|
Ok, heb dus net 'nee' gestemd en zal het toelichten vanuit mijn optiek.
Tuurlijk ben ik ook voor al die goede dingen die als argument zijn genoemd om vóór te stemmen. Ik ben ook voor vrede, een lekker lopende, sterke economie en grondrechten die (op Europees niveau) vastgelegd worden. Tuurlijk is het leuk om met zijn allen een vuist tegen Amerika te kunnen maken. Maar, het is echt niet zo dat als we met zijn allen 'nee' stemmen, de pleuris morgen uitbreekt. Maar goed, waarom ik tegen ben:
- Het gaat mij een beetje te snel. Waarom is er zo'n haast bij? Wacht nog maar een paar jaar! Dan zijn de burgers beter voorbereid en kunnen zij misschien ook beter een eigen mening gaan ontwikkelen over dit complexe vraagstuk.
- De grondwet begint niet met de mensenrechten. De eerste artikelen gaan meteen over de economie en dat in Europa (als deze zogenaamde 'grondwet' aangenomen wordt) de economie berust op de vrije marktwerking. Waarom met de economie beginnen en niet met de mens???
- Het stabiliteitspact. Hoeveel grote landen hebben dit pact al min of meer geschonden? Dat is niet erg, maar dan moet je ook de consequenties aanvaarden. Er zijn echter helemaal geen sancties op geweest! Hoe zullen dit soort dingen straks dan gaan. Er zijn te weinig Europese instellingen (op het moment ook al) om de verdragen te handhaven en bepaalde overtredingen te bestraffen. Ja, tuurlijk is er het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, maar dat is voor mensenrechten maar de EU kan daar nog vrij weinig mee, omdat de EU nog niet aangesloten is bij het EVRM, omdat de EU nog geen rechtspersoonlijkheid heeft.
- Verder ben ik bang dat de grondwet het de Europese instellingen mogelijk en makkelijker zal maken een nog ingewikkelder geheel van overheidsregulering te maken. Hier zal de concurrentiekracht van Europa hier onder gaan lijden, want IMHO heeft de Nederlandse (en Europese) economie niet NOG meer overheidsvoorschriften nodig, maar DEREGULERING. Laat die teugels maar eens wat vieren, zou ik zeggen.
- Wat is het doel van een grondwet imo? De staatsrechtelijke beginselen vastleggen en burgers beschermen tegen overheidswillekeur. Deze 'grondwet' is echter veel te complex en te vaag om dit doel te vervullen. Dat geldt bijvoorbeeld voor vragen of de EU wel of geen belasting mag heffen, etc. etc.
En zo kan ik wel doorgaan. Kom over een paar jaar maar eens weer met een dergelijk voorstel. Misschien zijn we er dan meer klaar voor.
Just my 2 cents 
Chicane - The Drive Home
- Next Party Stops -
Trance Energy 15th Edition, Jaarbeurs Utrecht, February 23rd.
|