Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Reclaim Law And Order !
Pages (6): « 1 [2] 3 4 5 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000
Hello!

Hallå allihopa
Tänkte droppa in och slänga min åsikt här.

Varför gör ungdomar så? Varför vara destruktiva i ett samhälle som är demokratiskt och där var person ska ha sin chans att påverka?
Jo, för att vårat demokratiska samhälle bygger på att den som är rikast har mest makt, och kan därefter påverka samhället mest. Nämn en produkt som påverkar oss mycket? Media, vem äger företagen som disponerar media? Vem vinklar vad tidningarna ska visa och inte visa... dom rika. Dom med pengar äger företagen. Dom bestämmer mer eller mindre vad som ska visas och inte visas...bara ett bra exempel.
Vad blir resultatet? Jo vissa tar lagen i egna händer och går för att visa att dom inte tänkte stå maktlösa i vårt jävla samhälle.
Dom visar att dom inte accepterar att inte bli hörda, och att samhällets murar måste krossas. Resultat: Samhället slår tillbaka och vinner, igen.

Varför är detta dåligt respektive bra då?
Jo, hat leder ingen vart, när du känner hat är du redan förlorad, ungefär som i star wars. Du är en av dom andra när du hatar dom.
Hat föder hat och att gå runt och förstöra för andra människor tar dig ingen vart än bakåt i utvecklingen.
Däremot går mycket av deras tankar ut på att sluta vara en samhällsmyra och gå emot strömmen, sluta att vara en slav åt sin egen ras, sluta att begränsas och vara övervakade hela tiden. Helt rätt, jag lever efter detta, eller försöker. Men jag tror inte på att hata saker, jag tror på att istället för att hata så bör man sträva efter det man älskar och jobba _för_ hur man _vill_ ha det...inte jobba _emot_ det man _inte_ vill ha.

Jag avgudar mycket av deras tankar och skrattar åt deras sätt att visa dom på.
Vad som dock var lite kul och bessynerligt (jag var inne med ett par äldre kompisar och kollade vad som händer på reclaim) var att mitt på gatan lite här och var, startades diskussioner mellan östermalmare och söreortskisar....heta diskussioner om politik och dylikt. Riktigt kul att se, trots att dåliga argument for fram och tillbaka så tycker jag det är kul att se sådan i Sverige..folksamlingar med människor som pratar och delar information... kul

Själv har jag käckt ett antal starköl ikväll och hoppas på att min stavning är bättre än min andedräkt

hare bäst allesammans

Old Post May-02-2003 01:05 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
dj_hysterix
TFHS

Registered: Jul 2002

om alla i världen rökte en fredspipa skulle det inte finnas konflikter alls

RECLAIM THE CITY: "ALLT ÅT ALLA"

hur fan kan man ha så ? Allt åt alla ? bah...

Old Post May-02-2003 08:25  Europe
Click Here to See the Profile for dj_hysterix Click here to Send dj_hysterix a Private Message Add dj_hysterix to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Vizay
immiNspired

Registered: Dec 2001

kenny: jag förstår vad du syftar på...deras tankesätt e rätt men dom använder fel metoder för att få igenom dom

det går att gå emot strömmen utan att bli våldsam, det går att visa att man protesterar mot något utan att bli våldsam

problemet med reclaim e inte iden, den är faktiskt jävligt god...problemet är att dom drar till sig så kallade proffesionella bråkstakar vars enda mål är att slå sönder så mycket som möjligt...

batteries not included.

- dave

Old Post May-02-2003 08:44  Sweden
Click Here to See the Profile for Vizay Click here to Send Vizay a Private Message Visit Vizay's homepage! Add Vizay to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NordLight
Trance Daddy

Registered: May 2001

Jag tycker Mindshooter sa en bra sak i sitt bidrag till threaden:

"...bör man sträva efter det man älskar och jobba _för_ hur man _vill_ ha det...inte jobba _emot_ det man _inte_ vill ha."

Det är så himla lätt att vara emot något. Att jobba för en sak kräver däremot att du är konstruktiv.

Taget från en kvällstidning:
"Att stjäla, att planka, att klottra, att göra motstånd och ställa till med oreda, att vara olydiga och vägra acceptera villkoren, att göra egna regler, vara ett eget medium, stå i vägen och vara obekväma.
Det är vad Reclaim handlar om" skriver organisatinen Reclaim the streets på sin hemsida."

Detta känns inte speciellt konstruktivt....

Att legitimera vandalism och våld för att man känner sig maktlös och ej blir hörd köper jag inte heller. I Sverige kan faktiskt vem som helst leva ett tryggt och givande liv. Alla har i stort sett samma chans. Klart att vissa har det bättre än andra, men så måste det vara och så har det alltid varit. Alla kan inte vara med och bestämma över precis allt. Det handlar inte om att man ogillar marknadsekonomi eller politiken som förs. Nej - det är sig själv man inte är tillfreds med. Glädjs åt dem som har det bättre och försök ta er dit själva. Men det är klart.... det kräver ju att man faktiskt lämnar soffan då och då.

Slutligen vill jag (utan att låta som den gamla gubbe jag faktiskt är ) tillägga att revolt ligger i tonårens natur - det går över - jag lovar !

Old Post May-02-2003 09:33  Sweden
Click Here to See the Profile for NordLight Click here to Send NordLight a Private Message Add NordLight to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
zamson
i´ll house you

Registered: Dec 2002

fan man blir så jävla sur... vaddå reclaim the streets...vad ska dom reclaima om dom bara förstör...jävla idioter - det är det enda dom gör ju..dom bara förstör. fyfan - nåt e ju fel i huvet på dom, snacka om att inte vara speciellt smart! Stäng ned dom här nissarna NU!!!!!

Old Post May-02-2003 09:55  Sweden
Click Here to See the Profile for zamson Click here to Send zamson a Private Message Add zamson to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
cviper
Lurking on TA

Registered: Sep 2001

quote:
Originally posted by mindshooter
Men jag tror inte på att hata saker, jag tror på att istället för att hata så bör man sträva efter det man älskar och jobba _för_ hur man _vill_ ha det...inte jobba _emot_ det man _inte_ vill ha.

Bra sagt! Om bara fler skulle tänka på det viset och bara försöka hålla sig till det, skulle världen vara ett bättre ställe. Tyvärr är det, som sagt, mycket enklare att vara destruktiv än konstruktiv...

Old Post May-02-2003 10:48  Sweden
Click Here to See the Profile for cviper Click here to Send cviper a Private Message Add cviper to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

90% av dom som är på en reclaim är hobbyhuliganer som tror sig ha fått en anledning att vara destruktiva. Dom som verkligen tror på idén är antingen där och försöker men blir tagna för andra reclaimare, eller så sitter dom hemma och försöker hitta nya sätt att bidra till en bättre värld.

Old Post May-02-2003 11:45 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
NordLight
Trance Daddy

Registered: May 2001

Pressmeddelande: 3000 reclaimade i Stockholm
Publicerad den 1 maj 2002

Pressmedelande, 1 maj 2002 klockan 21:00
Vi tog tillbaka vår stad!

Polisen försökte hindra oss genom att oprovocerat klippa sladdarna till den ena av våra högtalaranläggningar men detta stoppade oss inte. Ett stort tack till de medborgarvittnen som såg till att detta saboterade ljudsystem fick komma igenom polisavspärrningarna. Snart dånade musiken ut mot den glasbeklädda innerstaden!

Festen pågick i drygt två timmar med uppåt 3000 deltagare. Fest, livemusik, annan musik, dans och glam. Allt var lungt när festen avslutades. Vi vill tacka alla som deltog och som gjorde festen till en oförglömlig upplevelse.

Varför? Därför!

Idag är det första maj. Det är vår dag. Det här är vår fest.
Det tänker vi fira genom att ta tillbaka några av de saker ni stulit från oss.
Idag tar vi tillbaka Stockholms torg och gator.
Och det här är bara början.
Vi kommer att fortsätta festa.
Fortsätta ta tillbaka saker ni stulit.
Fortsätta planka på tunnelbanan, fortsätta snatta i affärer och fortsätta forgylla väggar och tåg med våra färger.
Vi nöjer oss inte förän vi tagit tillbaka väggar, gator, torg, bostäder, sjukhus, kollektivtrafik, skolor och allt annat ni stulit.

Förra gången vi samlades för att festa valde polisen att skjuta på oss.
Vi accepterade det inte då.
Vi kommer inte att acceptera det nu.
Vi kommer inte att acceptera det i framtiden heller.
Vi kommer att försvara oss mot alla former av angrepp, förtryck och orättvisor.
Vi kommer att försvara oss mot alla borgare och fascister - med eller utan uniform.
Ni kommer aldrig lyckas skrämma oss till tystnad.
Ni kommer aldrig lyckas skrämma oss till lydnad.

Den här festen är en hyllning.
En hyllning till vår kollektiva kamp och vår kollektiva olydnad.
En hyllning till våra fängslade kamrater.
Till Palestinas folk som förtrycks och mördas av en fascistisk ockupationsmakt.
Till alla som just nu kämpar mot orättvisor runt om i världen.
Till alla andra som just nu, prescis som vi, tar tillbaka sin stad.

Men den här festen är också en varning.
En varning till poliser, direktörer, poliker och andra makthavare och förtryckare.

Vi kommer aldrig att acceptera att ni stjäl från oss,
Vi kommer aldrig att acceptera sexism, rasism, fascism eller kapitalism.
Vi kommer aldrig acceptera nyliberalismens internationella terror.
Och så länge orättvisor fortsätter kommer vi att fortsätta samlas.
Vi kommer att fortsätta festa, snatta, skolka, planka och klottra.
Vi kommer fortsätta göra motstånd.
Vi kommer fortsätta vara ett olydigt myller.

Om vi ska förändra värden måste vi börja någonstans.
Jag tycker vi börjar här.
Jag tycker vi börjar nu.

Reclaim the City - Gatans Parlament

Inget vidare avståndstagande tycker jag

Reclaim the City i Stockholm: Festen fortsätter!
Publicerad den 2 maj 2003

Stureplan - det fashionabla Stockholms medelpunkt, Sveriges egna "Wall Street", där aktiemäklarna trängs med studenter från handelshögskolorna och den svenska mediaeliten kryssar mellan flera av landets mest kända s.k. "innekrogar".

I år var Stureplan den självklara platsen för Reclaim the City-festen på kvällen den första maj. Under förra årets fest hade festdeltagarna ropat "Stureplan, Stureplan" i talkörer - en efterfrågan som årets festarrangörer tagit till sig.
Dåligt väder hade präglat alla första maj-demonstrationerna i Stockholm, och när Reclaim the City startade på kvällen så regnade det fortfarande. Men trots kylan och rusket samlades mellan 1000 och 2000 personer i Berzelii park vid 18-slaget, för att en halvtimme senare gå vidare till festens mål: Stureplan.

Vid Stureplan ockuperades omedelbart korsningen där Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Biblioteksgatan och Sturegatan möts. Två ljudbilar spelade musik och banderoller spändes upp med budskap såsom "allt åt alla" och "urban allemansrätt". Festområdet upp mot Kungsgatan drabbades snart av konfrontationer med polismakten, som ogillade den nyvunna urbana allemansrätten. Samtidigt fortsatte övriga festen med dans, öl, fyrverkerier, musik och frivilliga fasadarbeten.

Festdeltagarna såg sin chans att omforma det snobbiga Stureplan till något annat än vad det var: varor från några olika butiker expropierades och i villervallan gick fönster på några fina kontor sönder. En passerande diplomatbil från Saudiarabiska ambassaden fick sina rutor inslagna blev avvisad från området, som en protest mot det saudiska odemokratiska politiska systemet. Samma öde drabbade även ett antal piketbussar från polisen. En Ferrari 348 för okänt antal miljoner råkade dessutom köra rätt in i folkmyllret, men ett blixtutfall från polismakten räddade Ferrarin undan den folkliga rättvisan.

Polisen gjorde några försök att ringa in festdeltagarna, men lyckades inte. Efter två timmars festande lyckades dock polisen göra några utfall mot festen så den splittrades upp i flera delar och upplöstes.

Festdeltagarna splittrades upp i olika grupper och började då röra sig genom Stockholm för att eventuellt kunna fortsätta festandet och återtagandet av staden. I skrivande stund har vi inte någon god helhetsbild av vad som har hänt överallt, men vi vet att 50-200 personer blev massgripna vid riksdagshuset och att det började byggas barrikader på Biblioteksgatan. Flera obevakade polisbilar ska ha blivit ommöblerade, liksom ett antal butiker och snabbmatsrestauranger kring Sergels torg.

Senare på kvällen återsamlades 200-400 personer i och omkring Björns trädgård vid Medborgarplatsen för att fortsätta festen. Eldblåsare, musik och fyrverkerier höll stämningen i topp, men även denna gång kunde inte polisen låta bli att söka konfrontation. Polisen stormade parken och drev ut festdeltagarna på gatorna. Tjärhovsgatan och några tvärgator spärrades av och polisen drog igång en vild jakt på festdeltagare, men poliser springer för långsamt för att kunna gripa folk.

Mer info kommer. Festen fortsätter!

Vad ska man säga - suck!
NL

Old Post May-02-2003 12:02  Sweden
Click Here to See the Profile for NordLight Click here to Send NordLight a Private Message Add NordLight to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:

Snart dånade musiken ut mot den glasbeklädda innerstaden!

De vill inte ha grå betong... de verkar inte gilla glas, vad faen ska vi då bygga med?

quote:

Fortsätta ta tillbaka saker ni stulit.
Fortsätta planka på tunnelbanan, fortsätta snatta i affärer och fortsätta forgylla väggar och tåg med våra färger.
Vi nöjer oss inte förän vi tagit tillbaka väggar, gator, torg, bostäder, sjukhus, kollektivtrafik, skolor och allt annat ni stulit.

Vad ska de göra med detta då de återtagit det? Vem har stulit från vem?

quote:

Den här festen är en hyllning.
En hyllning till vår kollektiva kamp och vår kollektiva olydnad.
En hyllning till våra fängslade kamrater.
Till Palestinas folk som förtrycks och mördas av en fascistisk ockupationsmakt.
Till alla som just nu kämpar mot orättvisor runt om i världen.
Till alla andra som just nu, prescis som vi, tar tillbaka sin stad.

Är alla reclaimare insatta i Isrealkonflikten och har de denna ståndpunkt?

quote:

studenter från handelshögskolorna och den svenska mediaeliten kryssar mellan flera av landets mest kända s.k. "innekrogar".

Vad har de emot utbildning? Eller det är bara accepterat att utbilda sig till knegaryrken?

quote:

En Ferrari 348 för okänt antal miljoner råkade dessutom köra rätt in i folkmyllret, men ett blixtutfall från polismakten räddade Ferrarin undan den folkliga rättvisan.

Vari ligger rättvisan?

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post May-02-2003 12:20  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

quote:
Originally posted by Aendy
Är alla reclaimare insatta i Isrealkonflikten och har de denna ståndpunkt?

det är det dom inte är...och jag har oerhört svårt att gå ut på gatan och demonstrera och visa vad jag tycker om jag inte kan stå för det jag säger med bärande argument. Det har man inte om man inte är oerhört insatt.... det enda jag demonstrerat emot är krig...för det är så självklart att det inte är bra med krig...

Old Post May-02-2003 12:28 
robstar
Excited

Registered: Nov 2001

Vilka äckliga jävlar!!
Ja hatar dom där jävlarna!!
Hoppas att dom får såååååå feta skadestånd!!!!

Old Post May-02-2003 13:28  Sweden
Click Here to See the Profile for robstar Click here to Send robstar a Private Message Add robstar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
robstar
Excited

Registered: Nov 2001

quote:
Förra gången vi samlades för att festa valde polisen att skjuta på oss.

Sluta kasta gatustenar då! Horungar!

quote:
Om vi ska förändra värden måste vi börja någonstans.

Världen?

Old Post May-02-2003 13:31  Sweden
Click Here to See the Profile for robstar Click here to Send robstar a Private Message Add robstar to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Reclaim Law And Order !
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 [2] 3 4 5 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackDj Nemesis? [2005] [4]

Click here to listen to the sample!Pause playbackPhil Green Presents AI. - Impress (Factor E Remix) [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 02:07.

Forum Rules: