens verregaande smakeloosheid en als een bedreiging voor de samenleving. Want weet één ding heel zeker: het zien van geweld leidt nu eenmaal tot geweld. De oplossing is dus even voor de hand liggend als eenvoudig: 'gewoon' terug naar het goede voorbeeld. En weg met alle vormen van openlijke egotripperij.
Dr. J. Verhulst is klinisch psycholoog |
Wel een interessant stuk dat aansluit bij deze discussie.
Verder staat dit nu op teletekst:

Ik kan me daar zo kwaad over maken. Grr.....
Goed stuk trouwens RV. Dit is wel een goede:
| quote: | | 4. Nederlandse Maatschappij. Na de moord op Pim Fortuyn is er wederom een gebied waar nederland zijn onschuld verliest en het veiligsheids gevoel daalt waar rechtse gevoelens stijgen bij de bevolking. Spanning tussen nederlanders en buitenlanders word steeds groter (wanneer komt de eerste burger oorlog hier?) |
Ben bang dat het nu een keer echt uit de hand gaat lopen. Of bang, misschien is het wel een keer goed, want dit 'steun betuigen aan Murat' is echt van den zotte. Godverdomme zeg, wie denken ze in hemelsnaam wel niet wie ze zijn?
Ik was in deze discussie een beetje sceptisch over het stigmatiseren (moeilijk woord he? ) van allochtonen/buitenlanders, maar dit maakt me weer heel kwaad. Je wordt er echt gek van, die lui snappen het echt niet.
Weet niet wat de oplossing is, maar het is wel ontzettend kut.
Als we als NL een vliegtuigje boven A'dam laten vliegen met 'de politie had gelijk', dan breekt de PLEURIS uit en gaan die lui rellen.
Maar dan halen ze eht wel in hun hoofd om gvd dit te doen.
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, ik wordt PISSED! D'r moet een keer wat gebeuren. Al dat soort lui wonen bij mij in de buurt....