befolkningen i mitt land är otroligt egoistiska. det finns bara 3350 donatör i hela landet ... oftast håller jag inte med med dem men på det här ämne är jag själv en egoist. jag har alltså nån karta som säger att de får inte röra mitt kropp efter jag har fått en olycka eller något jag tror att man borde lämna den här värld som du kom på.
och bloddonatör blir jag aldrig för att jag är skiträdd för sprutar.
Om jag är död har jag ju ändå ingen användning för mina små defekta kroppsdelar så då är det bättre om några andra kan få fortsätta leva.
På så sätt är ju ändå inte änns död förjäves. Dör man och då räddar andra är det ju bra
Jag har varken anmält mig för att donera blod eller delar men har för mig att man måste vara 18 år för sånt. I alla fall så måste man vara det för att få gebort lite av blodet.
Jag är lite osäker på om jag vågar bli blodgivare värklar lite läskigt, men tror annars jag vill ge blodplasma som man kan göra offtare och inte mår lika dåligt av om jag har förstått det rätt.
Ps. Hur f*n stavas förstått? Ds.
May-14-2004 10:42
SWE_TRANCE
Spacemonkey
Registered: Jul 2001
quote:
Originally posted by Pjox
Om jag är död har jag ju ändå ingen användning för mina små defekta kroppsdelar så då är det bättre om några andra kan få fortsätta leva.
På så sätt är ju ändå inte änns död förjäves. Dör man och då räddar andra är det ju bra
Jag har varken anmält mig för att donera blod eller delar men har för mig att man måste vara 18 år för sånt. I alla fall så måste man vara det för att få gebort lite av blodet.
Jag är lite osäker på om jag vågar bli blodgivare värklar lite läskigt, men tror annars jag vill ge blodplasma som man kan göra offtare och inte mår lika dåligt av om jag har förstått det rätt.
´
Du måste vara 18 år i båda fallen.
För att ge blod gäller följande:
Måste väga minst 50kg, ej drogmissbrukare och du får ej vara man och haft sex med en annan man. Du får inte heller ha någon kronisk sjukdom som kräver medicinering. Är man allergisk så beslutas det från fall till fall.
Känner flera som ger blod, och man mår inte dåligt.
Man kan känna sig lite seg och så bara, ser inte det som ett problem.
Baksmällan utsätter man sig för gång på gång, så att ge blod är nog inte så värst jobbigt
Nu är det säkert väldigt olika från varje individ hur man reagerar, men majoriteten tror jag inte mår speciellt dåligt
Last edited by SWE_TRANCE on May-14-2004 at 11:09
May-14-2004 11:04
Pjox
Lost tranceaddict
Registered: Jun 2003
Det jag menade med att må dåligt va just att man kan känna sig välldigt trött och seg efteråt vilket man inte gör om man bara donerar blodplasma. Dessutom kan man bara donera blod ett par gånger om året fast me plastma kan man donera offtare.
quote:
Måste väga minst 50kg, ej drogmissbrukare och du får ej vara man och haft sex med en annan man för att ge blod.
Tror inte man får donera blod förns ett år efter man fött barn och typ halvår efter man tatuerat sig heller. Och varför får man inte om man som man haft sex med nån annan man eller om man väger mindre än 50kg?
May-14-2004 11:10
St_Andrew
I <3 NYC
Registered: May 2003
quote:
Originally posted by ScuL
jag tror att man borde lämna den här värld som du kom på.
om dom kremerar dig då, då lämnar du ju inte heller världen som du kom
May-14-2004 11:12
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
quote:
Originally posted by St_Andrew
om dom kremerar dig då, då lämnar du ju inte heller världen som du kom
nej men det är annorlunda.
när de bränner kroppen är den fortfarande i samma situationen som den kom
Originally posted by Pjox
Det jag menade med att må dåligt va just att man kan känna sig välldigt trött och seg efteråt vilket man inte gör om man bara donerar blodplasma. Dessutom kan man bara donera blod ett par gånger om året fast me plastma kan man donera offtare.
Tror inte man får donera blod förns ett år efter man fött barn och typ halvår efter man tatuerat sig heller. Och varför får man inte om man som man haft sex med nån annan man eller om man väger mindre än 50kg?
Varför man måste väga 50kg vet jag inte, men kan tänka mig att det har med mängden blod man har i kroppen osv.
De flesta svenska män som har sex med andra män har inte HIV, men statistiskt sett är risken betydligt större för smitta, än när en kvinna har sex med en annan kvinna. Därför har Socialstyrelsen bestämt att sex mellan män och blodgivning inte hör ihop.
May-14-2004 11:49
Smekbar
I smek, there for I am.
Registered: Apr 2003
för övrigt så är det ju en väldigt bra grej det där med att bli blodgivare. Köper ni inte skälet att det är en sjysst grej mot människor som hamnar i tragiska olyckor, precis som ni själv kan göra en dag, så finns det även vettiga egoistiska skäl. Det är ju faktiskt som så att människokroppen är byggd för att nyproducera blod ganska kontinuerligt, vilket den inte behöver gör idag eftersom vi lever så skyddade liv. Att då bli tappad på blod på blodcentralen gör så att kroppen producerar nytt fräscht blod vilket är väldigt hälsosamt och bland annat kan leda till att man lever längre... och det säger väl ingen nej till?
Originally posted by ScuL
lol. innan de bränner den iofs
ja men kroppen är ju hel innan dom tar ut organen oxå, typ samma sak ju
så nu har du inga argument kvar, bums iväg o ändra på den där lappen
May-14-2004 13:09
ScuL
Hardtechno maniac
Registered: Mar 2002
quote:
Originally posted by St_Andrew
ja men kroppen är ju hel innan dom tar ut organen oxå, typ samma sak ju
så nu har du inga argument kvar, bums iväg o ändra på den där lappen
nej det ser du fel. kroppen borde vara hel innan det försvinner. om det nu är i jorden eller i ugnen gör ingen skillnad. kroppen är alltså inte hel om det saknar organer..