Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Individen existerar inte...
Pages (6): « 1 [2] 3 4 5 6 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden

quote:
Originally posted by JayBee
jag tror att du missat poängen lite :P


Jag har fattat precis. Jag menar att jag kan lika gärna "go for it" och göra det där inbrottet, det är tydligen bestämt Och det fina är att om man stödjer teorin om att allt är förutbestämt så kan man ju rimligen inte bli arg för nånting som händer, eller hur? Bara att acceptera det som förutbestämt. Så St_Andrew, bli inte ledsen nu


Skämt åsido, jag tror iaf inte att allt är förutbestämt.


___________________
man with no sig

Old Post Jan-12-2004 23:46 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden

Ens val styrs mycket av miljö och arv, men de bestäms inte av desamma.


___________________
man with no sig

Old Post Jan-12-2004 23:47 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris

quote:
Originally posted by JayBee

altså allt är på sätt och vis förutbestämmt fast det enda sättet att ta reda på vad som är bestämmt är att gå dit men man vet ju inte i färväg..


Klart man inte vet i förväg, då skulle ingen vilja leva längre, just därför är detta filosofi och inte vetenskap. Eftersom ingen kan bevisa att det är sant.

Men jag ska ändå ta ett exempel som man gjort på råttor, läste i senaste numret av illustrerad vetenskap.
Dom forskade fram ett par råttor med exakt samma förutsättningar i livet,,,genetiskt och dyligt, dom kanske rentav var klonade.
Sedan lät dom råttorna leva i olika miljöer, den ena helt lugnt o den andra lite wild and crazy.
Sedan släppte man in dom i en avancerad labyrint uppe i luften med avsatser och broar, en av råttorna vågade sig inte ut, den andra gjrode det. Gissa vilken
Självklart är människor uppbyggda på samma sätt, när vi ställs inför en stituation så tänker hjärnan ut vad vi ska göra genom att gå igenom tidigare erfarenheter och upplevelser. Sedan tar den ett beslut och skickar ut elektriska signaler till kroppen som reagerar, vi är inget mer än utvecklade biologiska datorer, som lagrar information och använder oss av den. jävligt avancerade såna dock.


___________________

Old Post Jan-12-2004 23:48 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden

quote:
Originally posted by mindshooter
Klart man inte vet i förväg, då skulle ingen vilja leva längre, just därför är detta filosofi och inte vetenskap. Eftersom ingen kan bevisa att det är sant.


Är i så fall filosofi en vetenskap?

Om det INTE är en vetenskap, varför skulle då hela resonemanget ni för vara sant?

Om det ÄR en vetenskap, då borde man ju rimligen VETA huruvida det är sant eller inte?


___________________
man with no sig

Old Post Jan-12-2004 23:49 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by reveal
Jag har fattat precis. Jag menar att jag kan lika gärna "go for it" och göra det där inbrottet, det är tydligen bestämt Och det fina är att om man stödjer teorin om att allt är förutbestämt så kan man ju rimligen inte bli arg för nånting som händer, eller hur? Bara att acceptera det som förutbestämt. Så St_Andrew, bli inte ledsen nu


men grejen e den att du kommer med 99.99999999999999999999999999999999999999% säkerhet inte göra ett inbrott i mitt hus, beroende på att du: inte är kriminell, inte vet vart jag bor, du vill inte åka i fängelse, du har inget att sno etc...

och som jag skrev i texten, nej om det väl händer så tycker jag nog mest synd om dig att du måste sitta i fängelse för ett brott du inte riktigt förstått inebörden av. men detta är ändå ett måste föra att det ska ligga till grund för andras beslut som funderar på att göra inbrott...

Old Post Jan-12-2004 23:49  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by mindshooter
Klart man inte vet i förväg, då skulle ingen vilja leva längre, just därför är detta filosofi och inte vetenskap. Eftersom ingen kan bevisa att det är sant.


om man visste i förväg skulle hela teorin falla eftersom man då har nya fakta att ta sitt beslut på och då skulle oxå framtiden ändras (detta är dock vädligt teoretiskt eftersom du måste ta med ALLA faktorer i HELA universum för att kunna förutse nått med 100% säkerhet...).

Old Post Jan-12-2004 23:53  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic



Registered: Jul 2003
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by mindshooter
Jaybee det är du som inte tänker steget längre nu

First off, det där är inget Andrew kommit på...det är hundratals för att inte säga tusentals år av filosofi som ligger bakom dessa argument.

Om du bestämmer dig för att ta den andra tomaten för att skoja till det, då har det oxå sina orskarer. Kanske är du rebelisk som person, kanske gör du det just för att du läst andrews text och vill bevisa motsatsen. Vaför läste du andrews text? jo för att du råkade vara online...varför var du det? Jo kanske för du bestämt att du skulle göra det efter du sett teve... så där kan man fortsätta ända bak till big bang Allting so händer beror på vad som tidigare hänt.

Reveal, det kan klart diskuteras om folk ska dömas för saker som dom inte gjorde med fri vilja, men man måste fortfarande straffa dom för att fler inte ska göra samma sak. Alltså, om vi slutade straffa folk så skulle fler begå brott, som en följd av detta. Så det är samma sak där...en sak triggar en annan.


ahmen det är ju vad jag sa ju.. läs den sista delen utav mitt första post. men jag pallar inte tänka i sånna banor för det leder inte någon vart.


___________________
http://www.advantico.se

Old Post Jan-12-2004 23:53  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris

quote:
Originally posted by reveal
Är i så fall filosofi en vetenskap?

Om det INTE är en vetenskap, varför skulle då hela resonemanget ni för vara sant?

Om det ÄR en vetenskap, då borde man ju rimligen VETA huruvida det är sant eller inte?


Mjo, det är väl mer eller mindre en vetenskap, men som jag sa, det är svårt att bevisa att det är så, för det är omöjlgt att schemalägga en människas alla intryck, syner, upplevelser och känslor, för att sedan räkna ut dess nästa drag, som du kanske förstår. Men det är logiskt att det är så det fungerar. Men om du läser mitt exempel med råttorna så är det juh mer eller mindre bevisat att det var see omgivning och erfarenheter som bestämde vilket beslut råttan tog.
Finns en film som heter "Waking Life" som fick mig att öppna ögonen för detta synsätt...där sitter nån forskarsnubbe och beskriver determinsim in i detalj. Tanka den o häpna


___________________

Old Post Jan-12-2004 23:54 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
mindshooter
Neverchanging avatar



Registered: Nov 2000
Location: Hiding from Chuck Norris

quote:
Originally posted by JayBee
jag pallar inte tänka i sånna banor för det leder inte någon vart.


Filosofi är frågor utan svar, så med den inställninger är det klart att det inte leder nånvart


___________________

Old Post Jan-12-2004 23:55 
Click Here to See the Profile for mindshooter Click here to Send mindshooter a Private Message Add mindshooter to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix



Registered: May 2001
Location: Sweden

quote:
Originally posted by mindshooter
Klart man inte vet i förväg, då skulle ingen vilja leva längre, just därför är detta filosofi och inte vetenskap. Eftersom ingen kan bevisa att det är sant.


quote:
Originally posted by reveal
Är i så fall filosofi en vetenskap?

Om det ÄR en vetenskap, då borde man ju rimligen VETA huruvida det är sant eller inte?


quote:
Originally posted by mindshooter
Mjo, det är väl mer eller mindre en vetenskap



Motsägelsefullt för den logiskt lagda människan


___________________
man with no sig

Old Post Jan-12-2004 23:59 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC



Registered: May 2003
Location: Stockholm, Sweden

quote:
Originally posted by reveal
Motsägelsefullt för den logiskt lagda människan


all vetenskap går inte att bevisa.

Old Post Jan-13-2004 00:00  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
JayBee
Trance Fanatic



Registered: Jul 2003
Location: Stockholm

quote:
Originally posted by St_Andrew
tillsammans med det som mind sa:



vad som till synes verkar vara oförutsägbart, kan egentligen vara mycket förutsägbart, gäller bara att veta om tillräckligt många faktorer som påverkar problemet...



att kunna gymma mycket / vara amitiös nog att gymma är väl oxå en genetisk egenskap.

alla människor verkar tycka att muskler eller pengar det föds man med, men om man föds med kämpavilje eller så, då e det bara "en bra person", vilket egentligen är väldigt fel, för det e lika mycket genetiskt det!

ja men ordet "fel" och "rätt" är oxo påhittade ord som igentligen inte finns utan är bara vad majoriteten tycker. men jag kan ju inte hålla på gå runt och varje gång någon använder ordet fel ska jag dra feta historian om varför det igentlgien inte finns ett fel.

jag orkar inte tänka på det jag kallar för "onödig filosofi" sånt som inte leder någon vart. faktum är att alla människor på jorden skulle ju bara kunna ta självmord imorgon, vad spelar det för roll? vad spelar det för roll om hela jorden sprängs imorgon? inte specielt mycket, det blir ju ingen direkt smärta heller allt försvinner bara, skit samma ju.

men jag orkar inte tänka på sånt utan föredrar att ta livet som det kommer, acceptera det som är och göra besta utav situationen och filosofera om saker som kan leda till något.

faktum är att jag tror jag kom på teoretiska bevis till att tidsförflyttningen är omöjlig (altså "time travel") problemet är bara att jag var så insyltad i mina tankar att jag glömde bort min teori.. :P Å andra sidan vad spelar det för roll? det har ju inte hller något direkt syfte vad jag än kommer på men som sagt orkar inte tänka allt för länge i sånna banor.


___________________
http://www.advantico.se

Old Post Jan-13-2004 00:01  Sweden
Click Here to See the Profile for JayBee Click here to Send JayBee a Private Message Add JayBee to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > Individen existerar inte...
Post New Thread    Post A Reply

Pages (6): « 1 [2] 3 4 5 6 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackfrom Axwell's set [2009] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackTiesto - "Heroes" [2004]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 21:04.

Forum Rules:
You may not post new threads
You may not post replies
You may not edit your posts
HTML code is ON
vB code is ON
[IMG] code is ON
 
Search this Thread:

 
Contact Us - return to tranceaddict

Powered by: Trance Music & vBulletin Forums
Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Statement / DMCA
Support TA!