Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium > Geloof
Ik ben :
You do not have permission to vote on this poll.
katholiek 18 29.03%
protestant 3 4.84%
jood 0 0%
moslim 1 1.61%
boeddhist 1 1.61%
hindoeïst 1 1.61%
atheïst 13 20.97%
agnost 5 8.06%
iets anders (specifieer) 7 11.29%
niet bezig met geloof 13 20.97%
Total: 62 votes 100%
  [Edit Poll (moderators only)]

Pages (13): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
FCB_Fanatic
Moments Are Forever !!!

Registered: Jul 2004

quote:
Originally posted by TOR
Mensen die actief op zoek gaan naar antwoorden op existentiële vragen (de eerste groep), zullen dus op een bepaald ogenblik zelf gaan nadenken over bepaalde godsdienstaspecten en niet zomaar aannemen wat hen tijdens hun opvoeding is aangereikt. In dat opzicht komt er op een bepaald moment wel degelijk een bewuste en vrije keuze (al dan niet voor het katholicisme).

ik kan u hier wel in volgen, maar zullen dergelijke mensen niet eerder voor het katholicisme kiezen aangezien ze hier via het onderwijs het meest mee verwant zijn? Kan je in dat geval echt van een vrije keuze spreken?

Het kan ook gewoon aan mijzelf liggen aangezien ik moeilijk kan begrijpen dat een intelligent persoon zich met dergelijke zaken zou bezighouden.

quote:
Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre de Bijbel nog als bron van waarheid wordt weergegeven in de verschillende katholieke scholen. Als ik in Brugge rondom mij kijk, merk ik dat de meeste ouders in licht van waarden en normen voor een katholieke school opteren (zoals eerder aangehaald), niet vanwege de kern van waarheid die in de Bijbeltekst begrepen zou zitten.

Ik vraag mij momenteel ook enorm af hoe het zit met godsdienstleer in de katholieke scholen. Ik praat vanuit mijn eigen ervaringen en opleiding, maar ik heb er geen idee van hoe godsdienst op school tegenwoordig wordt gebracht en wat er allemaal bij komt kijken. Hoe wordt de bijbel gebruikt? Gaan ze op het lager onderwijs nog steeds (twee-) wekelijks naar de kerk?

Mijn idee is trouwens dat ouders eerder voor katholieke scholen kiezen omdat die nog steeds als kwalitatief beter worden aanzien.

Old Post Jan-26-2007 21:14  Belgium
Click Here to See the Profile for FCB_Fanatic Click here to Send FCB_Fanatic a Private Message Add FCB_Fanatic to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
TOR
Traveller

Registered: Aug 2001

quote:
Originally posted by FCB_Fanatic
ik kan u hier wel in volgen, maar zullen dergelijke mensen niet eerder voor het katholicisme kiezen aangezien ze hier via het onderwijs het meest mee verwant zijn? Kan je in dat geval echt van een vrije keuze spreken?

Er bestaat uiteraard een kans dat ze niet verder zullen kijken dan de leer die tijdens hun jeugd onderwezen is, maar dat komt dan ook omdat ze zich kunnen vinden in het merendeel van de standpunten. Om een gewaagde vergelijking te gebruiken: vele fans van A State of Trance klampen zich vast aan de show en zetten niets anders op, omdat ze er zich uitstekend bij voelen en een toereikend antwoord op hun smaak hebben gevonden. Uiteindelijk blijft de keuze wel bewust, individueel en dus vrij.

quote:
Ik vraag mij momenteel ook enorm af hoe het zit met godsdienstleer in de katholieke scholen. Ik praat vanuit mijn eigen ervaringen en opleiding, maar ik heb er geen idee van hoe godsdienst op school tegenwoordig wordt gebracht en wat er allemaal bij komt kijken. Hoe wordt de bijbel gebruikt? Gaan ze op het lager onderwijs nog steeds (twee-) wekelijks naar de kerk?

Mijn idee is trouwens dat ouders eerder voor katholieke scholen kiezen omdat die nog steeds als kwalitatief beter worden aanzien.

Ja, alles wat ik tot nu toe heb gezegd, is ook gebaseerd op persoonlijke ondervindingen. Ik weet niet of er een sluitend antwoord voor de hele kwestie bestaat.

Old Post Jan-26-2007 21:35  Europe
Click Here to See the Profile for TOR Click here to Send TOR a Private Message Add TOR to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
DJ Sid
omgwtfbbq tranceaddict

Registered: Aug 2004

ik ben zo heilig als een engel

Old Post Jan-26-2007 22:52  Belgium
Click Here to See the Profile for DJ Sid Click here to Send DJ Sid a Private Message Add DJ Sid to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Tomorrow Traxx
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2005

Ikzelf ben niet meer katholiek, en eigenlijk ook nooit echt geweest. Ik ben wel gedoopt en heb mijn beide communies gedaan, maar zoals de meesten denk ik enkel omdat dit werd opgedragen door de ouders. In tegenstelling tot mijn ouders heb ik mij nooit thuis gevoeld in een kerk (blindelings teksten aflezen uit nen boek op een vooral zo monotoon mogelijke manier), ik heb er dan ook na mijn twaalfde geen voet meer binnengezet (waarna mijn ouders mij blijkbaar gewillig gevolgd zijn).

Ik vind nochthans dat er in België de voorbije decennia veel is veranderd qua godsdienst, en dan spreek ik vooral over de godsdienstlessen in het onderwijs. Ik weet nog goed dat er, toen ik in het lager zat, dikwijls letterlijk werd geciteerd uit de bijbel en dat we dingen als de tien geboden voor de klas moesten voordragen alsof het vakkundige poëzie is. Dergelijke dingen komen volgens mij toch steeds minder voor. In mijn middelbare studies hebben we in de godsdienstlessen praktisch volledig over de moraal gediscuteerd waarbij de leerkracht open stond voor ieders mening en daar bereikt ge volgens mij 1000x meer mee.

Old Post Jan-27-2007 00:14  Belgium
Click Here to See the Profile for Tomorrow Traxx Click here to Send Tomorrow Traxx a Private Message Visit Tomorrow Traxx's homepage! Add Tomorrow Traxx to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Bertn
aka B!rD

Registered: Jan 2004

volgens de statistieken is belgie het meest geseculariseerde land ter wereld dat wil wel wat zeggen vind ik

Old Post Jan-27-2007 00:24  Belgium
Click Here to See the Profile for Bertn Click here to Send Bertn a Private Message Visit Bertn's homepage! Add Bertn to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
FCB_Fanatic
Moments Are Forever !!!

Registered: Jul 2004

quote:
Originally posted by TOR
Er bestaat uiteraard een kans dat ze niet verder zullen kijken dan de leer die tijdens hun jeugd onderwezen is, maar dat komt dan ook omdat ze zich kunnen vinden in het merendeel van de standpunten.

dat wil mss zeggen dat ze zich kunnen vinden in die godsdienst, maar daarom is dat niet de godsdienst waarin ze zich het beste kunenn vinden

Persoonlijk heb ik gewoon de indruk dat men via het onderwijs het katholicisme enigzinds levende wilt houden. Andere godsdiensten komen in het secundair onderwijs wel aan bod, maar eerder beperkt. Zelf ben ik eerder voorstander van een afschaffing van godsdienst(leer). Als er dan toch een bepaalde godsdienstleer moet gegeven worden, lijkt het mij persoonlijk beter om ALLE godsdiensten evenwaardig aan bod te laten komen en niet te vertrekken vanuit 1 bepaalde godsdienst. Op die manieren leren leerlingen wel degelijke verschillende godsdiensten kennen en kunnen ze, indien ze daar behoefte aan hebben, ook veel beter een keuze maken tussen die godsdiensten.

Old Post Jan-27-2007 01:40  Belgium
Click Here to See the Profile for FCB_Fanatic Click here to Send FCB_Fanatic a Private Message Add FCB_Fanatic to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
TOR
Traveller

quote:
Persoonlijk heb ik gewoon de indruk dat men via het onderwijs het katholicisme enigzinds levende wilt houden. Andere godsdiensten komen in het secundair onderwijs wel aan bod, maar eerder beperkt. Zelf ben ik eerder voorstander van een afschaffing van godsdienst(leer). Als er dan toch een bepaalde godsdienstleer moet gegeven worden, lijkt het mij persoonlijk beter om ALLE godsdiensten evenwaardig aan bod te laten komen en niet te vertrekken vanuit 1 bepaalde godsdienst. Op die manieren leren leerlingen wel degelijke verschillende godsdiensten kennen en kunnen ze, indien ze daar behoefte aan hebben, ook veel beter een keuze maken tussen die godsdiensten.

In het gemeenschapsonderwijs zijn er natuurlijk wel keuzemogelijkheden, maar ik zou daar net zoals u pleiten voor een afschaffing van die opsplitsing en opteren voor één algemeen vak onder de noemer 'godsdienstleer en moraal' of iets dergelijks. Uiteindelijk gaat het om een publieke instelling en moet er dus een zo groot mogelijke neutraliteit en objectiviteit worden gegarandeerd. Het verklaren en bestuderen van verschillende visies zal ook zorgen voor een grotere verdraagzaamheid, omdat veel intolerantie stoelt op ongefundeerde vooroordelen.

Een dergelijke maatregel zal wel nog een tijdje op zich laten wachten, omdat de mentaliteitsverandering nog niet helemaal rond is in België. Het onderwijsnet functioneert in grote mate volgens het vraag- en aanbodprincipe en er bestaat nu eenmaal nog een belangrijke vraag naar afzonderlijke godsdienstlessen of zelfs die afzonderlijke vrije onderwijsvorm. Bij jonge ouders zie ik de waarde van die godsdienst echter stilaan vervagen en kan er binnenkort worden overgegaan tot een volledige 'ontzuiling' van het gemeenschapsonderwijs.

Nu hebben we het natuurlijk louter over het principiële aspect. In de praktijk is de invloed van de verschillende leren zeer relatief, zoals ik eerder al aangaf.

Old Post Jan-27-2007 12:49  Europe
Click Here to See the Profile for TOR Click here to Send TOR a Private Message Add TOR to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Loraine
Former Trance Chica

Registered: Oct 2004

Alleen gedoopt omdat ik in het Zuiden des lands geboren ben, maar daar is het gelukkig bij gebleven. Overtuigd Atheist.

Old Post Jan-27-2007 18:56  Netherlands
Click Here to See the Profile for Loraine Click here to Send Loraine a Private Message Visit Loraine's homepage! Add Loraine to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jeronimo_jd
Supreme tranceaddict

Registered: Jan 2006

quote:
Originally posted by TOR

Als je de relativiteit inziet van hetgeen vandaag als vanzelfsprekend wordt beschouwd, verglijd je echter snel in negativisme in plaats van geluk, of zie ik dat verkeerd?

Met relativeren bedoel ik niet dat ik nergens meer waarde aan kan hechten en alles afkeur, integendeel. Door het relatieve van alles in te zien leer je om dingen vanuit een ander standpunt te bekijken, en niet vanuit het standpunt dat gecreëerd wordt door je omgeving. Dit kan in mijn ogen helpen om voor jezelf te bepalen wat je echt belangrijk vindt.

Old Post Jan-27-2007 21:22  Belgium
Click Here to See the Profile for jeronimo_jd Click here to Send jeronimo_jd a Private Message Visit jeronimo_jd's homepage! Add jeronimo_jd to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jeronimo_jd
Supreme tranceaddict

Registered: Jan 2006

quote:
Originally posted by TOR
In het gemeenschapsonderwijs zijn er natuurlijk wel keuzemogelijkheden, maar ik zou daar net zoals u pleiten voor een afschaffing van die opsplitsing en opteren voor één algemeen vak onder de noemer 'godsdienstleer en moraal' of iets dergelijks.

Ik zou de les godsdienst vervangen door maatschappijleer ofzo, enfin iets dat de leerlingen confronteert met de huidige problemen in de samenleving en ze doet nadenken over de oplossing ervan. En niet afkomen met godsdienst want daar schiet je toch niets mee op.

Old Post Jan-27-2007 21:32  Belgium
Click Here to See the Profile for jeronimo_jd Click here to Send jeronimo_jd a Private Message Visit jeronimo_jd's homepage! Add jeronimo_jd to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
TOR
Traveller

quote:
Originally posted by jeronimo_jd
Met relativeren bedoel ik niet dat ik nergens meer waarde aan kan hechten en alles afkeur, integendeel. Door het relatieve van alles in te zien leer je om dingen vanuit een ander standpunt te bekijken, en niet vanuit het standpunt dat gecreëerd wordt door je omgeving. Dit kan in mijn ogen helpen om voor jezelf te bepalen wat je echt belangrijk vindt.

Dat klopt. Er rijst wel een probleem als die waardevolle dingen geen belangrijk onderdeel vormen van de hedendaagse maatschappij en je daardoor niet meer of slechts in beperkte mate kunt functioneren in die maatschappij. Ik denk bijvoorbeeld aan het genereren van zoveel mogelijk productiviteit, wat onder sociale druk van je verwacht wordt maar waar ik zelf geen behoefte aan heb en tot op zekere hoogte het nut niet van inzie.

quote:
Originally posted by jeronimo_jd
Ik zou de les godsdienst vervangen door maatschappijleer ofzo, enfin iets dat de leerlingen confronteert met de huidige problemen in de samenleving en ze doet nadenken over de oplossing ervan. En niet afkomen met godsdienst want daar schiet je toch niets mee op.

Godsdienstleer is toch een belangrijk en misschien wel noodzakelijk item tijdens de secundaire opleiding, denk ik, omdat er heel wat basiswaarden en -normen uit voortvloeien. Het bestuderen van verschillende godsdiensten en het verklaren van bepaalde aspecten zorgt ook voor meer openheid en verdraagzaamheid ten aanzien van andere culturen en levensvormen.
Maatschappijleer kan als afzonderijk vak naast godsdienstleer bestaan, en dan zou ik de vakinhoud ook iets ruimer bekijken, met aandacht ook voor het politieke systeem in ons land, enz.

Old Post Jan-28-2007 15:06  Europe
Belgian Bonzai
Supreme tranceaddict

Registered: Jan 2002

Ik geloof in de Fysica en mijn god is het Universum.

Old Post Jan-28-2007 16:01  Europe
Click Here to See the Profile for Belgian Bonzai Click here to Send Belgian Bonzai a Private Message Add Belgian Bonzai to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium > Geloof
Post New Thread    Post A Reply

Pages (13): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackvery hard to identify this trance/hard trance tune [2005] [1]

Click here to listen to the sample!Pause playbackOxygen - "Am I On Your Mind" (Lustral Mix) [2002]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 02:48.

Forum Rules: