Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > "Islam är på väg att prägla Sverige"
Pages (15): « 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001

Jaybee har just visat prov på att det är okunskap som ligger bakom all oförståelse för främmande element i samhället. Han är ett praktexempel på hur den stora massan tänker och resonerar. Man har mycket liten eller ingen bakgrundskunskap alls. Därför blir det konflikter.

Old Post Nov-29-2003 12:12  Afghanistan
Click Here to See the Profile for RebeL9 Click here to Send RebeL9 a Private Message Visit RebeL9's homepage! Add RebeL9 to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mjz
latmask

Registered: May 2003

JayBee gled väl snarare in på ett annat angränsande ämne... all religion ska va underordnad alla lagar och regler som finns i den verkliga världen...

t. ex. har då militärer uniform, vare sig man dyrkar jultomten, jahveh, satan eller allah...

skolan borde däremot inte ha nåt att säga till om gällande elvers klädsel enligt min mening, eftersom man inte har nån som helst nytta av att kunna se på en person att dom går i skolan... men det är också ett annat ämne...

så, åter tillbaka till dn...

debattartikeln i dn är lika svagt förankrad i verkligheten som rödluvan, vissa paraleller han drar är lika löjliga som enrons bokföring... t ex. antyder han att situationen med bin laden kan skyllas på usa's mer islam-vänliga politik på 80-talet (när det väl snarare är så att om man tränar nån till mördare och försöker skjuta honom i ryggen ska man vara förbannat säker på att träffa)... hela artikeln verkar antyda att det finns en gigantisk islamistisk konspiration att ta över världen genom att infiltrera dom godtrogna europeerna, och speciellt då sverige eftersom vi är universums medelpunkt...

Old Post Nov-29-2003 13:08  Sweden
Click Here to See the Profile for mjz Click here to Send mjz a Private Message Add mjz to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

quote:
Originally posted by RebeL9
Jaybee har just visat prov på att det är okunskap som ligger bakom all oförståelse för främmande element i samhället. Han är ett praktexempel på hur den stora massan tänker och resonerar. Man har mycket liten eller ingen bakgrundskunskap alls. Därför blir det konflikter.

såvitt jag vet är det inget i islam som säger att man ska täcka sitt huvud/kropp om man e kvinna. jag kan till viss del hålla med jaybee, mest för att det e så jävla kvinnoförnedrande, och dels för att jag tycker synd om (små) barn som knappt vet vad islam är ska tvinga bära slöja och så.

Old Post Nov-29-2003 13:11  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
ScuL
Hardtechno maniac

Registered: Mar 2002

quote:

Själv vet jag nog om bakgrunden av vissa religioner, men många människor erfarer främmande element som provocerande. Och jag tycker att desto mer de kommer i offentliga liv så blir det mer och mer friktion mellan grupper. Dessutom finns det jobb där det är omöjligt att både ha på sig sin religionskläder och uppfylla sin funktion. (Lärare, där barn ska ha kontakt med ögona, lr sjuksköterska, receptionist, så finns det många).

Old Post Nov-29-2003 13:12  United Kingdom
Click Here to See the Profile for ScuL Click here to Send ScuL a Private Message Visit ScuL's homepage! Add ScuL to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

Registered: Jul 2003

quote:
Ditto på dig.. du säger ju bara "jaybee har fel" men du förklaar alldrig varför.

Aendy: nä men jag bryr mig inte varför. själv tycker jag att de får bära slöja även om jag tycker det ser fult ut. det är deras val men om man täcker hela jävla kroppen varje dag i skolan så finns det ju ingen som vet att det verkligen är henne. kanske de som känner igen rösten osv men det känns ändå rätt fel. ta ett exempel som i USA var det en kvinna som hadde en sån bild på sitt körkort och hon körde för fort och polisen tog henne. hon sitter i bilen och polisen ser bara ögonen och ber om körkort och på körkortet ser man bara ögonen.. ok liksom hon kan ju gå runt och mörd folk och ingen kan vittna om att det var henne. aja lite far out och borde vara olagligt med sånna körtkort enligt mig.

jo jag vet att han inte var taliban men jag visste inte vad namnet var. det var bara något att förklara så ni visste vad jag menade :P

Old Post Nov-29-2003 13:23  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MojjMojj
Supreme tranceaddict

Registered: Aug 2003

Jag håller med JayBee om att buddhismen är den enda religion som jag egentligen gillar, för de är så snälla jämt och försöker aldrig pracka på oss deras religion. *host* Jehovas vittnen *host*. Dock finns det buddhist-munkar som tror att de står över lagen också, sett det på tv. Vi får ju alltid bara se de negativa sidorna med religioner nu för tiden, allt de visar är fanatiker som spränger sig själv i bitar och folk som vägrar att anpassa sig till det samhälle de bor i.. inhte konstigt att alla får en sne synvinkel på t.ex. Islam. Men problemet är större än så, vi har ju alla muslimer som också ser på tv och då får intrycket att alla svenskar ogillar dem.. träffat på ett flertal "folk" som stirrat ner mig bara för jag tittat på dem på bussen, de verkar tro att jag är värsta rasisten bara för att jag titta på dem,,, MAN tittar nästan alltid på folk som går på bussen, om ni inte märkt det.. jag säger fritt fram för egen-individer som kan anpassa sig och VILL anpassa sig.. tycker inte att folks ska kunna bo i ett land i flera år och inte kunna säga ett ord av det landets språk. En av mina polare är emn sådan person, han har varit i Sverige i 3,5 år och han pratar aldrig svenska och kul det är att ha med honom på ngt när han inte fattar vad man säger till de andra killarna <----- ett exempel bara.. Och sluta klaga på svenskarna, det är vårt land, men det finns också fanatiker hära som gör nyheterna *host* rasister *host*..

Old Post Nov-29-2003 13:51  Sweden
Click Here to See the Profile for MojjMojj Click here to Send MojjMojj a Private Message Add MojjMojj to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

Alltså - vafan. Jag är själv invandrare (kom till Sverige när jag var sex). Jag varken vill eller orkar bry mig om den här politiska jävla idiotdebatten som pågått det senaste året. En moské eller två lite här och var är inget som sätter krokben för mig - de allra flesta muslimska och gud vet vilka invandrarna har inte utvandrat hit utav nöjes skull, utan de har inte haft något annat val - och vi är de enda som tagit emot de. Då tycker jag att de i alla fall ska få utöva sin religion till den mån som är möjligt - men visst FAN borde det vara självklart att vi i Sverige ska undervisas PÅ svenska OCH om den svenska historian, vare sig man är muslim, jude eller någon vilsen nisse från Jupiter.

Om man vill att ens barn ska få lära sig om sin egen historia, sitt eget ursprung och sin egen religion får man väl ta och lära ungarna hemma, eller skicka de på lite extra-kurser. Själv fick jag läsa två timmar extra ungerska i veckan när jag gick på lågstadiet - och jag sitter här än idag - vilket alltså betyder att jag överlevde.

När vi fick lära oss historia i mellan- och högstadiet så kunde jag inte bry mig mindre om vem som hade ätit lite för mycket ärtsoppa, varför, och när. Inte för att jag inte bryr mig om den svenska historian, men för att de allra flesta av oss i den åldern inte brydde sig om ett skit förutom tjejen som satt i andra änden av klassrummet och man var hemligt förälskad i - eller på grund av någon annan idiotisk anledning - sådana har man många av när man är i tidiga tonåren. Jag vet inte hur pass väluppfostrade invandrarbarnen är, men jag tvivlar på att de skulle engagera sig i skolarbetet mer om de fick lära sig om hiduism, islam eller något annat, istället för Gustav Vasa & C;o.

Det jag på senare år har varit nyfiken om angående mitt eget ursprung, dvs Rumäniens och kanske främst Ungerns historia, det har jag helt enkelt frågat mina föräldrar om. Och har man inte den möjligheten så finns detta fantastiska verktyg vi idag kallar internet. Kommunala bibliotek är en annan lösning.

Nu orkar jag inte skriva mer för Hegerfors lördag börjar om ett ögonlock.

www.laszlo.se

Last edited by Laszlo on Nov-29-2003 at 14:31

Old Post Nov-29-2003 14:13 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
Originally posted by MojjMojj
Jag håller med JayBee om att buddhismen är den enda religion som jag egentligen gillar, för de är så snälla jämt och försöker aldrig pracka på oss deras religion.

