|
|
|
|
 |
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000
|
|
|
| quote: | Originally posted by JayBee
altså allt är på sätt och vis förutbestämmt fast det enda sättet att ta reda på vad som är bestämmt är att gå dit men man vet ju inte i färväg.. |
Klart man inte vet i förväg, då skulle ingen vilja leva längre, just därför är detta filosofi och inte vetenskap. Eftersom ingen kan bevisa att det är sant.
Men jag ska ändå ta ett exempel som man gjort på råttor, läste i senaste numret av illustrerad vetenskap.
Dom forskade fram ett par råttor med exakt samma förutsättningar i livet,,,genetiskt och dyligt, dom kanske rentav var klonade.
Sedan lät dom råttorna leva i olika miljöer, den ena helt lugnt o den andra lite wild and crazy.
Sedan släppte man in dom i en avancerad labyrint uppe i luften med avsatser och broar, en av råttorna vågade sig inte ut, den andra gjrode det. Gissa vilken 
Självklart är människor uppbyggda på samma sätt, när vi ställs inför en stituation så tänker hjärnan ut vad vi ska göra genom att gå igenom tidigare erfarenheter och upplevelser. Sedan tar den ett beslut och skickar ut elektriska signaler till kroppen som reagerar, vi är inget mer än utvecklade biologiska datorer, som lagrar information och använder oss av den. jävligt avancerade såna dock.
Jan-12-2004 23:48
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
mindshooter
Neverchanging avatar

Registered: Nov 2000
|
|
|
| quote: | Originally posted by reveal
Är i så fall filosofi en vetenskap? 
Om det INTE är en vetenskap, varför skulle då hela resonemanget ni för vara sant?
Om det ÄR en vetenskap, då borde man ju rimligen VETA huruvida det är sant eller inte? |
Mjo, det är väl mer eller mindre en vetenskap, men som jag sa, det är svårt att bevisa att det är så, för det är omöjlgt att schemalägga en människas alla intryck, syner, upplevelser och känslor, för att sedan räkna ut dess nästa drag, som du kanske förstår. Men det är logiskt att det är så det fungerar. Men om du läser mitt exempel med råttorna så är det juh mer eller mindre bevisat att det var see omgivning och erfarenheter som bestämde vilket beslut råttan tog.
Finns en film som heter "Waking Life" som fick mig att öppna ögonen för detta synsätt...där sitter nån forskarsnubbe och beskriver determinsim in i detalj. Tanka den o häpna 
Jan-12-2004 23:54
|
|
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
JayBee
Trance Fanatic

Registered: Jul 2003
|
|
|
| quote: | Originally posted by St_Andrew
tillsammans med det som mind sa:
vad som till synes verkar vara oförutsägbart, kan egentligen vara mycket förutsägbart, gäller bara att veta om tillräckligt många faktorer som påverkar problemet...
att kunna gymma mycket / vara amitiös nog att gymma är väl oxå en genetisk egenskap.
alla människor verkar tycka att muskler eller pengar det föds man med, men om man föds med kämpavilje eller så, då e det bara "en bra person", vilket egentligen är väldigt fel, för det e lika mycket genetiskt det! |
ja men ordet "fel" och "rätt" är oxo påhittade ord som igentligen inte finns utan är bara vad majoriteten tycker. men jag kan ju inte hålla på gå runt och varje gång någon använder ordet fel ska jag dra feta historian om varför det igentlgien inte finns ett fel.
jag orkar inte tänka på det jag kallar för "onödig filosofi" sånt som inte leder någon vart. faktum är att alla människor på jorden skulle ju bara kunna ta självmord imorgon, vad spelar det för roll? vad spelar det för roll om hela jorden sprängs imorgon? inte specielt mycket, det blir ju ingen direkt smärta heller allt försvinner bara, skit samma ju.
men jag orkar inte tänka på sånt utan föredrar att ta livet som det kommer, acceptera det som är och göra besta utav situationen och filosofera om saker som kan leda till något.
faktum är att jag tror jag kom på teoretiska bevis till att tidsförflyttningen är omöjlig (altså "time travel") problemet är bara att jag var så insyltad i mina tankar att jag glömde bort min teori.. :P Å andra sidan vad spelar det för roll? det har ju inte hller något direkt syfte vad jag än kommer på men som sagt orkar inte tänka allt för länge i sånna banor.
Jan-13-2004 00:01
|
|
|
 |
 |
|  |
All times are GMT. The time now is 21:04.
Forum Rules: