|
| quote: | Originally posted by RebeL9
såhär någon vecka efter valet var det tydligen bara en tidsfråga innan de nya ministrarna skulle lyfta fram sina lik ur garderoben. Kan inte undgå att tycka att det är så skrattretande att se alla kulturskribenter, branschfolk och i synnerhet den breda massan kvällsblaskeläsarna (läs Aftonbladet) som höjde Alliansen till skyarna nu är först med att kasta den första stenen.
Jag minns redan innan valet när jag i en diskussion med några vänner sa just "det är dessa som ivrigast stödjer högern som om 4 år kommer vara de mest besvikna och som högljuddast kommer ropa efter ett maktskifte." Det har gått långt ifrån fyra år. När fler ministrar hamnat under luppen kommer det snarare utveckla sig till en fars. Allra helst hade jag velat se någon göra en djupdykning i Nyamko Sabunis bakgrund. Hon är för ett förslag om att man bör tvångsundersöka alla flickor som "misstänks" vara könsstympade. Undrar vad hon skulle säga om man började med denna obligatoriska undersökning med henne och hennes familj. |
Att Nyamko Sabuni är med i regeringen är en skam kan jag hålla med om efter hennes förslag, och självklart är det också skamligt att våra ministrar inte betalar sin TV avgift. Hursomhelst, att det finns ministrar som betalat "husshållsnära tjänster" svart, tycker jag knappast är något jätteproblem när en av dom stora valfrågorna var just att göra denna marknad vit, eftersom nästan alla idag privat anlitar svart. Sen tycker jag också det är lite synd för demokratins sak att för att bli toppolitiker så måste man hela sitt liv ha levt ett mycket speciellt liv, ett liv där man måste göra allt rätt, något som inte speciellt många vanliga människor gör - det leder till att inga vanliga människor kommer in på topp positioner innom politiken, utan bara folk som hela livet levt i en värld innom politiken.
Sen tycker jag inte vi ska glömma vad den förra regeringen gjorde heller, tex en finansminister som skattefuskar, utrikesminister som utvisar folk till tortyr, ssu ordföranden som slåss på krogen, miljöpartister som kör miljöfarligaste bilarna, moderaterna lever iaf mer som dom lär 
|