Sep-17-2006 21:52
Akia
Supreme tranceaddict
Registered: Mar 2006
quote:
Originally posted by ScuL äntligen förändrar det något .. haha... svenskar och deras trygghet
Ja, invaggade i en falsk trygghet, för allt de handlar om e kontroll! En befolkning kontrollerad genom skatter å bidrag, då kan ju regeringen bestämma exakt vad vi gör. Och ingen ska ha råd med mer än nån annan, då skulle ju den svenska avundsjukan kunna göra sig gällande...
Sep-17-2006 22:00
zoric
Rojiblanco and Bianconeri
Registered: Mar 2005
quote:
Originally posted by Jeremy H
Kanske inte i helt rätt topic men
Registered: Dec 2001
Stor jävla skandal om det blir ett JA till biltullarna baserat endast på runt hälften av kommunerna i stockholms län.
Det är väl ingen hemlig fakta att folk som bor kring stockholm ofta pendlar till och från staden. Varför ska man straffas för att det är orimligt att sitta i överbefolkad lokaltrafik 2h på morgon och eftermiddag när man kan avverka samma strecka på under timmen med bil.
Särskillt konstigt är det eftersom tullarna i fråga troligtvis inte kommer ge någon större minskning värd pengarna det kostar...
batteries not included.
- dave
Sep-17-2006 22:24
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
quote:
Originally posted by Vizay
Stor jävla skandal om det blir ett JA till biltullarna baserat endast på runt hälften av kommunerna i stockholms län.
Det är väl ingen hemlig fakta att folk som bor kring stockholm ofta pendlar till och från staden. Varför ska man straffas för att det är orimligt att sitta i överbefolkad lokaltrafik 2h på morgon och eftermiddag när man kan avverka samma strecka på under timmen med bil.
Särskillt konstigt är det eftersom tullarna i fråga troligtvis inte kommer ge någon större minskning värd pengarna det kostar...
Gillar inte heller det.
I Holland är det så att vi får trängselskatt i hela landet i 2012.
Regionen omkring de stora städer [G4] (Amsterdam/Haag/Utrecht/Rotterdam) får ett extra hög pris också.... ( o jag bor där... men förhoppningsvis inte i 2012 )
Alla bilar får en liten apparat som funkar lite som BroBizz, varje gång man går förbi en viss trafikplats blir bilen registrerat och får man räkningen hemma. (gäller inte för turister dock) en gång till.
Trängselskatt kommer ALDRIG lösa upp bilköerna .. det är bara en stor extra inkomst för myndigheterna..
Personligen tyckte jag att det var rätt stor skillnad i innerstan när man betalade trängselskatt, men man måste givetvist arbeta vidare med att hitta bättre lösningar, en ringled skulle sitta perfekt.
Sep-17-2006 22:54
Vizay
immiNspired
skillnaden i trafik har inte varit märkbar för blotta ögat, det skulle den heller inte vara för blotta ögat om siffrorna som sossarna kom med stämmer.
Faktum kvarstår att det förutom vid rusningstid är otroligt lite bilar i innerstan trots att det är sveriges huvudstad vi talar om.
Om dom nu är så jävla måna om miljön (vilket sägs vara huvudskälet till det hela) borde dom jobba hårdare för att bli av med problemet istället för att flytta det.
Politikerna kan ju istället se till att få en ringled byggd för att minska trafiken i innerstan. De kan jobba ännu hårdare för att få lokaltrafiken så bra som vi användare vill ha den. De kan sänka skatterna på miljövänliga bränslen och slopa lagen som i dagsläget förhindrar en konvertering av bensinbil till etanolbil (nej detta är ingen krånglig process, de flesta bilarna som rullar på gatorna idag klarar av etanol rent motormässigt).
Förövrigt ledde tullförsöket till att essingebroarna utsattes för mycket större ansträngningar än de egentligen är tänkta och byggda för att klara av, ytterligare en kostnad man måste beakta vid ett nej blir alltså förstärkning av dessa.
Men det jag varit mest kritisk till är betalningsprocessen. Det är rigoröst löjligt att man själv måste ta sig till en pressbyrån eller seven eleven för att kunna betala. Och dessutom inte förens dagen efter pga. registreringstid i systemet.
Jag missade två gånger i ren glömska att jag hade trängselskatt att betala och jag var inte ensam om det.
Om man istället skickade ut en månadsräkning skulle det iaf vara enkelt att sköta betalningen. (borde ju inte vara något problem eftersom man kan få fram ägare till bilen mha. registreringsnumret)
batteries not included.
- dave
Sep-17-2006 23:36
fede
(((d[-_-]b)))
Registered: Sep 2002
quote:
Originally posted by Vizay
skillnaden i trafik har inte varit märkbar för blotta ögat, det skulle den heller inte vara för blotta ögat om siffrorna som sossarna kom med stämmer.
Min farsa är yrkeschaufför, han SÅG skillnaden med blotta ögat. Jag märkte också skillnad när jag körde inne i stan under rusningstid.
Sep-17-2006 23:45
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
Hmm.. Ja asså det kan kanske finnas en skillnad nu, men tänk på att Sveriges/Stockholms invånertal bara kommer att stiga, dvs att antalet bilar defintivt inte kommar att minskas.
Till jämförelse: i Holland har vi nästan 17 miljoner invånare på en yta av 300x100km, dessutom har vi nästan 9 miljoner bilar. I Sverige finns det bara 8,något miljoner invånare på ett mycket större yta men vi har alltså fler bilar i Holland än det finns invånare i Sverige. Det låter inte konstigt i mina öron att gissa att den Svenska befolkningen kommer bli omkring kanske 10 miljon år 2020? Så då blir det cirka 25% mer bilar i Stockholm's innerstan.. Kommer vägarna klara av det..? aldrig... Kommer bilskatt lösa något? Tror inte det, för folk behöver bilen ändå. Det finns många yrke som inte kan sköta sig med bara kommunaltraffiken.
Nya vägar är den enda lösningen. På de flesta håll i Hollands storstäder finns det vägar som byggdes i 60- o 70- talet. Bara 2 körfält i varenda riktning.. De kan verkligen inte fungera längre med antalet bilar som tvingas komma förbi där, men regeringen gör ändå inget att skapa moderna motorvägssystemer liksom i Tokyo eller Los Angeles. Tror det är lite samma sak i Stockholm. Jag måste dock bekräfta att Vägverket gör mycket mer (vad gäller vägarbete och ny vägbyggande) än vad det händer här... Men säkerligen i Sthlm räcker det fortfarande inte
Skulle antagligen också hjälpa om E4-an inte gick mitt igenom staden heller.
Några exempelsiffror tagna från stockholmsförsökets hemsida om hur trafikmängden har sett ut under givna datum.
Första siffran är för 2006, andra för samma datum 2005.
Info från hemsidan ang. siffrorna:
quote:
Antal fordon som passerat in och ut ur innerstaden vardagar 06:00 - 19:00 år 2006 resp 2005. Jämförelsevärdet för 2005 redovisas som ett genomsnittligt värde för månaden. Länk till föregående månads värden finns under tabellen. Uppgifterna bygger på data från Trafikkontorets mätsystem.
1 september 435 254 457 295
4 september 423 021 457 295
5 september 421 892 457 295
Du får ursäkta fede men jag tvivlar starkt på att din far kan med blotta ögat se skillnad på drygt 20 000 bilar i stan, särskillt inte när det handlar om ett intervall på 13 timmar. Troligtvis är det en upplevd placeboeffekt för att man helt plötsligt börjar fundera på antalet bilar i stan. Eftersom det aldrig varit mycket bilar i stan under icke rusningstid så drar man slutsatsen att trängselskatterna har fått ner bilantalet, man glömmer dock lätt det faktumet att man antagligen inte ens tänkte i de här banorna innan trängselskatterna kom på tal.
Sen har vi det där med miljön, det "egentliga" skälet till att trängselskatterna skulle införas.
För det första finns det ingenstans några vettiga siffror presenterade på avgasutsläpp eller liknande.
Sen drar jag snabbt slutsatsen att många tog vägen runt stockholm via t.ex. essingeleden (iom rapporterna om överbelastning av essingebroarna). Om detta är fallet så har trängselförsöket misslyckats fatalt. Då har man inte blivit av med problemet, man har bara flyttat det till utkanten av centrala stan istället. Troligtvis går det också att påvisa ett misslyckande om vinden ligger på så avgaserna blåser in över stan med tanke på hur små avstånd det ändå handlar om.
Det man har gjort i den här omröstningen är att spela på folks okunskap, dels om varför försöket egentligen kom till (antagligen eftersom man visste att det skulle bli ett mindre lyckat miljöutslag), och dels på en placeboeffekt. Man får helt enkelt folk att tänka på att det under icke rusningstid inte är så mycket trafik i stan och på så vis upplever folk en dramatisk minskning.
Känns bara som hela historien är ännu ett socialdemokratiskt sätt att mjölka mer pengar från medborgarna än vad som redan görs.
batteries not included.
- dave
Sep-18-2006 07:28
montana
dub come save me
Registered: Mar 2003
alliansen vann, ok, kul, nu är det bara en kort väntan innan moderaterna lyckas att haverera landet , som kalle bildt & the boys gjorde 16år tidigare, sen får vi se hur många röster reinfeldt & hans boys får 2010. jag gissar på väldigt lite.