Become a part of the TranceAddict community!Frequently Asked Questions - Please read this if you haven'tSearch the forums
TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > En liten vårdnadstvist
Pages (3): « 1 [2] 3 »   Last Thread   Next Thread
Share
Author
Thread    Post A Reply
Laszlo
The weekend has landed

Registered: Dec 2002
Location: Szekelyföld Status: Official Montreal Canadiens fan of TA

Tack alla snälla för era svar. Och tack Glorie för att du även tog dig tid att fråga din pappa.

Fullständig vårdnad kanske är långsökt för den blivande pappan - det han är rädd för, om jag uppfattat allt rätt, är att han absolut inte ska få någon vårdnad över barnet alls (total besöksförbud osv) - men detta verkar som ni säger ganska otroligt om han inte skadar någon av de - något som han aldrig skulle göra.

Måste man ha advokat i dessa tvister - eller räcker det att man frågar någon som kan juridik om råd - till exempel advokat? Och vad kan detta i så fall kosta? Så vitt jag vet har han tonvis med pengar på banken med tanke på att han mer eller mindre varit beroende av onlinespel av CS och väldigt sällan gjort sig av med pengar på festande och dyl under de två år han jobbat. Jag kan mycket väl tänka mig att han har en sisådär 70-80 laxar undanstoppat på något konto. Sen är det upp till honom hur långt han är beredd att gå för att få mer vårdnad över barnet.

www.laszlo.se

Old Post Mar-15-2004 22:31 
Click Here to See the Profile for Laszlo Click here to Send Laszlo a Private Message Visit Laszlo's homepage! Add Laszlo to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

Registered: May 2001

En advokat kostar utan vidare 1000 kr i timmen... plus moms...

Old Post Mar-15-2004 22:34 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

Registered: Oct 2003

I samtliga civilrättsliga frågor har man möjlighet att försvara sig själv, men det är verkligen inte att rekommendera.

Det som behövs är ett juridiskt ombud, och detta behöver inte vara en advokat (notis: man blir inte advokat när man pluggat juridik).

Vad gäller vårdnadstvisten så är det uppenbart att han kommer att få del av vårdnaden. Hon kan säga hur mycket hon vill om att han skulle slå henne etc, men finns det inga vittnen eller bevis så är det ju inte värt något (vilket det inte skulle finnas eftersom det vore lögn). Om inget annat förstärker potentiella lögner (som bevisas vara just det) hans position, då de visar att flickan i fråga är lite olämplig.

Old Post Mar-15-2004 22:36  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

quote:
Originally posted by reveal
En advokat kostar utan vidare 1000 kr i timmen... plus moms...

Knappast.

Beror verkligen på byrå samt specialitet.

Old Post Mar-15-2004 22:37  Sweden
Click Here to See the Profile for Sorrow Click here to Send Sorrow a Private Message Visit Sorrow's homepage! Add Sorrow to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
reveal
always in the mix

quote:
Originally posted by Sorrow
Knappast.

Beror verkligen på byrå samt specialitet.

Vad skulle du säga att de kostar då?

Old Post Mar-15-2004 22:47 
Click Here to See the Profile for reveal Click here to Send reveal a Private Message Add reveal to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Sorrow
Supreme tranceaddict

quote:
Vad skulle du säga att de kostar då?

Det är som sagt helt beroende på byrå och specialitet.

Du kan få en advokat eller juridiskt ombud från allt från 200 kr i timmen till 50 000 kr i timmen.

Old Post Mar-15-2004 22:48  Sweden
reveal
always in the mix

På Domstolsväsendets hemsida (www.dom.se) står följande att läsa:

quote:
Vad kostar det?
Rådgivning lämnas mot en fast avgift och under högst två timmar. En timmes rådgivning kostar från den 1 januari år 2000 1.075 kr medan rådgivning i t.ex. 15 minuter kostar en fjärdedel av detta belopp. I vissa fall kan avgiften sättas ned till hälften.

Det stämmer dessutom jävligt bra in på min egen erfarenhet av dylika tjänsteärendens kostnader.

Jag tror inte att prislappen 50 000 kr har mycket verklighetsanknytning i ett fall sådant som Laszlo beskriver.

Men visst, jag läser inte juridik, och har inte nån vidare koll, så du har säkert helt rätt Fast 200 kr låter lite billigt i mina öron

Old Post Mar-15-2004 22:53 
Sorrow
Supreme tranceaddict

quote:
Det stämmer dessutom jävligt bra in på min egen erfarenhet av dylika tjänsteärendens kostnader.

Jag tror inte att prislappen 50 000 kr har mycket verklighetsanknytning i ett fall sådant som Laszlo beskriver.

Men visst, jag läser inte juridik, och har inte nån vidare koll, så du har säkert helt rätt Fast 200 kr låter lite billigt i mina öron

Ja, fast i det fallet talas det om offentlig juridisk rådgivning.. Det är en annan femma..

Och 50 000 har ingen verklighetsanknytning i fallet ovan..

Old Post Mar-15-2004 22:55  Sweden
Glorie
Goodbye for now

Registered: Apr 2002

hörru laszlo, vet att du inte vill ha å göra med den där blåsta tjejen, men kan du inte be din kompis att han eller hennes föräldrar tar med henne till mödravårdcentralen där hon får en ordentlig genomgång om vad som kan hända med barnet om hon röker. det e helt sjukt. hon har ingen rätt att utsätta sitt barn för en sådan risk, som rökning innebär.

quote:
En gravid kvinna, som använder tobak skadar sitt foster. Gifterna anrikas i fosterkroppen. Fostret får i sig mer gift per kilogram kroppsvikt än modern. Om modern röker 20 cigaretter dagligen under graviditeten, så tar fostret till sig gift motsvarande 38 cigaretter. Alla organ i fostret påverkas. Navelsträngens blodkärl blir åderförkalkade, vilket medför att fostrets näringstillförsel blir otillräcklig och födelsevikten lägre. Lungvävnaden blir inte lika elastisk som hos ett friskt foster. Hjärnan påverkas och den intellektuella utvecklingen hämmas. Påverkan på inlärningsförmågan och koncentrationsförmågan kan bli följden. I en studie från Australien publicerad i tidskriften Pediatrics juli 1998 kunde forskarna visa att barn till rökare riskerade att få ett slags beteendestörning i form av utagerande med en aggressiv komponent. Detta antas på goda grunder bero på förändringar i fostrets naturliga receptorer p g a att modern rökt under graviditeten. Forskare misstänker också att DAMP och ADHD kan bero på moderns tobaksbruk under graviditeten. Barn till en rökande mamma får en dålig start i livet och skadorna påverkar barnets hela liv och hälsa.

Barn far illa om de utsätts för tobak inte bara under graviditeten utan även vid amningen. Tobaken anrikas i bröstmjölken och barnet till en rökande eller snusande mor får i sig gifterna via tarmen. Plötslig spädbarnsdöd är den näst dramatiska effekten av passiv rökning, som i undantagsfall kan inträffa. Vanligare är ökad frekvens av luftvägsinfektioner, astma och öroninflammationer. Dessa sjukdomar tar på barnets krafter, och svårigheter med att orka med skolarbetet kan bli en följd därav.

Passiv rökning ökar riskerna för att utveckla astma. En studie vid Universitetssjukhuset MAS, Malmö, visade att 76 % av barn med nyupptäckt astma hade rökande föräldrar.

Cotinine som är en av nikotinets nerbrytningsprodukter uppmättes i barnens urin och avslöjade att barnen exponerats för tobaksrök.

och sen, läs det här: (eller skriv ut det till henne)

http://www.storken.se/pagesign/visi...?sChain=2,33,70
sista frågan

Tom Cloud - Told You So

Old Post Mar-15-2004 23:26  Sweden
Click Here to See the Profile for Glorie Click here to Send Glorie a Private Message Add Glorie to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
jofawe
Official Manb00bs of TA

Registered: Jan 2002

Laszlo, Jag tycker att din polare ska helt enkelt prata igenom detta med sina föräldar, TILLSAMMANS med psykbruden och hennes föräldrar.

Visst, det kan verka lite tragiskt, men förhoppningsvis har föräldrarna något vett i huvudet och fattar vad som borde göras.

Om hon nu "hotar" med att behålla barnet för att få dem att flytta ihop så kan hon ju inte vara mycket till människa, och dessutom röker!
det är ju allmänt känt att det skadar fostret.
Jag tror inte hon är så häftig när hon har ett barn med både ADHD och DAMP ...

Grejen är att detta är jäkligt passande att Christer (p3program) handlade om exakt denna sak idag ...
http://www.sr.se/p3/diverse/appdata.../christer2a.ram
http://www.sr.se/p3/diverse/appdata.../christer2b.ram

de ligger bara uppe i en vecka, så skynda att lyssna.
många har varit i denna situation... (dock handlade just christers exempel om en kvinna som raggade upp en kille på krogen för att hon ville ha barn).
men det ringde en del som hade varit med om samma sak, vissa hade tagit helt avstånd från barnet och modern, just för att modern varit ett psykfall ..

så tycker jag

Old Post Mar-16-2004 17:18  Sweden
Click Here to See the Profile for jofawe Click here to Send jofawe a Private Message Visit jofawe's homepage! Add jofawe to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
St_Andrew
I <3 NYC

Registered: May 2003

är man skyldig att som man betala underhåll till sitt barn även om man vill att hon ska göra abort? luktar diskriminering!

Old Post Mar-16-2004 17:25  Europe
Click Here to See the Profile for St_Andrew Click here to Send St_Andrew a Private Message Visit St_Andrew's homepage! Add St_Andrew to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message
Pjox
Lost tranceaddict

Registered: Jun 2003

quote:
Originally posted by St_Andrew
är man skyldig att som man betala underhåll till sitt barn även om man vill att hon ska göra abort? luktar diskriminering!

Jag har också funderat på det där. Om mamman inte vill behålla barnet har pappan inget att säga till om? Och om mamman vill behålla barnet men inte pappan.. har han inget att säga till oom då heller?

Old Post Mar-16-2004 19:02  Sweden
Click Here to See the Profile for Pjox Click here to Send Pjox a Private Message Visit Pjox's homepage! Add Pjox to your buddy list Report this Post Reply w/Quote Edit/Delete Message

TranceAddict Forums > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden > En liten vårdnadstvist
Post New Thread    Post A Reply

Pages (3): « 1 [2] 3 »  
Last Thread   Next Thread
Click here to listen to the sample!Pause playbackcouple ids needed [2004] [0]

Click here to listen to the sample!Pause playbackYahel & Eyal Barkan - Voyage [2005]

Show Printable Version | Subscribe to this Thread
Forum Jump:

All times are GMT. The time now is 14:55.

Forum Rules: