|
Tiësto: Dit was mijn rondje om de wereld
ATHENE - DJ Tiësto beleefde vrijdag voor zijn gevoel een rondje om de wereld tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen. De diskjockey uit Breda liet tijdens zijn show in het Olympisch Stadion in Athene de sporters dansen. "Het was echt geweldig om op deze manier contact te hebben met de atleten. Ze hebben me tijdens mijn show echt opgepept."
Het hoogtepunt voor de Brabander Tijs Verwest was het passeren van de Nederlandse ploeg. "Dat was echt het mooiste moment. Ze wilden gewoon niet meer verder en werden op een gegeven moment zelfs weggestuurd. Maar ook andere landen gingen helemaal uit hun dak, Argentijnen, Mexicanen, zoveel. Raar om mee te maken dat iedereen je muziek kent. Dit was echt mijn rondje om de wereld vanavond."
Aan het begin van de show besefte Tiësto dat hij voor het eerst van zijn leven voor een miljardenpubliek optrad. Hij was de eerste tien minuten behoorlijk nerveus. "Ik voelde me een beetje onwennig. Ik moest echt op gang komen. Toen de sporters eenmaal langs kwamen, verdween dat gevoel. Ik vond het geweldig dat ze allemaal oog voor me hadden."
Voor de show had hij een paar keer met vrijwilligers in het stadion gerepeteerd, maar die optredens waren niet te vergelijken met vrijdag. "Bij de repetitie was het allemaal toch klinisch, er ontbrak iets. Vanavond werd duidelijk dat het de sporters waren. De interactie met het publiek heb ik echt nodig. De sfeer van zo'n opening is echt heel bijzonder. De spanning wordt langzaam opgebouwd, echt fantastisch."
De Bredanaar begeleidde de landen bij hun intrede in het stadion. Zijn show zou zo'n negentig minuten duren, maar liep uiteindelijk een half uur uit. "Ik dacht, dadelijk ben ik door mijn platen heen", lachte Tiësto. "Gelukkig had ik wat meer meegenomen. Het was eigenlijk wel extra leuk dat ik een beetje kon improviseren. Het kon me allemaal niet lang genoeg duren." De dj schreef voor de opening acht speciale nummers en bracht verder zijn grote hits ten gehore.
Tiësto heeft geen idee welk effect de opening voor zijn carrière zal hebben. Na zijn eerste verkiezing tot dj van het jaar in 2002 is hij al immens populair. "Wellicht dat ik nog meer optredens krijg. Maar het maakt me eigenlijk niet uit, dit is een onvergetelijke ervaring."
(www.telegraaf.nl)

Down-Under was da bomb
|