|
Ik vond zijn comeback redelijk nutteloos, hij diende precies alleen maar om zijn eigen ego te strelen en proberen de wielersport belachelijk te maken. Ik ben sowieso geen fan van Armstrong vanwege zijn gigantische ego. Doe mij dan maar een bescheiden kampioen die met de benen spreekt, zoals Schleck of Contador. Wat Armstrong heeft gedaan is natuurlijk legendarisch, dat ontken ik niet, maar ik maak me geen illusies: clean is hij nooit geweest, althans niet cleaner dan zijn rechtstreekse concurrenten. Er zijn nogal sluitende bewijzen te vinden dat hij in de Tour van 99 ook betrapt is op EPO, en in latere jaren ook nog. En kom, zowat elke renner die hem ooit heeft kunnen bedreigen (Ullrich, Basso, Vinokourov, Beloki, Klöden, Heras, Mayo, Pantani, Rumsas, Hamilton,...) is vroeg of laat in verband gebracht met doping of zelfs betrapt. Oké, niemand was zo gefocust en maniakaal bezig tot in het kleinste detail met de Tour als Armstrong, maar het is toch onmogelijk te geloven dat Armstrong dan wel clean was én er dan nog steeds boven uit stak? Er circuleren nogal gefundeerde medische theorieën dat de ene persoon veel ontvankelijker is voor prestatieverhogende middelen, in die zin dat hij er meer effect uit haalt en ook sneller dat effect ervaart dan anderen. Armstrong zou op dat vlak een soort van natuurlijk supertalent zijn, dat extreem goed op doping reageert. Wat er van aan is, weet ik natuurlijk niet, maar het fabeltje dat hij door zijn kanker en de genezing ervan een betere atleet is geworden (hij zou een hogere pijngrens hebben dan andere renners, lol), geloof ik alvast niet.
Nu ja, als Armstrong al pakt (wat me niet zo uitzonderlijk vergezocht lijkt), zal het alvast niets zijn wat ze op dit moment kunnen opsporen. Dus ik verwacht ook niet dat zijn naam ooit zal opduiken. Maar ik zal volgend jaar wel blij zijn als Contador met een eigen team volledig in zijn dienst Armstrong een pak rammel geeft zoals hij er nog nooit een heeft gekregen