 |
|
|
|
 |
|
 |
 |
Smekbar
I smek, there for I am.

Registered: Apr 2003
Location: bla bla bla
|
|
|
| quote: | Originally posted by staz
Tror faktiskt att det är mycket mindre folk än man tror som går på fester för att knarka...de flesta gör det bara som en stämningsförhöjare.. & även om det kanske är fler som gör det i USA än i andra länder, så bör man nog ändå inte dra samma täcke över allihopa 
& att stampa en hel natt... krävs det droger för det? det är vad jag gör på varje fest och jag har alltid varit nykter på fester i sverige. jag skuttar runt till beatsen även när jag står i baren eller i chillouten.. för övrigt så kan de ju ha tagit en laglig stimulant som koffein eller efedrin..
men det är sant som du säger med alla argument och motargument.. därför är det väl kanske inte direkt nån idé att diskutera detta igen, det har ju vart ett så hett ämne på senare tid och diskuterats otaliga gånger.. är väl bara att vänta och se hur klubbscenen utvecklas.. just nu är den ju trots allt i en positiv utveckling.. |
problemet med efedrin, vilket ju är en laglig substans, är att den fetar upp dina pupiller lika mycke som E, så om du tar effe så e det stor risk att RK tar dig ändå, fastän du inte gjort nått olagligt...
___________________
Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se
Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com
|
|
Nov-12-2003 14:13
|
|
|
 |
 |
Gaby
DanceAddictPartyQueen
Registered: Aug 2001
Location: Stockholm, SWEDEN
|
|
|
| quote: | Originally posted by Smekbar
problemet med efedrin, vilket ju är en laglig substans, är att den fetar upp dina pupiller lika mycke som E, så om du tar effe så e det stor risk att RK tar dig ändå, fastän du inte gjort nått olagligt... |
Efedra är ju egentligen tjack i mindre dos ju!! Det är inte olagligt med same shit different names!
|
|
Nov-12-2003 15:09
|
|
|
 |
 |
Smekbar
I smek, there for I am.

Registered: Apr 2003
Location: bla bla bla
|
|
|
| quote: | Originally posted by Gaby
Efedra är ju egentligen tjack i mindre dos ju!! Det är inte olagligt med same shit different names! |
efedra är _inte_ samma sak som amfetamin... efedra är dock en substans som ökar på utsläppet av efedrin i hjärnan, på vissa sätt liknar den alltså effekten av amfetamin och E. Efedrin används huvudsakligen som medicin, t.ex. i hostmedecin eftersom den minskar svullnader och slemmängder i halsen. Alla dessa mediciner är dock receptbelagda, så vitt jag vet, eftersom de även har den uppiggande effekten vilket gör medför att människor skulle kunna tänka sig att ta medecinen av andra orsaker än att bli friska. Efedrin gör dock även så att man blir stirrig och i vissa fall ångestfylld...
kollade precis upp den kemiska formeln för efedrin och amfetamin och de skiljer sig ganska stort (efedrin C10H15NO, Amfetamin C9H13N) men efedrin är desto likare metaamfetamin (C10H15N). Är knappast speciellt bra på kemi o så, endast läst det på gymnasiet, så jag har ingen koll på hur stor skillnad syreatomen i efedrinets molekyl gör.. sånt kan dock spela stor roll, det kan även vara så att det är som du säger att de i princip är samma sak... Men såvitt jag vet så påverkar de en olika sätt... nån som vet nått mer? =)
vet att detta är OT och att det finns en annan knarktråd, men den är så inriktad på legaliseringsdebatten, och efedrin är ju faktiskt en laglig substans som tack vare RK riskerar att få folk utslängda från fester...
___________________
Producer & Deejay :: http://www.smekbar.se
Upcoming release on GAD012 // Patrik Skoog, Crazy X-Ray vs. Michael Paul, Chris Binder, Smekbar // Sept 2005 http://www.giantanddwarf.com
|
|
Nov-12-2003 15:35
|
|
|
 |
 |
staz
Supreme tranceaddict
Registered: Apr 2003
Location: in front of a keyboard and a screen
|
|
|
Många använder ju twinlabs ripped fuel som innehåller koffein, efedrin m.m. för att bränna fett och dämpa hunger osv..
iaf, morakickers, tror iofs inte att den artikeln du länkade till skulle utgöra nåt extraordinärt hot mot den svenska klubbscenen.. beslagen gjordes ju t.o.m i USA, och inte i Sverige..
Vizay; Om & om igen har det bevisats att förbud inte håller folk borta från att använda droger, vilket innebär att det i princip är omöjligt att hålla folk som vill borta från det. Kanske om man skulle införa dödsstraff så skulle det funka, men då skulle metoden minst sagt överstiga syftet.. Klubbscenen kan strypas, folk kan förföljas osv, men drogerna kommer att bestå.. därav tycker jag inte att dagens tillvägagångsätt i sverige är det mest briljanta, milt sagt. Det är lite som att trycka ner problemen i snön på vintern.. till våren kommer de fram igen.. Just därför tror jag inte heller att uppmana folk att inte använda droger är någon långsiktigt hållbar lösning..
Last edited by staz on Nov-12-2003 at 16:23
|
|
Nov-12-2003 16:15
|
|
|
 |
 |
Gaby
DanceAddictPartyQueen
Registered: Aug 2001
Location: Stockholm, SWEDEN
|
|
|
| quote: | Originally posted by Smekbar
Men såvitt jag vet så påverkar de en olika sätt... nån som vet nått mer? =)
|
Jag tror att efedra i större mängde är lika skadligt som tjack. Skillnaden är att det "finare" förpackat och lagligt. Man blir mera stirrig av efedra.
Jag vet att det inte är samma sak men det används för samma sak och har ungefär samma påverkan, förutom att efedra ger mer rysningar i kroppen och kan kännas som en blandning mellan E och amfetamin vid större mängder.
|
|
Nov-13-2003 09:04
|
|
|
 |
All times are GMT. The time now is 07:45.
Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
|
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
|
|
|
|
|
|
Contact Us - return to tranceaddict
Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
|