Öhh... jag kan "on top of my head" nämna en handfull religioner och läror till som uppfyller kriterierna "de är snälla och försöker aldrig pracka på oss deras religion". Buddismen är i min mening rätt deprimerande och tråkig. Jag menar visst, jag kan hålla med om att livet är otillfredställande och ett lidande men jag finner nog en annan väg att överkomma detta än att försöka uppnå nirvana via att följa den åttafaldiga vägen.

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Nov-29-2003 14:23  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
MojjMojj
Supreme tranceaddict

Registered: Aug 2003

quote:
Originally posted by Aendy
Öhh... jag kan "on top of my head" nämna en handfull religioner och läror till som uppfyller kriterierna "de är snälla och försöker aldrig pracka på oss deras religion". Buddismen är i min mening rätt deprimerande och tråkig. Jag menar visst, jag kan hålla med om att livet är otillfredställande och ett lidande men jag finner nog en annan väg att överkomma detta än att försöka uppnå nirvana via att följa den åttafaldiga vägen.

Hehe, jo jag tog buddhismen som ett exempel eftersom de kom upp tidigare och för att jag gillar, till stor del, deras "stil".. men jag skrev också att det finns fanatiker bland dem, som gör "dumma" saker. lr rättare sagt vad vi tycker är "dumma" saker. Och eftersom allt är så koncentrerat på mellanöstern och hur alla fanatiker bara dödar varandra och håller på så får man en sne syn på ALLA t.ex. muslimer.. så är det och jag tycker det är fel.

Old Post Nov-29-2003 15:59  Sweden
Click Here to See the Profile for MojjMojj Click here to Send MojjMojj a Private Message Add MojjMojj to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic

Registered: Jul 2003

quote:
Originally posted by Aendy
jojo men det är ju just därför jag inte är buddist men buddismen är den relgion som minst tränger in på andras revier. läste nyligen en interview(om det stavas så) med dammig lama de frågade typ varför man bör bli buddist och han sa bara "det tycker jag inte, behåll din egen kultur och ditt sätt att vara unik" eller typ något sånt.

Old Post Nov-29-2003 18:59  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Aendy
Lifeaddict

Registered: Aug 2001

quote:
Originally posted by MojjMojj
Hehe, jo jag tog buddhismen som ett exempel eftersom de kom upp tidigare och för att jag gillar, till stor del, deras "stil".. men jag skrev också att det finns fanatiker bland dem, som gör "dumma" saker. lr rättare sagt vad vi tycker är "dumma" saker. Och eftersom allt är så koncentrerat på mellanöstern och hur alla fanatiker bara dödar varandra och håller på så får man en sne syn på ALLA t.ex. muslimer.. så är det och jag tycker det är fel.

Håller med till viss mån... men säger som Josh Lyman uttryckte det i ett specialavsnitt av Vita huset:
"Islamic extremist is to Islam what KKK is to Christianity"

You and me, me and you, we�re the only ones in our song?

Old Post Nov-29-2003 20:01  Nepal
Click Here to See the Profile for Aendy Click here to Send Aendy a Private Message Add Aendy to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
chjo
Shiva Trancer

Vårt land är inte moget för ett mångkulturellt sammhälle, kanske blir de de såsmåningom.

Personligen anser jag att de som tar sin tillflykt/väljer att komma till ett land, vilket som helst, ska finna sig i de lagar och ordningar som finns där.

Försök själva invandra/flytta till ett muslimsk land o se hur lätt det är att leva på "vanligt" vis där.. där får man nog anpassa sig, annars vet man inte vad som händer.

Old Post Nov-30-2003 19:34  Europe
Click Here to See the Profile for chjo Click here to Send chjo a Private Message Add chjo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > "Islam är på väg att prägla Sverige"
Post New Thread    Post A Reply

Pages (15): « 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackID please this amazing tune!! listen or use links inside post [2008] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackSpacecorn vs Artificial - Inside Of Me (Murder Mix) [2003]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 03:25.

Forum Rules: