|
|
|
|
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
MojjMojj
Supreme tranceaddict

Registered: Aug 2003
|
|
|
Jag håller med JayBee om att buddhismen är den enda religion som jag egentligen gillar, för de är så snälla jämt och försöker aldrig pracka på oss deras religion. *host* Jehovas vittnen *host*. Dock finns det buddhist-munkar som tror att de står över lagen också, sett det på tv. Vi får ju alltid bara se de negativa sidorna med religioner nu för tiden, allt de visar är fanatiker som spränger sig själv i bitar och folk som vägrar att anpassa sig till det samhälle de bor i.. inhte konstigt att alla får en sne synvinkel på t.ex. Islam. Men problemet är större än så, vi har ju alla muslimer som också ser på tv och då får intrycket att alla svenskar ogillar dem.. träffat på ett flertal "folk" som stirrat ner mig bara för jag tittat på dem på bussen, de verkar tro att jag är värsta rasisten bara för att jag titta på dem,,, MAN tittar nästan alltid på folk som går på bussen, om ni inte märkt det.. jag säger fritt fram för egen-individer som kan anpassa sig och VILL anpassa sig.. tycker inte att folks ska kunna bo i ett land i flera år och inte kunna säga ett ord av det landets språk. En av mina polare är emn sådan person, han har varit i Sverige i 3,5 år och han pratar aldrig svenska och kul det är att ha med honom på ngt när han inte fattar vad man säger till de andra killarna <----- ett exempel bara.. Och sluta klaga på svenskarna, det är vårt land, men det finns också fanatiker hära som gör nyheterna *host* rasister *host*..
|
|
Nov-29-2003 13:51
|
|
|
 |
 |
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA
|
|
|
Alltså - vafan. Jag är själv invandrare (kom till Sverige när jag var sex). Jag varken vill eller orkar bry mig om den här politiska jävla idiotdebatten som pågått det senaste året. En moské eller två lite här och var är inget som sätter krokben för mig - de allra flesta muslimska och gud vet vilka invandrarna har inte utvandrat hit utav nöjes skull, utan de har inte haft något annat val - och vi är de enda som tagit emot de. Då tycker jag att de i alla fall ska få utöva sin religion till den mån som är möjligt - men visst FAN borde det vara självklart att vi i Sverige ska undervisas PÅ svenska OCH om den svenska historian, vare sig man är muslim, jude eller någon vilsen nisse från Jupiter.
Om man vill att ens barn ska få lära sig om sin egen historia, sitt eget ursprung och sin egen religion får man väl ta och lära ungarna hemma, eller skicka de på lite extra-kurser. Själv fick jag läsa två timmar extra ungerska i veckan när jag gick på lågstadiet - och jag sitter här än idag - vilket alltså betyder att jag överlevde.
När vi fick lära oss historia i mellan- och högstadiet så kunde jag inte bry mig mindre om vem som hade ätit lite för mycket ärtsoppa, varför, och när. Inte för att jag inte bryr mig om den svenska historian, men för att de allra flesta av oss i den åldern inte brydde sig om ett skit förutom tjejen som satt i andra änden av klassrummet och man var hemligt förälskad i - eller på grund av någon annan idiotisk anledning - sådana har man många av när man är i tidiga tonåren. Jag vet inte hur pass väluppfostrade invandrarbarnen är, men jag tvivlar på att de skulle engagera sig i skolarbetet mer om de fick lära sig om hiduism, islam eller något annat, istället för Gustav Vasa & C;o.
Det jag på senare år har varit nyfiken om angående mitt eget ursprung, dvs Rumäniens och kanske främst Ungerns historia, det har jag helt enkelt frågat mina föräldrar om. Och har man inte den möjligheten så finns detta fantastiska verktyg vi idag kallar internet. Kommunala bibliotek är en annan lösning.
Nu orkar jag inte skriva mer för Hegerfors lördag börjar om ett ögonlock.
www.laszlo.se
Last edited by Laszlo on Nov-29-2003 at 14:31
|
|
Nov-29-2003 14:13
|
|
|
 |
 |
|
 |
All times are GMT. The time now is 03:25.
Forum Rules: