|
| quote: | Originally posted by jeronimo_jd
Met relativeren bedoel ik niet dat ik nergens meer waarde aan kan hechten en alles afkeur, integendeel. Door het relatieve van alles in te zien leer je om dingen vanuit een ander standpunt te bekijken, en niet vanuit het standpunt dat gecreëerd wordt door je omgeving. Dit kan in mijn ogen helpen om voor jezelf te bepalen wat je echt belangrijk vindt. |
Dat klopt. Er rijst wel een probleem als die waardevolle dingen geen belangrijk onderdeel vormen van de hedendaagse maatschappij en je daardoor niet meer of slechts in beperkte mate kunt functioneren in die maatschappij. Ik denk bijvoorbeeld aan het genereren van zoveel mogelijk productiviteit, wat onder sociale druk van je verwacht wordt maar waar ik zelf geen behoefte aan heb en tot op zekere hoogte het nut niet van inzie.
| quote: | Originally posted by jeronimo_jd
Ik zou de les godsdienst vervangen door maatschappijleer ofzo, enfin iets dat de leerlingen confronteert met de huidige problemen in de samenleving en ze doet nadenken over de oplossing ervan. En niet afkomen met godsdienst want daar schiet je toch niets mee op. |
Godsdienstleer is toch een belangrijk en misschien wel noodzakelijk item tijdens de secundaire opleiding, denk ik, omdat er heel wat basiswaarden en -normen uit voortvloeien. Het bestuderen van verschillende godsdiensten en het verklaren van bepaalde aspecten zorgt ook voor meer openheid en verdraagzaamheid ten aanzien van andere culturen en levensvormen.
Maatschappijleer kan als afzonderijk vak naast godsdienstleer bestaan, en dan zou ik de vakinhoud ook iets ruimer bekijken, met aandacht ook voor het politieke systeem in ons land, enz.
|