Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hjälp, ska köpa dj-utrustning!
Pages (24): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

quote:
Originally posted by [SWE]Helios
Laszlo - har du några tips på hur man ska komma igång och dj'a i sin hemstad? =)

oj....skulle ju svara på detta häromdagen men datorn hängde sig.

Menar du cheesespelningar som jag har, eller "riktiga" spelningar? Det handlar i korta drag om talang och kontakter. Ju mer skillad du är desto mindre beroende är du av kontakter. Jag hade en övertro på mig själv redan ett år efter att jag skaffat mina grejer, vad det gällde cheesespelningarna. Jag var helt övertygad om att jag kunde göra ett bättre jobb än de andra fjantarna ute på krogen. När jag började plugga vid universitetet fick jag lite kontakter här och där och fick ett par spelningar på studenthaken - dock fick jag den hårda vägen lära mig att inte ens de spelningarna var en dans på rosor...nu har jag lärt mig och lyckats ta över spelningar från stora bolag med dj's som skryter om att ha lirat i över 20 år, vilket är kul ..

om du är ute efter krogspelningar för att tjäna lite extra cash som jag så rekommenderar jag defenitivt att du går ut på den lokala krogen i stan, inte allt för berusad, och kollar in vad snubbarna spelar - och framförallt hur publiken reagerar på det som spelas. Jag har fortfarande jävligt svårt för att spela de första två timmarna på kvällen då det inte är något folk ute. Skitsvårt att veta vad folk vill höra utan att bränna av alla topplisthittarna den första timman. När du tror dig kunna göra ett bättre jobb än de hör du av dig till krogägaren och ber att få provspela någon kväll...var beredd på att få göra det gratis åtminstone en gång.

Vad gäller EDM-spelningar kan jag inte ge dig några råd för jag har själv inte lyckats få några betydande spelningar ännu....där är det ännu viktigare med talang antar jag

www.laszlo.se

Old Post Jan-09-2007 20:59 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

quote:
Originally posted by Laszlo
... laszlos ord ...

Eller så kan man få jobb som dj och inte kunna dj:a alls; exempelvis Dj Snozze som spelar på Oléo ibland.. hans mixar består av att dra crossfadern från höger till vänster (sen om det är från polka till rnb spelar ingen roll)

För att få jobb som dj på ett sunkigt hak gäller det bara att kunna prata in sig egentligen.

Old Post Jan-09-2007 21:03  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
[SWE]Helios
Senior tranceaddict

Registered: Mar 2006

quote:
Originally posted by jofawe
Eller så kan man få jobb som dj och inte kunna dj:a alls; exempelvis Dj Snozze som spelar på Oléo ibland.. hans mixar består av att dra crossfadern från höger till vänster (sen om det är från polka till rnb spelar ingen roll)

Hahahah! XD

Laszlo - Tack för svaret. Tänkte väl främst försöka mig på att lira på bratklubbarna runt kungsgatan och avenyn i göteborg, och vad jag har sett så krävs det inte särskilt mkt av dem :P

Dessutom har det på senare tid gått mot en mycket mer seriös musikstil, mer tech house, electro med mera, vilket är najs. Sen vill jag gärna skippa rnb'n helt och hållet, får väl se hur det går :P

Tack för infon iaf, och lycka till med dina spelningar =)

Old Post Jan-09-2007 21:39  Sweden
Click Here to See the Profile for [SWE]Helios Click here to Send [SWE]Helios a Private Message Add [SWE]Helios to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by [SWE]Helios
Laszlo - har du några tips på hur man ska komma igång och dj'a i sin hemstad? =)

detta funkar också: http://www.laszlo.se/blog/post/index/33/Bst

www.laszlo.se

Old Post Jan-15-2007 17:45 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

I tisdags hårdtestade jag Conectiv och Torq för första gången inför publik...för den som funderar på att köpa systemet finns en review här: http://www.laszlo.se/blog/post/index/36/Mandomsprovet

www.laszlo.se

Old Post Jan-20-2007 13:37 
Jeremy H
Ja hallå?

Registered: Jan 2003

quote:
I tisdags hårdtestade jag Conectiv och Torq för första gången inför publik...för den som funderar på att köpa systemet finns en review här: http://www.laszlo.se/blog/post/index/36/Mandomsprovet

Intressant läsning Är ju lite sugen på nåt liknande system..
Den där tabben måste varit småjobbig dock

Old Post Jan-23-2007 17:35  Sweden
Click Here to See the Profile for Jeremy H Click here to Send Jeremy H a Private Message Add Jeremy H to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mr_fisken
dancin

Registered: Oct 2003

skickade tillbaka ena cdj 200 spelaren idag. garantin går ut om mindre än en måndag så det känndes värt, lasern tror jag det är som spökar lite men fan vilket helvete att vänta nu. känns verkligen trist att inte kunna lira. 400kr i frakt gick det på också
hoppas ingen tattare på typ arlanda som ser kartongen snor det lr så, köpte iof en försäkring för 60kr men det kan ju bli massa trubble för det

Old Post Jan-23-2007 20:42  Sweden
Click Here to See the Profile for mr_fisken Click here to Send mr_fisken a Private Message Add mr_fisken to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

quote:
Originally posted by Jeremy H
Intressant läsning Är ju lite sugen på nåt liknande system..
Den där tabben måste varit småjobbig dock

ja, det var smått pinsamt...bara väntade på att flaskorna skulle börja flyga mot mitt huvud Spelade ute andra gången ute igår med Conectiv...(visst är jag snygg? )

fick det inte riktigt att fungera i början. Jag vettefan vad det var som spökade men ena kanalen var helt skruvad. Av någon märklig anledning så började allt funka efter att jag spelade några vanliga cd-skivor...har en stark misstanke om att min ena usb-port är paj...jag som nästan var beredd att lämna skivväskan hemma redan igår ...spelar igen imorgon och på fredag, vi får se hur det går...skivväskan får hänga på ett tag till i alla fall!

www.laszlo.se

Last edited by Laszlo on Jan-24-2007 at 21:25

Old Post Jan-24-2007 21:15 
rull3
tranceaddict in training

Registered: Nov 2006

Nu ligger det till så att jag faktiskt köpte en liknande grunka bara för en vecka sedan, fast med märket "Rane - Scratch Live", funkar prima/utmärkt bortsätt från en sak, och det är att spelare ett (vi döper den till 1an) har problematik att på något sätt att läsa signalerna.
De vill säga, 1an kan inte läsa skivorna (konstigt kan han som läsa "vanliga" vinyler utan det minsta problem) 2an kan läsa dessa "Scratch Live" vinyls utan spökeri.

Programmet är dock rätt smart och kan avläsa vad som är problem (iaf när problemen handlar om singnalerna) det står; "Den vänstra signalen från nålen är kan inte nå SL1 (signal konverteraren [en liten box, som ni kanske förstår]). Kolla kablar och nålhusets kontakter"
Vad jag länge misstänkte var att nålhusets kablar var trasiga (köpte spelarna begagnade, dock inga övriga problem.. och 1ans pickup var totalt "brained-fucked", så bytte till en sprillans ny, men bytte dock aldrig sladdarna [ah ni vet dem i nålhuset], lat som jag var) så bytte till de som jag fått med när jag köpt ny nål, MEN problemet kvarstår. Så nålhusets kontakter är då inte problemet, och alla sladdar är rätt kopplade osv. vad jag kan se.

Olika företag -> Rane / Torq.. men borde funka på samma sätt, undrar nu om detta är något som uppstått för dig? Vart kan problemet ligga egentligen?

btw. nålarna jag kör med är: Den fungerande (2an) -> Ortofon DM Pro, och den ofungerande (1an) Shure M44-7.

mvh. Rulle. ps. Har försökt läsa igenom texten, om grova fel och dyl. kan det bero på min dyselexsi, tack på förhand. ds.

Old Post Feb-06-2007 20:58  Sweden
Click Here to See the Profile for rull3 Click here to Send rull3 a Private Message Add rull3 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Jeremy H
Ja hallå?

Registered: Jan 2003

quote:
Originally posted by rull3
Nu ligger det till så att jag faktiskt köpte en liknande grunka bara för en vecka sedan, fast med märket "Rane - Scratch Live", funkar prima/utmärkt bortsätt från en sak, och det är att spelare ett (vi döper den till 1an) har problematik att på något sätt att läsa signalerna.
De vill säga, 1an kan inte läsa skivorna (konstigt kan han som läsa "vanliga" vinyler utan det minsta problem) 2an kan läsa dessa "Scratch Live" vinyls utan spökeri.

Programmet är dock rätt smart och kan avläsa vad som är problem (iaf när problemen handlar om singnalerna) det står; "Den vänstra signalen från nålen är kan inte nå SL1 (signal konverteraren [en liten box, som ni kanske förstår]). Kolla kablar och nålhusets kontakter"
Vad jag länge misstänkte var att nålhusets kablar var trasiga (köpte spelarna begagnade, dock inga övriga problem.. och 1ans pickup var totalt "brained-fucked", så bytte till en sprillans ny, men bytte dock aldrig sladdarna [ah ni vet dem i nålhuset], lat som jag var) så bytte till de som jag fått med när jag köpt ny nål, MEN problemet kvarstår. Så nålhusets kontakter är då inte problemet, och alla sladdar är rätt kopplade osv. vad jag kan se.

Olika företag -> Rane / Torq.. men borde funka på samma sätt, undrar nu om detta är något som uppstått för dig? Vart kan problemet ligga egentligen?

btw. nålarna jag kör med är: Den fungerande (2an) -> Ortofon DM Pro, och den ofungerande (1an) Shure M44-7.

mvh. Rulle. ps. Har försökt läsa igenom texten, om grova fel och dyl. kan det bero på min dyselexsi, tack på förhand. ds.

Kanske ganska självklart men.. Har du kollat med Rane's kundsupport? Dom ska tydligen vara grymt hjälpsamma vad jag hört

Förresten så har du möjligheten att mixa videos med SSL's senaste update

Old Post Feb-06-2007 21:05  Sweden
Click Here to See the Profile for Jeremy H Click here to Send Jeremy H a Private Message Add Jeremy H to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
rull3
tranceaddict in training

Registered: Nov 2006

Låter mycket bra!

hehe oh jävlar, får kolla lite närmare, fick dem allt installerat senast i förr går, behövde formatera diskar och allt möjligt innan jag kunde kicka igång . Tack för tipsen, förresten!

Old Post Feb-06-2007 21:07  Sweden
Click Here to See the Profile for rull3 Click here to Send rull3 a Private Message Add rull3 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
whippet
tranceaddict in training

Registered: Feb 2007

quote:

Sidan fungerar ej? =(

Old Post Feb-19-2007 15:25  Sweden
Click Here to See the Profile for whippet Click here to Send whippet a Private Message Add whippet to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Hjälp, ska köpa dj-utrustning!
Post New Thread    Post A Reply

Pages (24): « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackI ran out of subjects to type [2004] [2]

Click here to listen to the sample!Pause playbackStephen J Kroos - Phantazmz (Original Mix) [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 17:53.

Forum Rules: