Originally posted by Glorie
loss of activation - "The activation of a routine may be insufficient to carry it through to completetion" handligen självdör typ.. ex- går nånstans för att hämta nåt ,glömmer.. och får gå tillbaka...(hohoho... händer rätt ofta alltså) för mig alltså
Jag läste om nåt liknande i senaste numret av Illustrerad Vetenskap. Man kan stärka minnen med en viss känsla, lukt eller sinnesstämning.
T.ex. om man känner lukten av apelsin när man pluggar och sedan plockar fram en apelsin och känner samma lukt vid provtillfället, så bidrar det till ett bättre resultat. Man ska då enligt forskning komma ihåg ca 20% mer.
Ett annat exempel är om man ska hämta nånting i köket, men väl där kommer man inte ihåg vad det var man skulle ha..först när man är tillbaka på stället där man ursprungligen tänkte tanken, kommer man på vad det var man skulle ha.
Aug-17-2003 17:14
sipowitz
Supreme tranceaddict
Registered: Dec 2001
Re: Re: ot: felhandlingar
quote:
Originally posted by Nyx
Jag läste om nåt liknande i senaste numret av Illustrerad Vetenskap. Man kan stärka minnen med en viss känsla, lukt eller sinnesstämning.
T.ex. om man känner lukten av apelsin när man pluggar och sedan plockar fram en apelsin och känner samma lukt vid provtillfället, så bidrar det till ett bättre resultat. Man ska då enligt forskning komma ihåg ca 20% mer.
Ett annat exempel är om man ska hämta nånting i köket, men väl där kommer man inte ihåg vad det var man skulle ha..först när man är tillbaka på stället där man ursprungligen tänkte tanken, kommer man på vad det var man skulle ha.
Så med tanke på att jag alltid lyssnar på trance när jag pluggar så borde jag helt enkelt få lyssna på trancen även under tentorna... då skulle jag få 28% bättre resultat... intressant... mmmm =)
Aug-21-2003 07:29
Aendy
Lifeaddict
Registered: Aug 2001
Re: Re: Re: ot: felhandlingar
quote:
Originally posted by sipowitz
Så med tanke på att jag alltid lyssnar på trance när jag pluggar så borde jag helt enkelt få lyssna på trancen även under tentorna... då skulle jag få 28% bättre resultat... intressant... mmmm =)
Jag tycker det intressanta ligger i var du får de sista 8% från? ;)
Aug-21-2003 09:15
St_Andrew
I <3 NYC
Registered: May 2003
Re: Re: Re: Re: ot: felhandlingar
quote:
Originally posted by Aendy
Jag tycker det intressanta ligger i var du får de sista 8% från?
Att trance alltid förhöjer våran förmåga med 8 % kanske =)
Aug-21-2003 09:39
teski
tranceaddict
Registered: Aug 2003
Hmm....
undrar om du har ngt ord för de sakerna jag brukar göra..
de är rätt roliga faktiskt..
En gång lade jag in min mobiltelefon i micron...
En annan gång presenterade jag mig med kompisens namn i telefon och sökte efter mig själv...
Och en gång... (fråga mig inte hur) så hängde jag upp ett brev jag ahde hämtat från postlådan, på klädstrecket....
ehm....
om jag är såhär vid 18-års ålder.. vill jag inte veta hur det blir när jag blir äldre...
Aug-24-2003 12:27
AC.
Supreme tranceaddict
Registered: May 2002
Har hänt flertalet gånger att jag varit påväg in med mjölken i skafferiet istället för kylskåpet eller flingorna in i kylskåpet...
försöker hela tiden skylla på att min hjärna jobbar förfort och börjar med en ny process innan den hinner slutföra den tidigare. ingen multitasking här med andra ord
Nåja, viss simultanförmåga besitter jag faktiskt...
Aug-25-2003 02:17
teski
tranceaddict
Registered: Aug 2003
quote:
Originally posted by AC.
Har hänt flertalet gånger att jag varit påväg in med mjölken i skafferiet istället för kylskåpet eller flingorna in i kylskåpet...
försöker hela tiden skylla på att min hjärna jobbar förfort och börjar med en ny process innan den hinner slutföra den tidigare. ingen multitasking här med andra ord
*skrattar* Jag är glad att jag inte är den enda...
Ibland känns mitt liv som en dålig... mkt dålig episod ur en tråkig komediserie.. Allt som fattas är liksom det där dånet av påtvingade skratt