Stadionverbod leidde tot moord
Zijn oma was net overleden en zo waren er nog wel wat problemen. Toen daarbovenop ook nog een stadionverbod van Ajax kwam, wegens vuurwerkgooien, raakte Wik H. (26) buiten zichzelf van woede en frustratie.
Die donderdag, 22 juni 2000, hoopte hij zichzelf te hervinden in het Beatrixpark in Schiedam. Tevergeefs.
In plaats van te relaxen, vergreep hij zich aan twee kinderen die langs het bankje liepen waarop hij zat. ,,Maar het hadden net zo goed twee andere slachtoffers kunnen zijn. Ik zat door al die zaken in mijn eigen wereld'', vertelde de man uit Hoek van Holland voor de rechtbank in Rotterdam.
De officier van justitie eiste gisteren twintig jaar gevangenisstraf en tbs. Hij acht bewezen dat Wik H. de 10-jarige Nienke Kleiss uit Schiedam heeft verkracht en vermoord. In de eis is ook de poging tot moord op haar toen 11-jarige vriendje Maikel meegenomen. Jarenlang heeft H. verzwegen dat hij de dader was van het 'misdrijf waar Nederland tijdenlang van op zijn kop heeft gestaan', zoals justitie het noemt. En járenlang zat de Vlaardingse pedofiel Kees B. vast voor de misdaden. Totdat Wik H. vorig jaar plotseling bekende, waarna B. vrij kwam.
Nadat H. was opgestaan van het bankje, greep hij Nienke en Maikel letterlijk bij hun nek en sleepte ze naar de bosjes. Hij liet de kinderen seksspelletjes met elkaar doen. Toen Maikel aangaf dat niet te willen, trok Wik H. een mes uit zijn zak en begon op de jongen in te steken. Hij had wel vaker een mes bij zich vanwege zijn liefde voor Feyenoord, die volgens H. niet wordt gewaardeerd in de Rijnmond. Toen H. dacht dat de jongen dood was, gooide hij het mes achter zich. Hij draaide zich om en zag tot zijn grote verbazing Nienke met het mes in haar handen. ,,Toen sloegen bij mij alle stoppen door. Ik heb haar keel dichtgeknepen tot haar ogen rood zagen. Ze riep nog 'au'.''
Uit technisch onderzoek blijkt dat hij het meisje vervolgens met een veter heeft gewurgd, maar daar kan hij zich weinig van herinneren. Hij weet nog wel dat hij, toen hij uit de omheinde bosjes stapte, een vrouw op een bruggetje zag staan. Uit angst te worden ontmaskerd, ging hij voor een boom staan en deed alsof hij plaste.
Volgens het Pieter Baan Centrum was de verdachte verminderd toerekeningsvatbaar. Hij heeft een persoonlijkheidsstoornis en een negatief zelfbeeld. Dat komt waarschijnlijk mede doordat hij in zijn jeugd seksueel is misbruikt door zijn oom. Met zijn familie kan de vroeger zwaar gepeste H. slecht overweg, alleen bij de harde kern van Feyenoord voelde hij zich thuis. H. - donkerblond stekeltjeshaar, puisterig gezicht, tenger - vertelde het gisteren allemaal zonder emotie in zijn stem. Alleen toen de ouders van Nienke gebruik maakten van hun spreekrecht, dook de verdachte, die erkende dat er 'een beest' in hem zit, ineen. ,,Waar haal je het lef vandaan om te beslissen over leven en dood. Wie denk je dat je bent om je na dit alles nog te bekommeren om Feyenoord?''
De officier van justitie nam het H. kwalijk dat hij de misdrijven zolang heeft verzwegen. Helemaal omdat de man na de moord op Nienke nog twee keer zijn boekje te buiten ging. In Den Haag beroofde hij in 2002 een videotheek en verkrachtte hij de baliemedewerkster. In Maassluis randde hij vorig jaar een vrouw aan nadat hij twaalf liter bier had gedronken. Ook die zaken zijn meegenomen in de strafeis van twintig jaar en tbs. Aan het eind van de zitting betuigt H. spijt tegenover de nabestaanden. ,,Het moest eruit. Na mijn arrestatie voor de zaak in Maassluis, heb ik besloten schoon schip te maken en alles te vertellen.''
Uitspraak 27 april.
Bron: AD
...
|