Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Nu kostar det pengar att lyssna på Digitally Imported
Pages (2): « 1 [2]   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

quote:
Originally posted by mindshooter
man kan iofs inte få samma sak på de andra....DI är mer än bara vanlig trance... jag kommer sakna chill-musiken och Psy musiken...

då ska du kolla in http://www.philosomatika.com
en renodlad psytrance-shoutcast. och den har funnits länge och är väletablerad. och inte minst helt gratis! :>

Old Post Sep-29-2003 08:37  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
quilly
Sypreme TrancEaddict

Registered: May 2002

För min del gillar jag bättre mina liveset's. Gratis och smidigt.. inte samma variation, men för 100:- i månaden kan jag leva med det..

Old Post Sep-29-2003 08:45  Europe
Click Here to See the Profile for quilly Click here to Send quilly a Private Message Add quilly to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Johan (DJ Irish)
dj bum

Registered: Aug 2000

Kom precis hem från en ny vända i Turkiet och såg denna tråden först nu....

Tänkte bara börja med tillägga at Di har aldrig gjort några större pengar på donationerna. Det mesta äts upp av royalties som RIAA tvingat på dom (Det hamnade runt 70 000kr förra året). Resten av donationerna som kommit in har ätits upp av hårdvarukostnader och web hosting. Ari, som har skutit till en hel del pengar själv för att det ska gå runt har inte jobbat på 6 månader utan ägnat i princip all sin tid åt Di. Samma med Entranced. De kan inte försörja sig längre och samtidigt hålla kvar Di vid samma kapacitet.

Fråga runt på andra stationer såsom Trance Air Waves och se om de tycker att det är en lätt sak att bedriva web radio. De har knappt hundra lysnare i top under en dag och de går på knäna både ekonomiskt och tidsmässigt. Applicer detta på Di med en massa kanaler och en lyssnar top på 18000 dagligen.

Bandbredden som behövs är massiv och hittills har Di Radio haft tur med kostnaderna för detta men där är en överhängnade risk att detta ändras snart.

Att gå över till prenumerationer är det enda sättet för Di att överhuvudtaget överleva. Det går inte ihop ekonomiskt för de ansvariga helt enkelt. Om detta inte funkar kommer inte Di finnas nästa år överhuvudtaget.

Huruvida priset är rätt satt får tiden visa. Det finns inga bra exempel att gå efter och priset är därför en gissning från Di's sida, givetvis med hänsyn på vilka kostnader de måste täcka inom en snar framtid. All bandbredd som ingår i prenumerationen betals nu av Di själva vilket inte är billigt.

Man kan tycka vad man vill om detta men folk som tror att prenumerationerna är gjoda utav girighet har faktiskt ingen susning om vad som krävs för att bedriva en kvalitativ web radio.

http://www.di.fm

Old Post Sep-30-2003 11:20 
Click Here to See the Profile for Johan (DJ Irish) Click here to Send Johan (DJ Irish) a Private Message Visit Johan (DJ Irish)'s homepage! Add Johan (DJ Irish) to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000

Jag tror absolut inte att det ligger vinstintresse i det hela... är juh en helssjysst grej...men man kan fråga sig om webradio är en bra idé ifall det ska kosta så mycket pengar..i så fall får vi nog vänta på en bättre lösning...

Old Post Sep-30-2003 12:08 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Cryptic
tranceaddict in training

Registered: Sep 2003

Jag inser att det är en stor kostnad. Min poäng var därimot att personer(lyssnare) har donerat pengar som dom i sin tur använde för upgraderingar.

Inte för så längesen fanns det inte dj mixes, vocal trance etc. Och jag antar med hjälp av donationer så kunde dom uppgradera.

Och dom som donera får nu betala för samma tjänst men företaget(di) har ett bredare utbud och mer etlaberat för att få in mer pengar.

Det beror vel på hur man ser det, man kan också se det som donationer för royalties/bandbredd.

Jag lyssna mest på vecko event, typ om sasha riker eller blank&jones spela, eller Irish/CIAComix live från sverige etc. Och för dom glesa vecko eventen så tycker jag det inte är värt 100kr/mån. Om det skall vara värt det så lär dom fixa mer av den typen.

Old Post Sep-30-2003 12:27  Sweden
Click Here to See the Profile for Cryptic Click here to Send Cryptic a Private Message Add Cryptic to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000

varför uppgradera om man inte har råd att hålla igång det?
Hellre en kanal gratis än 20 kanaler med kostnad

Old Post Sep-30-2003 13:16 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002
Sad

ja fattar varför de måste ta betalt.. min gamla sajt (internettidningen) las delvis ner p.g.a ekonomin

men det är mycket synd me DI iaf. kommer sörja...

Tom Cloud - Told You So

Old Post Sep-30-2003 13:26  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

quote:
Originally posted by mindshooter
varför uppgradera om man inte har råd att hålla igång det?
Hellre en kanal gratis än 20 kanaler med kostnad

som jag sa i den engelska versionen av den här tråden: de skulle nöjt sig med de första kanalerna de hade (ca 5 st eller nåt) istället för att megaexpandera på megakort tid nu har de för många kanaler, och det kostar! aja...

Old Post Sep-30-2003 15:35 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Johan (DJ Irish)
dj bum

Jag kan hålla med argumenten gällande att priset kan vara för högt. Lyssnar man bara då och då är det ju inte så vettigt att betala 80kr/månaden när det finns andra kanaler att få sin musik ifrån.

Och visst, överskottet av donationerna har gått till och öka utbudet hos Di naturligtvis. Detta har dock gjorts med eventuell prenumerationstjänst i bakhuvet. Det fanns två problem med den gamla modellen. Di fick i allt för stor grad förlita sig på donerad bandbredd och donerad finansiering. Detta är en högst opålitlig situation efter som man inte kan spara i hop en buffert för svårare tidare plus att man hela tiden får leva med insikten att när som helst kan båda dessa försvinna. Di har jobbat det senaste året inför en eventuell prenumerationstjänst eftersom hotet har varit så överhängande.

Naturligtvis hade man ju kunnat skära ner på utbud och därmed spara hårdvarukostnader och arbetstimmar men som nog alla vet som har en passionerad hobby så vill man ju föra sitt älskade projekt så långt det är möjligt. Och om Ari och grabbarna drömt om att en gång få leva på denna hobby så kan jag inte klandra dem. Det är vad jag själv strävar efter för tillfället.

På nått sätt löper de linan ut och naturligtvis blir det en del kontroverser och många kommer aldrig att prenumerar på Di någonsin.

Di Radio gör ju inte detta för att de tror det finns stora pengar att tjäna. Det vet de att det inte finns. Web radio har aldrig riktigt funkat ekonomiskt utan uppbackning av enorma organisationer i bakgrunden som stöd. Dock har Di utvecklat en tjänst som just nu faktiskt är unik och de satsar allt de har för att få det att gå runt. De har klarat sig snart i nästan 4 år som gratistjänst men nu funkar de inte om de inte går ner till samma storlek som TranceAirwaves med sina max 100 lyssnare per dag. Jag tror ingen som utvecklat sin hobby så långt skulle föredra att gå tillbaka till ursprungsstadiet om det inte fanns en gnutta chans att ta steget vidare.

Ok nu känns det som jag börjat svamla loss på det här ämnet så jag ska nog runda av här. Sista sak bara: de som donerat över 30$ får ju kompensation. Om nu några månaders Platinum konto är tillräckligt för att visa sin tacksamhet diskuteras fortfarande men de som har donerat är på intet sätt bortglömda.

Old Post Sep-30-2003 19:41 
Click Here to See the Profile for Johan (DJ Irish) Click here to Send Johan (DJ Irish) a Private Message Visit Johan (DJ Irish)'s homepage! Add Johan (DJ Irish) to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Dragonfly_
tranceaddict

Registered: Sep 2003
UPPRÖRD

Kan inte vi i det här forumet, i så fall, göra en poll om hur mycket vi skulle vara beredd att betala. Då får DI hjälp med sin prissättning som förhoppningsvis kan rädda situationen.

Om 100/må känns fel, kanske hälften och årsvis skulle räcka för att hålla di up-and-running. Eller vem skulle inte tycke att 300 kr två gånger per år var OK, för att behålla något man gillar t ex.

Man blir upprörd över vår situation i Sverige där underlaget (populationen) är så pass tunn att vi inte kan stödja alternativmusik. VAR finns valfriheten på vanlig radio t ex? Jag kör modem och att lyssna på di är som tortyr. Att lyssna på radion är nästan omöjligt om man är en musikälskare. Det är helt sorgligt att höra på t.v. att radiomusik har blivit så p.g.a. pengar. D.v.s. att de sugar mest pengar från en särskild köpstark profil som råkar vara en kvinna runt 30- någonting, med barn. Då spelar de musik som den här profilen gillar. Hjälp! Jag gillade bandit förr...när snubben var från England och hade stark personlighet och språk. Sedan fanns det även 106.3 som var faktiskt R&B... det var då. Det är samma sak som händer DI nu. Det finns inte underlag, d.v.s. inte tillräckligt många svenskar lyssnar på det här musiken. Det är Catch 22, hör man inte, så blir man inte intresserad av det heller.

St_Andrew frågade om reklam, Jag hörde ingen kommentar om det skulle vara möjligt.

Old Post Oct-03-2003 09:59 
Click Here to See the Profile for Dragonfly_ Click here to Send Dragonfly_ a Private Message Visit Dragonfly_'s homepage! Add Dragonfly_ to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Johan (DJ Irish)
dj bum

Re: UPPRÖRD

quote:
Originally posted by Dragonfly

St_Andrew frågade om reklam, Jag hörde ingen kommentar om det skulle vara möjligt.

Det är i nuläget inte möjligt att täcka kostnader med reklam eftersom hela reklammarknaden på Internet fortfarande är körd i botten. Under slutet på det glada 90-talet hade det säkert gått men just nu är det ingen som vill betala särskild mycket för reklam på nätet. Och enligt en del verkar det inte blir någon ljusning på detta det närmsta året. Men reklam-alternativet har naturligtvis diskuterats inom Di.

Old Post Oct-03-2003 10:50 

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Nu kostar det pengar att lyssna på Digitally Imported
Post New Thread    Post A Reply

Pages (2): « 1 [2]  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackOne [2003] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackPole Folder & CP - "Apollo Vibes" (Unreleased Mix) [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 02:28.

Forum Rules: