|
|
|
|
 |
|
 |
 |
Versace
Senior tranceaddict

Registered: May 2003
|
|
|
håller med montana. usa har skapat sig själva ett problem, man kan inte bomba hur som helst och tro att ingen kommer att slå tillbaka. det har visat sig att araberna kan visst slå till när man minst anar, tyvärr får oskyldiga människor dö för ingenting egentligen.
genom att stödja israel, nästan helt öppet, så har man skapat sig enormt många fiender, inte bara araber utan även andra folkslag.
att spanien fick utstå en massaker är bara att beklaga, men ger man sig in i leken får man leken tåla, låter kallt och omänskligt, men så är det.
detsamma gäller danmark.
sverige har som vanligt intagit en neutral roll, iofs så tycker jag att det är smart än så länge, frågan är bara vad sverige kommer att säga då usa stället ulitmatum mot sverige?
det verkar som att världen är på god väg in i en orolig tid långt framöver, långsamt men säkert...
|
|
Mar-14-2004 20:14
|
|
|
 |
 |
montana
dub come save me

Registered: Mar 2003
|
|
|
| quote: | Originally posted by JayBee
ok först och främst så säger jag bara: (smart sätt att tänka på (NOT)). Altså i stortsett kanske det fanns 80% USA hatare i WTC som ett exempel, usa är ett stort land med mycket folk och fritt tänkade. du kan spränga WTC och döda islamer lika så väl som skyldiga brottslingar som egoistiska mäklare eller vad som helst. ska en mans(bush) beslut, döda slumpmässigt folk? att rättfärdiga en sån sak är tio gånger mer idiotiskt än att vara bush själv. (oftast folk som tänker med hjärtat och inte med hjärnan)
|
lyssna noga, jag menade aldrig folket i usa, det jag menade var usas regering. och det handlar itne bara om bush sr. + bush jr. , det handlar också clinton. kom ihåg att irak kriget igentligen tog aldrig slut. usa bombade i irak efter irakkriget, men det var ingen som brydde sig, och hur brydde sig ingen, ingen på cnn brydde sig, (dom var betalda att hålla käften). och då undrar man, fanns ingen annan kanal, typ al-jazira, nej, under den tiden, så fanns den inte. och mbc (arabisk kanal som är rätt stor i europa) är ingen "riktig" nyhetskanal.
plus att jag iycker att det var tragiskt men som sagt, jag tycker det är också tragiskt att folk i mellanöstern har dött på grund av en nations regerings vårdslöshet. varför är ett död människa i usa mer nyhet än en död människa i mellanöstern.
min åsikt om 11 sep. är: det var en tragisk händelse och det var tragiskt att så många dog, MEN usa tiggde om en sån attack mot dom.
om en stor grabb (usa) bara konternueligt slår på en annan grabb (mellanöstern) bara för att den stor graben anser att det är rätt, ska den and grabben bara ta emot smällarna och hålla käften?
och amnezia, jag sa inte att talibanstyre var en bra grej
Last edited by montana on Mar-14-2004 at 21:30
|
|
Mar-14-2004 21:19
|
|
|
 |
 |
RebeL9
The Digital Blonde addict

Registered: Nov 2001
|
|
|
ursäkta att jag låter spydig men det märks att flera av er inte är det minsta insatta i konflikten alternativt läst aftonbladet etc.
För det första kan någon av er komma med konkreta bevis för att Al-Qaida eller någon annan terrororganisation gått ut och sagt att man vill konvertera alla ickemuslimer till muslimer? Det skulle jag gärna vilja se.
För er som bara läst sensationsnyheterna i Aftonbladet så kan jag ta hela historien från början så att ni får mer kött på benen.
Mycket av dagens bitterhet, diktatur, misär, fattigdom, fundamentalism, analfabetism etc har sin grund i 1800-talets kolonialism. I princip samtliga av dagens länder i mellanöstern var långt in på 1900-talet koloniserade av britterna i första hand.
Detta var orsaken till att det Muslimska Brödraskapet grundades 1928 i Egypten av Hassan al-Banna. Rörelsen var en reaktion mot kolonialism, orättvisor och förtryck. Det var en progressiv rörelse som hade intensiv social verksamhet. Deras mål var att forma Egypten till en framgångsrik islamisk stat med ett välutbildat folk. Detta var också en av orsakerna till att man sysslade mycket med skolbyggande för att utbilda folket. Många akademiker skickades ut i Europa för att ta intryck och lärdom av européerna.
Organisationen förbjöds av den Egyptiska regeringen för att den ansågs för inflytesrik och var ett hot mot presidenten Nasser.
De flesta av dagens muslimska organisationer i Mellan Östern är inspirerade av Muslimska Brödraskapet. Dock har situationen i mellanöstern förändrats i och med staten Israels grundande. Läser man tex Hamas, Hisbollah, Islamiska Jihad's politiska texter så inser man vad alla dessa har gemensamt. Man är starkt emot den israeliska staten, man kräver att samtliga palestinska flyktingar som tvingades fly sitt land 1948 att få återvända mfl. Ingenstans i texterna står det något om att tvinga på folk sin religion. Tvärtom står det i deras texter att man i en framtida Palestinsk stat tillåter kristna, judar, ortodoxa mfl att få utöva sin religion och detta baserar man på att dessa religioner är förislamiska och alla har de mycket gemensamt samt deras profettradition densamma i alla religioner. Man tillber samma gud, tror på samma profeter etc.
Värt att notera är ju att judarna i århundraden hade mellanöstern som sin fristat när de gång på gång fördrevs från Europa. Bland annat under korstågen där stora delar av Europas judar utrotades och drevs på flykt. Större delen tog sin tillflykt till de muslimska länderna. När Saladin år 1187 återerövrade Jerusalem från den kristna korstågshären vilka var det han först släppte in i staden? Jo, judarna.
Det var först i och med Englands koloniala inblandning i mellanöstern inpå 1940-talet som spelplanen byttes och dispyten uppstod. FN's säkerhetsråd lyckades rösta igenom ett alldeles för slarvigt och ogenomtänkt förslag att grunda staten Israel på mark som redan tillhörde ett annat folk (notera att det var England som överlät marken till Israel). Men FN's avtal till israelerna hade klara ramar och klara gränser. Vad som skedde sedan vet nog alla. Sexdagarskriget där Israel la under sig stora delar av Syrien, Libanon bla Golanhöjderna och Suezkanalen från Egypten.
Under hela 80, 90 och fortfarande idag har Israel byggt ut bosättningar på ockuperad mark. Den senaste dödsstöten och som ett defenitivt tecken på förtryck och trackasering är muren som man byggt på ockuperad mark. Låt säga att Norge bestämmer sig för att bygga en mur längs med hela Sveriges gräns. Visst får de göra det om de vill. Men låt säga att norrmännen bestämmer sig för att bygga muren långt in på svensk mark. På vissa håll flera mil in på svensk mark. Hur många svenskar hade kunnat acceptera detta?
När omvärldens protester bara ekar lite svagt från enstaka länder så känner palestinierna ingen annan utväg än att ta till extrema åtgärder.
Fast detta rättfärdigar inte terrorism på något sätt alls. Terrorism är och har aldrig varit accepterat inom Islam. När Jan Hjärpe (sveriges mest kunniga Islamolog) diskuterade huruvida det fanns något stöd för terrorism i Islam nämnde att varje form av attack mot oskyldiga är en attack på Islam. Det är en av de värsta synderna i Islam.
Sen kommer vi till Al-Qaida. Jag vet inte hur många av er som känner till Al-Qaidas framväxt men eftersom jag märker att många av er knappt vet vad ordet Islam betyder (noterade att någon skrev islamer som beteckning på muslimer) så kan jag i förbifarten även berätta lite om denna rörelse.
När Sovjet på 1980-talet invaderade Afghanistan så var det startskottet på en ny sorts krigsföring. Muslimer från hela världen sökte sig till Afghanistan för att slåss mot den röda armén. Det som förenade dem var deras religion. Detta är enda gången ett krig är tillåtet i Islam: När någon förbjuder dig att utöva din religion. Det är detta som kallas Jihad. Jihad har ingenting med terrorism att göra. Att spränga 100 personer i luften är inte Jihad. Det ger bara en gratisbiljett rakt in i skärselden.
Usama Bin Laden var också en av de 15 000 araber som sökte sig till Afghanistan för att delta i det heliga kriget mot kommunisterna.
USA hade under hela 80-talet intensifierat sin vapeninförsel i landet. Till en början så tvivlade amerikanerna på att mujahedinerna (motståndsrörelsen) skulle ha en chans mot den överlägsna Röda Armén. Men vändpunkten kom när amerikanerna levererade Stingerraketerna till mujahedinerna. Dessa blev för första gången ett allvarligt hot mot ryssarnas flygrum. Usama Bin Laden var med och skaffade sig inflytande och var en av dem som tog stor hjälp av amerikanerna under denna tid. Det var också under denna tid han grundade sin rörelse Al-Qaida.
När Sovjet lämnade Afghanistan 1980 så återvände de flesta araberna till sina hemländer. De hade lyckats besegra sin fiende. Men för Al-Qaida och Usama Bin Ladens del återstod den ännu större fienden. Man såg USA som nästa stora fiende att bekämpa. Grundorsaken till Bin Ladens hat mot amerikanerna är att amerikanerna har tusentals soldater stationerade runt om i Saudi Arabien. Bin Laden kan inte på några sätt och vis acceptera att främmande med en annan tro befinner sig på helig mark där profeten Muhammed verkade.
Detta nämner Bin Laden i nästan samtliga av sina tal. Men han vet att hans stöd från omvärldens muslimer är nästan obefintlig. Just därför blandar han in många andra konflikter i sina tal. Tex nämner han just Israels ockupation av Palestina, USA's ockupation av Afghanistan och Irak. Detta gör han för att få större stöd.
Usama Bin Laden företräder inte den vanliga formen av islam utan en extrem tolkning som kallas wahabism som grundades på 1700-talet av ibn Abd al Wahab. Rörelsens mål var att reformera religionen. Man ansåg att man hade gått ifrån ursprungstron och ville rensa den. Detta gjorde man på flera olika sätt. Bland annat föstörde man många religiösa helgedomar mfl. Dagens wahabism är långt mer extrem.
Av alla världens muslimer är bara en bråkdel wahabiter. Detta är just orsaken till att Bin Laden fått ett så klent stöd från världens muslimer. De känner helt enkelt inget gemensamt med den här fanatikern. När talibanerna tex erövrade större delen av Afghanistan så tappade afghanerna hakan. Den sorts islam som talibanerna förespråkade hade afghanerna (och den islamiska världen) aldrig sett maken till. Ingenstans i Islam står det skrivet att kvinnor ska behandlas olika än män.
När Gud skapade Adam och Eva så bad han samtliga änglar att buga sig för sina skapelser. Detta är det definitiva exemplet på att mannen och kvinnan är jämlika i Islam.
Att dagens Islam befinner sig så långt efter västvärlden beror på att nästan alla länder i mellanöstern är diktaturer. Dessa diktaturer har bara sett till att sprickan mellan fattiga och rika växt. Utbildningen har satts ur spel och det finns idag 70 miljoner araber som är analfabeta. Och regeringarna tar inte sitt ansvar.
Utbildning är grunden till ett helt samhälle. Det är samhällets pelare och utan utbildning så blir det som det är i mellanöstern idag. Misär, fattigdom och frustration som tar sin uttryck i terrordåd och extrema rörelser.
Tack för mig.
Mar-14-2004 23:15
|
|
|
 |
 |
|  |
All times are GMT. The time now is 15:45.
Forum Rules: