|
Liza: Du vänder hela tiden på den ungefär som att endast kvinnor är feminister...det finns som jag sa förut olika grad av feminism och det enda du behöver tycka är att kvinnor och män ska vara lika värda (detta gör både mig och dbl här till feminister av en lättare grad)...menar du då att de bimbos som du talar om inte tycker att vi är lika värda?
dbl: Varför tror du att tjocka kvinnor är det finaste som finns i typ sydamerika medans det är tvärtom här?
Det handlar om att en standard sätts upp...alla är med och trycker på gränserna på denna standard. Skyltdockor och H&M reklamerna är två faktorer. Vi blir hela tiden ipumpade vad som är snyggt och vad som inte är snyggt. Tjocka tjejer blir rådda att banta, för att se bra ut. Men vad är snyggt och vad är inte snyggt? Jo, det vi tycker är snyggt är det vi fått lära oss är snyggt från födseln, av media. Många feminister rasar mot att den standarden som sätts upp är alldeles för skev, med tanke på att man får editera mycket reklam i datorn för att modellerna ska se smala ut så förstår man att något är fel. Skulle det inte vara softare om man vände på tränden och hade både tjocka och smala modeller? Först skulle säkert skitmånga då tycka att det var skabbigt med en tjockis på reklamen (själv skulle jag tycka det var hur coolt som hellst) men succesivt så skulle man nog vänja sig. Och vem vet, en vacker dag kan en kvinna se ut hur som hellst och bara bli accepterad.
Varför tror du inte att männen måste springa till pressen när det är en karl på reklamen? Jo, för att vi män har aldrig varit den förtrykta delen i samhället, vita mannen har alltid stått högst upp i näringskedjan, över kvinnor och svarta. Kvinnor lever än i dag i ett samhälle av orätvisa.
Jämför det såhär. Säg att du är en stackars mullig tjej som blir mobbad i skolan. En vacker dag tar du mod till dig och går upp till rektorn och får eleverna som mobbat dig en riktig utskällning.
Skulle du tycka att detta argument var bra från mobbarnas vinkel:
"Jamen jag skulle inte ta illa upp om hon sa detta till mig"
vet inte om det var ett dåligt exempel men min poäng är att det skadar mycket mer att slå på en som ligger under redan, än vad det skadar någon som ligger över att bli slagen underifrån. Vi tar inte åt oss av reklam på killar för vi har mycket mindre press på os hur vi ska se ut, även om det finns där