|
Ik heb de thread niet helemaal doorgelezen en ben dat ook niet van plan om te gaan doen, maar ik wil toch graag even mijn mening geven, met name op het stuk van de klinisch psycholoog..
| quote: | Dr. J. Verhulst is klinisch psycholoog
(..)De simpelste verklaring voor het geweld op de Haagse school is als volgt: het incident zou het zoveelste 'bewijs' zijn dat de integratie totaal is mislukt. Voor mij is het tevens de meest onjuiste verklaring. Ik kan namelijk zonder enige moeite voor iedere gewelddadige Turk twee gewelddadige Nederlanders neerzetten. Laten we ook niet vergeten dat ons aller Volkert een ras-Nederlander is. |
Dit gaat echt helemaal nergens over... Het is toch echt een feit dat allochtonen gewelddadiger zijn dan Nederlanders. Een vergelijking met Volkert is al helemaal niet op zijn plaats aangezien Volkert geen agressief persoon is. Hij heeft in een vlaag van verstandsverbijstering Pim Fortuyn vermoord.
Wat betreft het falen van de integratie, van alle allochtonen zijn de Turken volgens mij het meest ingeburgerd in ons land. Het zijn tegenwoordig vooral Marokkanen en Antilliaanse jongeren die crimineel zijn.
(..)In psychologisch opzicht lijkt er ook wat aan de hand te zijn: We zijn de menselijke maat kwijtgeraakt. In onze egocentrische cultuur zijn onze typisch westerse ego's veel te groot geworden en we hebben daarmee misschien zelfs mensen uit andere culturen het verkeerde voorbeeld gegeven. In onze overdreven behoefte om voor onze eigenbelangen op te komen hebben we een niets-ontziende assertiviteit gepredikt als hoogste goed.
Dus wee degene die op onze tenen durft te gaan staan of ons anderszins iets in de weg legt. Die zal het bezuren. Hoe? Op elke manier die voorhanden is. Vroeger hield dat meestal een enorme scheldpartij in, of het stiekem leksteken van een band. Tegenwoordig ramt men iemand 'gewoon' in elkaar, of grijpt men 'gewoon' naar een pistool. Want wie niet horen wil, moet voelen.(..) |
Hier kan ik het toch niet echt mee eens zijn. Natuurlijk is de maatschappij ruwer geworden, maar het verband met drugsgebruik zie ik niet helemaal. Wat betreft softdrugs zijn er in Frankrijk procentueel gezien meer jongeren die gebruiken dan in Nederland. Volgens mij heeft dit weinig gevolgen.
Wat betreft een voorbeeld geven, dat is echt uit de lucht gegrepen. Dat zou betekenen dat allochtonen ons gedrag kopiëren? En dan zeker alleen het slechte gedrag...
Nee, het probleem ligt bij de cultuurverschillen. In Marokko is er veel meer sociale controle. Als daar een jochie iets steelt en hij wordt gepakt, dan krijgt hij een flink pak slaag. Hier in Nederland is er geen gezag, ja de politie, maar wat mogen die nou doen?
Er is gewoon geen respect voor de mensen die dat verdienen.
Waarmee we bij vraag twee zijn aangekomen: hoe voorkom je verschrikkelijke gebeurtenissen als in Den Haag? Natuurlijk: door een herstel van normen en waarden. Maar hoe ziet dat er dan uit? Want je kunt in Nederland niet zomaar iets opleggen of verbieden, in verband met onze persoonlijke vrijheden. Ons ego, weet u wel?
Als het aan mij ligt, komt er een maatregel die alle mensonterende tv-programma's uit de lucht haalt. Gewoon wegcensureren wegens verregaande smakeloosheid en als een bedreiging voor de samenleving. Want weet één ding heel zeker: het zien van geweld leidt nu eenmaal tot geweld. De oplossing is dus even voor de hand liggend als eenvoudig: 'gewoon' terug naar het goede voorbeeld. En weg met alle vormen van openlijke egotripperij. |
Tja of dit nou een serieuze oplossing is, ik geloof er niet in.
Het is heel erg dat dit gebeurd is en dat er voor de zoveelste keer een allochtoon bij betrokken is, is natuurlijk erg vervelend. Mensen zien alle allochtonen als criminelen en ook niet geheel onterecht.
Het probleem is alleen dat je zo alleen maar verder afdwaalt van het eigenlijke probleem.
Nederland is ruwer geworden, maar er wordt weinig aan gedaan. Het is toch absurd dat conducteurs in elkaar geslagen worden door iemand die weigert om een kaartje te kopen. Als eerlijke burger heb je rechten en plichten, maar criminelen hebben in dit land alleen maar rechten.
Als je op kleinere vergrijpen hogere straffen zet en conducteurs een wapenstok mee geeft, zal je zien dat het een stuk veiliger zal worden.
Voor dit geval bestaat er volgens mij maar een oplossing en dat is nog beter integreren. Het is jaren terug helemaal mis gelopen en daar hebben we nu problemen mee. Je kunt niet verwachten dat zoiets in een paar jaar tijd geregeld kan worden.